بمناسبت روز معلم در افغانستان!

روز معلم را مناسب دیدیم تا در کنار عرض تبریک برای عموم معلمین زحمتکش کشور ، یادی نیز از پیشکسوتان و معلمانی داشته باشیم که شصت و شش سال قبل از امروز، اولین نشریه نسوان هرات را رقم زدند و بر فعالیت های مطبوعاتی زنان هرات ، انسجام بهتر بخشیدند. 

در سال 1336 هجري شمسي، جمعی از اساتید اناث معارف وقت، نشریه ای با عنوان « مهري » منتشر کردند که در واقع این نشریه به عنوان اولین نشریة زنان در هرات شناخته شده است.

این بانوان خرج مبالغ هنگفت از معاش معلمی خویش و تحمل پیاده روی های بسیار برای رفت و آمد میان مکتب و مطبعه وقت برای تایپ، صفحه آرای، تصحیح و  ویرایش مجله، به این موفقیت دست یافتند.

مجلة مهري ، به صورت فصلنامه به مديريت « ميرمن روفه احراري » نشر گرديده است. اين مجله از يك مكتب دخترانه كه بنام ليسة مهري مسمي است، طلوع نمود و در سال هاي بعد  « كبرا سايه، صاعقه احراري و  راحمه احمدي» هر يك پي ديگري از مدير مسئولان اين مجله بوده اند . مجلة مهري در حوزه ادبي ، تربيتي و اخلاقي فعاليت مي نمود و بيشتر نوشته هاي زنان و دختران، در آن به نشر مي رسيد.

نشریة مهري بیش از هر چیز، روی آموزش و تربیت و اخلاق متعلمين مكاتب دخترانه تمرکز داشت. بیشتر مقالات خود را به ترویج علوم و فرهنگ در بین زنان، متعلمين مكاتب و وضع مكاتب دخترانه و چگونگی پیشرفت آنان اختصاص مي داد . به این ترتیب با توجه به این که مجلة مهري بیشتر در مكاتب دخترانه دربین مدیران و معلمان و متعلمان زن انتشار می یافت، اهمیت تاثیر مستقیم آن در بین زنان آن روزگار، انکار ناپذیر بوده است.

دور دوم نشراتي، مجلة مهري از سال 1385 زير نظر هيئت تحرير و به مدير مسئولي (شهلا توخي) آغاز شد، بعد از نشر چند شماره انگشت شمار ، بار دیگر از نشر بازماند. 

نشرية مهري در حال حاضر به نشر نمي رسد.

درباره Farhad Akrami

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *