تقویم تاریخ ( 6 ماه سرطان)

 امروز ششم ماه سرطان سال خورشیدی مطابق با بیست و هفتم ماه جون در تقویم میلادی می باشد. برخی وقایع مهم این روز از این قرار اند: 
سمرقند و تاشکند به دست چینیان (752 م)
 افتادن بخارا، سمرقند و تاشکند به دست چینیانپس از سقوط ساسانیان و فروپاشی امپراتوری آریایی، منطقه فرارود بیش از مناطق دیگر آریا زمین دچار خلاء قدرت شده بود. «فرارود» آخرین منطقه‌ای بود که یزدگرد سوم (آخرین شاه ساسانی) جهت ایستادگی در برابر عرب به آنجا رفته بود. پس از ترور او در مرو، قرارگاه های سامانیان در مرزهای شمال شرقی کشور هم (که در منطقه فرارود به «مرزبان» موسوم بودند و بزرگترین پاسگاه آنها در «خجند» استقرارداشت) منحل شدند.
با انحلال سنگر های نظامی سامانیان در مسیر سیردریا، در جون سال 752 میلادی چند سربازان چین از سیردریا (رود سیحون) گذشتند و بدون برخورد با مقاومت وارد منطقه فرارود شدند. نیروهای چین که از دره رود “تاریم” به منطقه فرارود وارد شده بودند تا بخارا، سمرقند، تاشكند و بخارا پیش آمده و بر آن سه شهر مستولی شده بودند. این نیروها که با مقاومت پراکنده مردم محل رو به رو بودند پس از اطلاع از نزدیک شدن یک سپاه عرب به فرارود، منطقه را بدون جنگ ترک کردند.
اقوام تورکیک (غزها و …) که به صورت مسالمت آمیز (به نام چرانیدن گوسفندانشان) به «فرارود» مهاجرت کرده بودند باقی ماندند که غزنویان و سلجوقیان از آن جمله اند. پس از عقب نشینی چینیان از فرارود، دیری نپایید كه قرقیزها سرزمین ایغورها را كه اینك در قلمرو چین است تصرف كردند و سال‌های سال بر آن مسلط بودند. در دوران هخامنشیان و تا پایان عصر ساسانیان، به ندرت دیده شده بود که عناصر چینی پای فراتر از دره رود “تاریم” گذارده بودند. این سلسله‌ها در آلوده نشدن فرهنگ و تمدن ایرانی تعصب شدید می‌ورزیدند.

• انتشار نخستین مجله بانوان در جهان (1693 م)

 نخستین مجله بانوان درجهان27 جون سالروز انتشار نخستین مجله بانوان جهان در سال 1693در لندن است. مدیر آن مردی به نام «جان دانتون» بود. این مجله بعدا یك صفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» دایر کرد كه در آن به پرسش‎های عمومی مربوط به مسائل خانوادگی و زناشویی خوانندگان پاسخ داده می شد. نام این مجلهLadies’ Mercury بود. 266 سال پس از انتشار این مجله، ولایت هرات افغانستان دارای یک مجله بانوان شد که بنام مهری انتشار می‎یافت. دختر ناشر این مجله در دهه 1960 لیسه مهری ریاست معارف این ولایت شد.

• پایان جنگ دوم تریاك بین چین و انگلستان (1860 م)
پایان جنگ دوم تریاك بین چین و انگلستاندر قرن نوزدهم میلادی، مخالفت امپراتوری چین با سیاست دروازه‎‏های باز برای بنادر، باعث نارضایتی انگلستان گردید. در این میان، با توقیف محموله تریاك انگلستان در چین در سال 1839میلادی، جنگ اول چین و انگلیس به وقوع پیوست كه به شكست چین منجر گردید. پس از پایان جنگ اول تریاك، علی‏رغم اینكه انگلیسی‏‌ها، امتیازات فراوانی از چینی‏‎ها گرفته بودند، با این حال از این مصالحه رضایت نداشتند و به دنبال بهانه‏‎ای برای اخذ امتیازات بیشتر بودند. از این رو به بهانه توقیف یك كشتی انگلیسی از طرف چینی‏‎ها، روابط دو طرف باز هم تیره شد. در این زمان، نخست‏‎وزیر انگلیس كه مردی بهانه‏‎جو و مغرور بود خواستار عذرخواهی رسمی دولت چین گردید. وی بر این عقیده بود كه منافع استعمار انگلیس در هر نقطه از عالم، باید به هر قیمتی حفظ شود. او این امر را نشانه‏‎‏ای از قدرت و اعتبار انگلستان تلقی می‏‎كرد. در این حال علی‏‎رغم رفع توقیف كشتی انگلیسی، چون چینی‏‎ها حاضر به عذرخواهی نشدند، این بار نیروهای انگلیسی به بهانه این امر واهی، با كمك فرانسه جنگی را در سال 1856میلادی آغاز كردند كه به جنگ دوم تریاك شهرت یافت. در نهایت پس از چهار سال، هنگامی كه قوای مهاجم در سال 1860میلادی به پكن، پایتخت چین نزدیك شدند، چینی‏‎ها تسلیم گردیدند و پس از انعقاد قرارداد صلح و اخذ امتیازات دیگر، تجارت تریاك بار دیگر آغاز گشت.
• تولد خانم “هلن كلر” نابغه نابینا و ناشنوای امریكایی (1880م)
هلن كلرخانم هِلِن آدامْزْ كِلِر، نابغه نابینا و ناشنوای امریكایى در 27 جون 1880میلادی در امریكا به دنیا آمد و در 19 ماهگی بر اثر بیماری، شنوایى و بینایى خود را از دست داد. در 6 سالگی، پدر و مادرش او را به نزد الكساندر گراهام بل، مخترع تلفن، بردند و از او یاری خواستند. گراهام بل، او را به یك معلم معرفی كرد و این معلم با جدیت به آموزش هِلِن به صورت‏‎های مختلف پرداخت. سرانجام از راه لمس انگشتان توانست با هلن ارتباط برقرار كند و چون هِلِن هوش و استعداد سرشار داشت، به زودی خواندن و نوشتن و حتی سخن گفتن خیلی ناقص را فراگرفت. او چنان در این زمینه‏‎ها ترقی كرد كه مایه شگفتی همگان شد و حتی زبان فرانسه و آلمانی را نیز فراگرفت. هِلن كِلِر توانست در 20 سالگی مقاله بنگارد و در 24 سالگی، برنده درجات علمی گردد. هِلِن كلر كشف كرد كه بسیاری از مردم او را دوست دارند. از این رو تصمیم به نوشتن زندگی‏نامه خود گرفت و علاوه بر آن بیش از چهل كتاب، مقالات متعدد و رساله‏‎های بی‏‎شمار درباره نحوه تفكر و تحصیل نوشت. او از دنیای خاموش خود برای تفكر و تصنیف آثار علمی، استفاده فراوان بُرد و از درآمد كارهای خویش، آموزشگاه‎‏های متعددی در امریكا و دیگر كشورها برای نابینایان تأسیس كرد. وی معتقد بود “هر چیز شگفتی‏‎های خود را دارد حتی تاریكی و سكوت. من با لطف خدای خود آموختم در هر حالتی كه هستم از آن خشنود باشم”. هِلِن كلر سرانجام در سال 1968میلادی در هشتاد و هشت سالگی درگذشت در حالی كه او رادانشمندترین كور و كر دنیا لقب داده بودند.

• زادروز داستان نگار برزیلی و ماجرای شنیدنی فوت او (1908 م) 

Joao Guimar Rosaبیست و هفتم جون 1908 Joao Guimar Rosa داستان نگار بزرگ برزیل به دنیا آمد و 59 سال عمر کرد. او که کار نویسندگی را از 21 سالگی آغاز کرده بود بیش از 12 داستان و صدها مقاله و نقد ادبی نوشت. این داستان نگار علاوه بر زبان مادری (پرتغالی) می‍‌‌‎توانست به زبان‎های انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسه، عربی و ایتالیایی بخواند، بنویسد و مکالمه کند. او تا حدودی زبان سانسکریت هم می‎دانست. ماجرای فوت او شنیدنی است. 19 نوامبر 1967 برای بزرگداشت وی نشستی برپا شده بود. در پی سخنرانی چند ادیب در وصف او، چون نوبت سپاسگزاری از آن همه قدردانی و دریافت تقدیرنامه به او رسید، تکانی نخورد. نگاه حاضران متوجه او شد که روی یک صندلی ردیف اول نشسته بود شد و معلوم شد که فوت کرده است.
Joao Guimar Rosa در عین حال یک دیپلمات کشور خود بود.

• فنلاند بر ضد شوروی وارد جنگ شد. (1941 م)   

• آغاز کار نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان (1954 م)
 آغاز کار نخستین نیروگاه هسته‌ای جهاننخستین نیروگاه اتمی برای تولید برق در جهان 27 جون 1954 (56 سال پیش در ششم تیرماه) در شهر 105 هزار نفری اوبنینسک واقع در صد کیلومتری جنوب غربی مسکو آغاز بکار کرد. در حال حاضر چهارده درصد نیروی برق جهان از چنین نیروگاه‌هایی به دست می آید. در این مراکز نیروی اتم آب را بجوش می آورد و نیروی بخار حاصله ژنراتورهارا بکار می‌اندازد و برق تولید می‌شود. شهر اوبنینسک محل استقرار 12 انستیتوی علمی روسیه است که در زمینه‌های مختلف استفاده از نیروی اتم پژوهش می‌کنند و به همین لحاظ این شهر به شهر علوم معروف است. در همین شهر بود که به خدمه نخستین زیردریایی اتمی شوروی آموزش حفاظتی داده شد. مصارف صنعتی و پزشگی نیروی اتم به مراتب بیش از استفاده نظامی از آن است. بیش از 150 وسیله بحریه اینک با نیروی اتم کار می‌کنند.

• آغاز عملیات طیاره ربایی از میدان هوایی تل ‏آویو توسط مبارزان فلسطینی (1976 م)
آغاز عملیات هواپیما ربایی از فرودگاه تل ‏آویو توسط مبارزان فلسطینیدر روز 27 جون 1976میلادی اعضای جبهه خلق برای آزادی فلسطین، یك هواپیمای متعلق به شركت ایرفرانس را كه از تل‏آویو عازم پاریس بود در میانه راه بعد از برخاستن از میدان هوایی آتن ربودند و پیلوت را وادار كردند راه خود را به سمت افریقا منحرف كند و در میدان هوایی اِنتِبه در اوگاندا به زمین بنشیند. ربایندگان هواپیما سپس از 206 مسافر طیاره، یك‏صد نفر را آزاد كردند و بقیه را كه بیشتر یهودی بودند به گروگان گرفتند و رهایى آنان را موكول به آزادی 53 زندانی عرب در كشورهای مختلف نمودند. روز سوم جولای، در هفتمین روز ربودن طیاره ایرفرانس از طرف مبارزان فلسطینی، یك گروه كماندویی اسرائیل در میدان هوایی اِنتبه فرود آمدند و در جریان یك عملیات نیم ساعته پس از انهدام یازده طیاره میگ متعلق به نیروی هوایی اوگاندا و كشتن هفت تن از ربایندگان طیاره و بیست سرباز اوگاندایی، گروگان‏‎ها را آزاد كردند و با خود بردند.
• روز ملی و استقلال كشور افریقایی “جیبوتی” از استعمار فرانسه (1977 م)
 روز ملی و استقلال كشور افریقایی كشور جمهوری جیبوتی با 23/200 كیلومتر مربع وسعت، در شمال شرقی قاره افریقا در كنار خلیج عدن در جنوب تنگه باب المندب و در همسایگی كشورهای اتیوپی و سومالی واقع شده است. جمعیت جیبوتی در حدود 650 هزار نفر كه از تیره‏‎‏های سومالیایى و عفار و اكثراً مسلمان می‏‎‏باشند. پیش‎‏بینی می‏‎شود كه جمعیت جیبوتی تا سال 2025میلادی به بیش از یك میلیون نفر برسد. زبان رسمی این كشور فرانسوی و عربی و پایتخت آن شهر جیبوتی و فرانك جیبوتی واحد پول آن است. از شهرهای مهم آن علی سبیح و تاجوره قابل ذكر است. این منطقه از قدیم‏‎الایام مسكونی بود و از قرن نهم میلادی، مسلمانان، اسلام را در آن، گسترش دادند و اقتصاد این كشور را تا قرن 16 در اختیار داشتند. بعد از آن پرتغالی‏‎ها جای‏گزین شدند. در نیمه دوم قرن نوزدهم، فرانسوی‏‎ها ضمن خرید بخشی از این منطقه، تسلط خود بر آن را آغاز كردند كه مدت یك قرن به طول انجامید. بعد از جنگ جهانی دوم، قیام استقلال‏‎طلبانه مردم، فرانسه را وادار به پذیرش همه‎‏پرسی در این منطقه نمود. این همه‏پرسی در 27 جون 1977میلادی برگزار گردید و 85% مردم جیبوتی به استقلال رأی دادند. نظام سیاسی جیبوتی، جمهوری چند حزبی با یك مجلس قانون‏‎گزاری است. روز استقلال این كشور از فرانسه، به عنوان روز ملی این كشور نیز به شمار می‎‏رود.
• كودتای “شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی” ولی‏عهد قطر بر ضد پدر (1995 م)
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانیهنگامی كه شیخ خلیفه بن حَمَد آل ثانی امیر سابق قطر در سوئیس به سر می‏‎بُرد، پسرش شیخ حَمَد بن خلیفه بن حَمد آل ثانی ولی‏عهد این كشور، با استفاده از این فرصت و با بهره‏‎گیری از زمینه سازی‏‎های قبلی در 27 جون 1995میلادی پس از خلع پدرش، قدرت را به دست گرفت و مجلس خانوادگی قطر نیز این انتقال قدرت را تأیید كرد. شیخ خلیفه كه از 1972میلادی امیر قَطَر بود، تلاش‏‌هایی را برای باز پس‏گیری قدرت انجام داد كه موفقیت‏‌آمیز نبود. كشور قطر، شبه جزیره‏ای كوچك در جنوب خلیج فارس و در همسایگی عربستان است كه دارای منابع غنی گاز و نفت می‏‌باشد. نوع حكومت این كشور سلطنتی است و امیر، قدرت مطلقه را در دست دارد.
• امضای قرار داد صلح بین دولت تاجیكستان و مخالفان دولت در مسكو (1997 م)
امضای قرار داد صلح بین دولت تاجیكستان و مخالفان دولت در مسكوحدود یك سال پس از استقلال تاجیكستان در سال 1991میلادی، جنگ داخلی در مورد نحوه اداره كشور میان اسلام گرایان و دولت مردانِ طرفدار روسیه در گرفت كه خسارات و تلفات فراوانی بر جای گذاشت. در این مدت، كشورهای منطقه و سازمان ملل متحد تلاش كردند آرامش را به این كشور آسیای مركزی بازگردانند. حاصل این تلاش‏‌ها، توافقنامه‌‏ای بود كه با وساطت افغانستان، ایران و روسیه در ماه می 1997میلادی در تهران امضا و در 27 جون آن سال، در مسكو نهایی شد. بر اساس این توافقنامه كه بین امامعلی رحمانف رئیس جمهور و سید عبداللَّه نوری رهبر مخالفان اسلام گرای تاجیكستان به امضا رسید، سی در صد از سمت‏‌های دولتی به مخالفان واگذار شد و نیروهای آنان نیز در ارتش تاجیكستان ادغام شدند. این توافقنامه به جنگ داخلی پنج ساله در این كشور خاتمه داد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *