تقویم تاریخ ( 7 ماه سرطان )

رویدادهای مهم این روز از این قرار اند: 

انتقال قدرت حکومت موقت صبغت الله مجددی به استاد ربانی/1371 شمسی

نتیجه تصویری برای صبغت الله مجددی

صبغت الله مجددی نخستین رئیس جمهور حکومت مجاهدین، حکومت را به شورای قیادی تسلیم کرد و این شورا استاد ربانی را به حیث رئیس حکومت مجاهدین برگزید. مجاهدین که از آغاز پیروزی با جنگ های داخلی مواجه شده بودند، هیچگاه به یک حکومت فرا ملی دست نیافتند و سرانجام در سال 1375 گروه طالبان شهر کابل را تصرف و جکومت مجاهدین به شهر مزار شریف منتقل شد.

وفات خانم ژیلا از آواز خوانان سرشناس کشور/1388

خانم ژیلا

میرمن ژیلا آواز خوان شناخته شده کشور، در چنین روزی در ایالات متحده امریکا چشم از جهان پوشید.

میرمن ژیلا با خانواده اش در ایالت ویرجینا امریکا زنده گی می کرد و در این اواخر از بیماری رنج می برد.

میرمن ژیلا در میان مردم  از شهرت و محبوبیت خاص برخوردار می باشد. وی از جملهء نخستین زنان بود که در کابل و برخی ولایات کشور کنسرت های را برگزار کرد و با آهنگ های زیبا در قلوب مردم جای گرفت.

وی مانند تعداد دیگر از هنرمندان افغان پس از آغاز نا امنی ها و دشواری ها به خارج ار افغانستان مهاجرت کرد و بالاخره در ایالات متحده چشم از جهان پوشید.

میرمن ژیلا در عصر خودش از از زمرهء محبوب ترین هنرمندان افغانستان به شمار می رفت و از او صد ها آهنگ در آرشیف نشراتی رادیو و تلویزیون  باقی مانده است.

وفات استاد غلام محی الدین شبنم غزنوی، نقاش و از چهره های پر آوازه/1388

نتیجه تصویری برای استاد غلام محی الدین شبنم غزنوی

استاد غلام محی الدین شبنم غزنوی استاد گرانمایه در هنر نقاشی، موسیقی، خطاطی، مجسمه سازی و آرت ابتکاری بود . آرت ابتکاری شامل ساختن گل ها استفاده از اشیای پیش پا افتاده برای تهیه یک تابلو، استفاده از برگ گل ها، ساقه های گندم و استفاده از رنگ آبی و نشایسته برای کشیدن تابلو بود. استاد شبنم  آنقدر مهارت داشت که در یک ساعت تدریسی به اندازۀ کافی از ساختن تابلوهای از طبیعت، پورتاریت، تنظیم رنگ ها را میشد آموخت.

وفات پروفیسور عبدالولی ذکی/1391

مرحوم پروفیسور ذکی فرزند مرحوم عبدالهادی خان طرزی درپانزدهم جنوری سال 1930 در شهر کابل بدنیا آمد. با تکمیل دوره بکلوریا از لیسه استقلال، شامل دانشگاه طب پوهنتون کابل گردید و پس از فراغت از فاکولته طب کابل بحیث عضو کادر علمی دانشگاه طبی در رشته اناتومی ایفای وظیه نمود. مرحوم ذکی تحیصیلات عالی خویش رادر رشته اناتومی در فرانسه و یونیورستی لوزان در سوئیس به پایان رسانیده و دوباره بوطن عودت نموده و بحیث پروفیسور در دانشگاه طب کابل موظف به تدریس این رشته شد. مرحوم پروفیسور ذکی در سال 1965 الی 198 بحیث اولین رئیس انتخابی فاکولته طب کابل انتخاب شدند که خدمات شایانی را انجام داده و تغییرات اساسی ای را در سیمای این فاکولته وارد6 اوردند. پروفیسور ذکی بعد از سال 1969عزم اروپا شده و کادر علمی دانشگاه لوزان سوئیس به سمت پروفیسور رشته اناتومی ایفای وظیه مقدس استادی داشتند. و از کشور فرانسه تیتل پروفیسور اگرژه را درفت نمود. ایشان یکی از اعضای برجسته  ” انجمن اناتومیست های کشور های فرانسه وند سوئیس” .

پروفیسور ذکی در دوران اقامت در غربت کار های تحقیقاتی ارزشمندی را در زمینه ساختمان دماغ انسان در یونیورستی لوزان انجام دادند که نه تنها  در نشرات و مجلات طبی  در امریکا و اروپا به نشر رسید، بلکه بعنوان کار تحقیاتی مورد استفاده استفاده علمی از گرفته میشود. پروفیسور ذکی موفق به اخذ مدال های زیاد در عرصه ملی و بین المللی گردید.

با تکمیل  دوره بکلوریا از لیسه استقلال، شامل دانشگاه طب پوهنتون کابل گردید . پس از فراغت از فاکولته طب کابل  بحیث عضو کادر علمی دانشگاه طبی در رشته اناتومی ایفای وظیفه نمود. وی تحصیلات عالی خود را در  همین رشته در فرانسه و یونیورستی لوزان سوئیس به اکمال رسانیده و در عودت بوطن بحیث پروفیسور در فاکولته طب کابل موظف به تدریس این رشته شد. او در سال 1965  الی 1968 بعنوان اولین رئیس انتخابی فاکولته طب وفارمسی انتخاب شد که خدمات  پر اجری را انجام داده و تغییراتی بوجود آورد . مرحوم پروفیسور ذکی بعد از سال 1969 در کادر علمی دانشگاه  لوزان سوئیس به سمت پروفیسور رشته اناتومی ایفای وظیفه مقدس استادی داشت، و فرانسه نیز تیتل علمی پروفیسور اگرژه دریافت نمود. ذکی هم چنان یکی از  عضو فعال و بر جسته انجمن اناتومیست  های کشور های  فرانسه و سوئیس بود. پوهاند ذکی کار های تحقیاتی ارزشمندی در زمینه ساختمان دماغ  را در یونیورستی لوزان انجام داد که در نشریه های قابل اعتبار اروپائی و امریکائی  به نشر رسید و بحیث رفرنس علمی در تحقیقات علمی از آن بهره میگیرند. پروفیسور ذکی موفق به دریافت مدال خدمت از افغانستان و مدالهای علمی از یونیورستی لیون فرانسه شده اند.

او هنر را دوست داشت. نقاش چیره دست بود و به شعر و موسیقی نیز علاقه ی سرشار داشت.
یادش گرامی و روحش شاد باد

• شکست عثمانی‌ها در کوزوو (1389 م)

شکست عثمانی‌ها در کوزوو28 جون سال 1389 جنگ كوزوو Kosovo به سود صرب‌ها پایان یافت و در این جنگ پرتلفات، مراد اول سلطان عثمانی‌ها و پرنس لازار رئیس صرب‌ها ـ هر دو ـ كشته شدند و در همین روز «بایزید» كه همراه پدر بود سلطان عثمانی‌ها شد و با صرب‌ها صلح كرد و «الیورا» دختر لازار را به زنی گرفت. بایزید بعدا در جنگ با امیرتیمور گورکان شكست خورد و اسیر او شد. عثمانی‌ها قرن بعد، از صربها انتقام گرفتند و در سال 1459 كوزوو را تصرف كردند که مسائل امروز این منطقه نتیجه همان پیروزی عثمانی هاست.

• پناهنده شدن امپراتور شكست خورده هند به ايران (1540 م)

 پناهنده شدن امپراتور شكست خورده هند به ايرانبیست و هشتم جون سال 1540 میلادی به دربار قزوین- پایتخت آن زمان ایران- خبر رسید كه همایون شاه امپراتور هند قصد پناهنده شدن به ایران (دربار شاه طهماسب صفوی) را دارد. همایون شاه در جنگ هفدهم ماه می آن سال، از یك خان (افغان) شكست خورده بود و چون در دهلی هم معارضان و مخالفان فراوان داشت ترجیح داده بود كه به ایران بیاید و پناهنده شود. در آن روز شاه طهماسب قصد دیدار از زنجان را داشت که این خبر را دریافت کرد. شاه طهماسب یكم پس از ورود همایون شاه به قزوین و دیدار و مذاکره، سپاهی در اختیار او قرار داد و همایون شاه با كمك این سپاه، تاج و تخت خود را بازیافت.

 تولد “ژان ژاك‏ روسو” متفكر، نظریه ‏پرداز و فیلسوف بزرگ فرانسوی (1712 م)

ژان ژاك روسوژان ژاك روسو فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی – سوئیسی در 28 جون 1712میلادی در ژنو پایتخت سوئیس به دنیا آمد و در روزهای آغازین زندگی، مادرش را از دست داد. روسو تحت سرپرستی پدر، موفق به تحصیل نشد. اما مطالعه را فراموش نكرد. وی تا شانزده سالگی به همین منوال گذراند تا این كه به جهانگردی روی آورد. در این مدت او برای گذراندن زندگی به خدمتكاری و پست‏ترین خدمات اشتغال جست تا این كه ساكن پاریس شد. روسو پس از آنكه زنی دون پایه و بی‌‏سواد را به همسری گرفت، صاحب پنج فرزند شد اما به پرورش و تربیت هیچ یك از این فرزندان نپرداخت و به محض آنكه متولد شدند، آنها را به پرورشگاه كودكان سِر راهی سپرد. روسو تقریباً چهل ساله بود كه قدم در ماجرای فلسفه گذاشت و رساله‏‌هایى در این زمینه نگاشت. وی پس از آنكه از جانب دولت فرانسه بی‏‌عدالتی‏‌ها را مشاهده كرد، بر آن گشت كه تمام توان خود را صرف واژگون ساختن حكومت فرانسه، و همه حكومت‏‎هایى كه بدون رضایت رعایا فرمان می‏‌راندند، كُنَد.
وی انسان را طبیعتاً خوب می‎‏دانست و می‏‎گفت این تنها سازمان‏‎ها و تشكیلات است كه او را بد می‎‏سازد. روسو اعلام داشت كه بدترین تشكیلات ما، مالكیت خصوصی است. نخستین انسانی كه قطعه زمینی را محصور ساخت و با خود اندیشید كه این زمین متعلق به من است، مؤسس واقعی حكومت ظلم و جور بود. سرانجام، روسو نتیجه می‏‎گیرد: تنها راه درمان این مصیبت آن است كه تمدن را كنار بگذاریم و به طبیعت بازگردیم، زیرا همه مردم در حالت طبیعی خود، خوب هستند. انسان وحشی برای خوشبختی به چیزی جز غذا احتیاج ندارد، وقتی كه سیر شد، با طبیعت و با همه هم‎نوعانش در دوستی و صلح و صفاست. انتشار افكار روسو، او را به شهرت رساند، با این حال، مشاجرات فراوانی را نیز برانگیخت. روسو معتقد بود كه فرهنگ و تمدن، مایه شر و ظلم و فساد است و بسط تمدن موجب عدم تساوی می‎‏گردد. روسو خواهان برافكندن نظام پلید و ایجاد دنیایى بهتر برای نسلی خوش‏بخت‏‎تر بود. او خصوصیات این دنیای خیالی را در كتاب‌‏هایى چند از جمله هلوئیز جدید و قرارداد اجتماعی نگاشت كه از محرك‏‎های انقلاب كبیر فرانسه شدند و بیش از یك قرن، سرمشق اندیشه فلسفی و كارهای سیاسی بودند. روسو با هر نوع حكومت زور مخالف بود و هر اقدامی در جهت تحمیل اراده بر دیگران را ناپسند می‏‎دانست. هم‏چنین با اینكه روسو، خود فرزندانش را به پرورشگاه سپرد و از تربیت آنها، شانه خالی كرد، با این حال به تربیت كودكان و جوانان، توجهی خاص داشته و كتابی مخصوص در تربیت با نام اِمیل نگاشته است كه موجب تحول عظیمی در فرهنگ جهان شد. او در این كتاب داستانْ مانند، اصول و قواعد تربیت را عنوان نموده و قوانین پرورش را مطرح ساخته است. او معتقد بود كه باید در تربیت كودكان و جوانان، تا جایى كه ممكن است، قید و بند را كنار گذاشت و آنان را به حالت طبیعی و آزادی پرورش داد تا با تكیه بر فطرت سلیم خود، به خوبی تربیت یابند. روسو هم‏چنین همانند دیگر حكیمان قرن هجدهم، با مسیحیت و آداب دینی كه كشیشان مقرر داشته‎‏اند مخالفت می‏ورزید. علاوه بر كتاب امیل، از روسو آثار متعددی بر جای مانده كه اعترافات در 12 جلد، تفكرات تنهایى و بحث‏‎هایى درباره علم و هنر و… از آن جمله‏‎اند و در حدود ده اثر از روسو نیز به فارسی ترجمه شده‎‏اند. روسو نویسنده‏‎‏ای بود با روحی بسیار نیرومند، شاعری پرهیجان و عاشق طبیعت و نقاش عواطف و احساسات كه بر ادبیات اروپایى، تاثیر قابل ملاحظه‌‏ای برجای گذاشت. اندیشه‏‌های سیاسی او سال‏‌ها پس از مرگش مورد توجه قرار گرفت. روسو زیبایى كوهستان و جاذبه زندگی خانواده و خلوص و سادگی آداب و رسوم را در آثار خود آشكار ساخت و حق عشق را چنانكه باید، ادا كرد. شیوه نثر روسو به نثر فرانسه استحكام و اصالت بخشید. به طوری كه گفته‏‌اند با روسو، دنیای جدید آغاز شد. به طور كلی روزگار ژان ژاك روسو، همه به دربدری و بی‏‌خانمانی گذشت. تندمزاجی، غرور و خودپسندی بسیار و سوء ظن شدیدی داشت ولی در عین حال حساس، باذوق و صاحب قلم بود. گفته‌هایش غالباً با عقاید متعارف و احكام ظاهر عقل مخالفت دارد اما با بلاغت تمام و حرارت مفرط، مقرون است. سال‌‏های پایانی عمر ژان‏ژاك روسو، در نتیجه صدماتی كه كشید، در عدم تعادل روحی و سوءظن شدید گذشت تا اینكه سرانجام در دوم جولای 1778میلادی، یك سال قبل از انقلاب كبیر فرانسه در 66 سالگی درگذشت. با این حال آثار وی تأثیری عظیم در مردمان زمان خود گذاشت و از عوامل بزرگ شكل‏‌دهی انقلاب فرانسه محسوب می‏شوند تا جایی كه روسو را پیامبر انقلاب فرانسه می‏‌خواندند.

• روز استقلال پرو (1824 م) 

• تولد دكتر “آلِكْسیسْ كارل” جراح و زیست ‏شناس فرانسوی (1873 م)

دكتر آلكسیس كارلداكتر آلكسیس كارل فیزیولوژیست، جراح و زیست‏‎شناس فرانسوی در چنین روزی از سال ۱۸۷۳ میلادی متولد شد. دكتر آلكسیس كارل فیزیولوژیست، جراح و زیست‏‎شناس فرانسوی در ۲۸ جون ۱۸۷۳میلادی در سن فواللیون فرانسه متولد شد. وی در ۱۹۰۵میلادی به آمریکا رفت و مدتی در آن‏جا کار می‏‌کرد. این زیست‌شناس فرانسوی برنده‏‎ی جایزه‏‎ی نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۱۲ به‎‏خاطر مطالعه‏‌ی سیستم گردش خون بود. آلکسی کارل در پایان عمر متهم به همکاری با اشغالگران نازی شد ولی پیش از محاکمه درگذشت. از وی کتاب‏‌های “نیایش” (به‌‏وسیله‎‏ی دکتر علی شریعتی) و “انسان، موجود ناشناخته” به فارسی ترجمه شده است. کتاب اخیر، پرفروش‏ترین کتاب در سال ۱۹۳۵ بوده است.

• ترور ولی‏عهد اتریش – مجارستان در سارایوو و ایجاد بهانه برای شروع جنگ جهانی اول (1914 م)

ترور ولی‏عهد اتریش - مجارستان در سارایوو و ایجاد بهانه برای شروع جنگ جهانی اولاز نیمه دوم قرن نوزدهم، اگرچه جنگ‏‎های پراكنده‎‏ای در سطح جهان میان كشورهای مختلف ادامه داشت، اما تولید و انباشت سلاح، سازمانده‎ی ارتش‌‏ها، شكل‏‎گیری قدرت‏‌های افزون‎‏خواه و عقاید و افكار توسعه‏‎طلبانه باعث شد تا در دوره صلح مسلح، جهان در انتظار فاجعه‏‌ای جهانی قرار بگیرد این فاجعه با حادثه‎‏ای به ظاهر كم اهمیت آغاز شد. در 28 جون 1914میلادی فرانتِس فردیناند، ولی‏عهد اتریش و همسرش توسط یك دانشجوی صرب در جریان سفر این دو به شهر سارایوو ترور و به قتل رسیدند. به دنبال این حادثه، دولت اتریش خواستار دخالت مستقیم در بازجویى و سایر مراحل پرونده این قتل شد. دولت صربستان از توطئه قتل ولی‏عهد اتریش اطلاع نداشت ولی متهم به شركت در این توطئه شد و دولت اتریش ضمن آمادگی برای یك تهاجم نظامی به صربستان، روز 23 ژوئیه 1914میلادی اولتیماتوم شدید اللحنی به دولت صربستان فرستاد. صربستان برای جلوگیری از وقوع جنگ، قسمت اعظم شرایطی را كه اتریش در اولتیماتوم خود عنوان كرده بود پذیرفت ولی اتریش كه قصد تصرف صربستان و دفع خطر نهضت‌‏های اسلاوهای جنوبی را داشت پاسخ صربستان را قانع كننده تشخیص نداد. به همین بهانه، اتریش یك ماه بعد از ترور ولی‏عهد و 5 روز پس از اولتیماتوم، در 28 جولای 1914میلادی به‏صربستان حمله كرد و از ماه اوت همان سال، با حمایت آلمان از اتریش و حمله ارتش آلمان به بلژیك، جنگ جهانی اول، رسماً آغاز شد.

• شليک نخستين گلوله جنگ جهانی اولشليک نخستين گلوله جنگ جهاني اول (1914 م)

28 جون سال 1914 یك ناسیونالیست صرب به نام «گاوریلو پرینسیپ Gavrilo Princip» در شهر سرایوو Sarajevo به سوی دوك بزرگ، Franz Ferdinandفرانتس فردیناند ولیعهد 51 ساله اتریش و همسرش سوفیا كه با اتومبیل از خیابان می‌گذشتند تیراندازی كرد و هردو را كشت. با همین تیراندازی، در حقیقت نخستین گلوله جنگ جهانی اول شلیك شد زیرا که از همان روز صدور اولتیماتوم‌های اتریش به صربستان آغاز شد و روسیه به کمک هم‌نژادان صرب خود شتافت.

 

 امضای قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول (1919 م)

 امضای قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول با شكست آلمان و متحدان آن در جریان جنگ جهانی اول، مقدمات امضای قرارداد پایان جنگ و ترك مخاصمه بین طرف‏‎های درگیر مهیا گردید. كارشناسان مالی و اقتصادی كه پس از پایان جنگ اول جهانی، به حساب هزینه‏‎ها و خسارات وارده بر كشورهای متخاصم رسیدگی كرده بودند، خسارات جنگ را بیش از 330 میلیارد دلار برآورد كردند و برای جبران این خسارت، شرایط سنگینی را بر شكست خوردگان تحمیل نمودند. در نهایت، شرایط صلح و غرامت جنگی كشورهای مغلوب، در كنفرانس صلح پاریس كه از روز 18 جنوری سال 1919میلادی تا بیستم ژانویه سال 1920میلادی تشكیل شد، تعیین گردید. اولین و مهم‏ترین قراردادی كه در جریان كنفرانس صلح پاریس، تنظیم و امضا شد پیمان صلح وِرسای بود كه شرایط صلح با آلمان را تعیین می‏‎كرد. هنگام تصویب قرارداد ورسای در كنفرانس صلح پاریس، آلمان به یك كشور جمهوری تبدیل شده بود و یك رئیس جمهور سوسیالیست در رأس آن قرار داشت. هم‏چنین صدراعظم آلمان نیز یك سوسیالیست بود و وقتی كه او از مضمون آن قرارداد اطلاع یافت از مقام خود استعفا داد و هیچ یك از وزیران ارشد آلمان نیز حاضر به امضای این قرارداد نشدند. در نتیجه دو عضو درجه دوم دولت آلمان در روز 28 جون 1919میلادی، قرارداد صلح را در كاخ ورسای امضا كردند. با امضای این قرارداد در كاخ ورسای در حومه پاریس، جنگ جهانی اول به طور رسمی به پایان رسید و نمایندگان آلمان، تمامی مفاد قرارداد 440 ماده‌‏ای ورسای را پذیرفتند. به موجب این قرارداد، آلمان متعهد شد كه تعداد افراد ارتش خود را در سقف یك‏صد هزار نفر حفظ كند، تسلیحاتِ خود را كاهش دهد و بخشی از اراضی متصرفاتش را به كشورهای پیروز مانند فرانسه و انگلیس واگذار نماید. هم‏چنین متفقین، آلمان را به پرداخت مبلغ هنگفتی به عنوان غرامت مجبور كردند. از دیگر مفاد پیمان تاریخی ورسای، تأسیس جامعه ملل بود كه پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت سازمان ملل متحد درآمد. با این حال، هیچ یك از این بندهای قرارداد، در سال‏‌های بعد، مانع از قدرت‏گیری مجدد آلمان و آغاز جنگ جهانی دوم نگردید و دو دهه بعد، دنیا بار دیگر، جنگ جهانی دوم را به خود دید.

• افتتاح مركز اسلامی واشینگتن (1957 م)

 افتتاح مركز اسلامی واشینگتنمرکز اسلامی واشنگتن یکی از باشکوه‌ترین و پررفت‌وآمدترین ساختمان‌های مسلمانان آمریکاست. این مرکز نماد و بیرق ملی مسلمانان این کشور است که هر روز این مطلب را به هزاران عابر و رهگذر گوشزد می‌کند که دین محمد(ص) در آمریکا هم طرفدارانی دارد. در نوامبر سال ۱۹۴۴ اندیشه ساخت مسجدی در واشنگتن به دنبال مذاکره «ابو اَل‏حوا» و «محمود حسن پاشا»، سفیر کشور مصر در آمریکا شکل گرفت. به زودی تنی چند از دیپلمات‌ها و آمریکایی‌های مسلمان مقدمات ساخت مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن را فراهم کردند. اعضای این بنیاد به سرعت افزایش پیدا کرد و نمایندگانی از تمام ملت‌های مسلمان جهان و شهروندان آمریکایی را در خود جای داد. آنها توانستند سرمایه کافی جهت خرید زمینی که هم‏اکنون ساختمان مرکز اسلامی واشنگتن در آن واقع شده را تهیه کنند. زمین مورد نظر در آوریل ۱۹۴۶ خریداری شد و ساخت بنا در سال ۱۹۴۹ آغاز شد. پروفسور «ماریو روسی» (Prof. Mario Rossi) یکی از معماران سرشناس ایتالیایی که مساجد متعددی در کشور مصر ساخته است، معماری این بنا را بر عهده گرفت. چلچراغ باشکوهی از جنس برنز و فرش‌های نفیس شرقی زینت‏بخش مسجد این مرکز هستند. با تکمیل بنای مسجد و مرکز اسلامی، مراسم وقف آن در ۲۸ جون ۱۹۵۷برگزار شد.

• فیدل كاسترو پالایشگاه نفت آمریكایی كوبا را مصادره و ملی كرد. (1960 م)

• انتقال ظاهری به دولت انتقالی پس از سقوط رژیم بعث عراق (2004 م)

 انتقال ظاهری قدرت به دولت انتقالی پس از سقوط رژیم بعث عراقپس از حمله نیروهای امریكایى به عراق در 20 مارچ 2003میلادی و در پی فروپاشی رژیم بعثی، ابتدا جنرال گارنر و سپس پل بِرِمِر مسئولیت اداره امور عراق را برعهده گرفتند. اگرچه سقوط صدام حسین مورد استقبال مردم تحت ستم عراق واقع شد، اما آنها حضور نظامیان بیگانه به ویژه اشغال‏گران امریكایى را پذیرا نشدند. در 13 جولای همین سال، شورای حكومت انتقالی با 25 عضو درعراق تشكیل شد و این گروه بر سر طرح انتقال قدرت به یك دولت موقت عراقی تا اول جولای 2004 با پل برمر به توافق رسیدند. شورای حكومت انتقالی، در 8 مارچ  2004میلادی قانون اساسی موقت عراق را به امضاء رسانید. در همین حال از یك طرف شهرهای عراق شاهد اعتراضاتِ مردمی نسبت به حضور اشغال‏گران بود و این مسئله‌‏ای بود كه حتی مطبوعات امریكایى نیز به آن اذعان داشتند و از طرف دیگر امریكا به خروج از بحران و فرار از باتلاق خود ساخته، می‏‌اندیشید. بنابراین مسئله انتقال قدرت سرعت بیشتری یافت. در همین راستا در 28 ماه می  2004میلادی نخست‏ وزیر و سه روز پس از آن رئیس‏ جمهور عراق توسط شورای حكومت انتقالی برگزیده شدند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *