نگاهی به موفقیت های دختران افغان طی سالیان اخیر

طی سالیان اخیر زنان و دختران کشور ما در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، مشارکت چشمگيري از خود به نمایش گذاشتند . همچنان در آزمون ها و مسابقات ملی و بین المللی طی این 20 سال گذشته، حضوری پررنگ داشتند. برای بسیاری از زنان و دختران، این امكان فراهم شده بود تا نقش بارز و ارزنده ای در فعالیت های اجتماعی داشته باشند و با استفاده از توانمندیها و استعدادهای خود، حضوری فعال در صحنه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی داشته باشند. زنان و دختران کشور ما در بسیاری از عرصه ها به خوبی درخشیده و هویت ملی زنان افغان را به تصویر کشیده اند. درخشش بانوان و کسب جوایز و مدال های ملی و بین المللی در عرصه‌ های گوناگون  علمی، فرهنگی، هنری، رسانه ای، ورزشی و فعالیت های مدنی به وسیله آنها، به دنیا نشان داد که زنان و دختران این دیار، بانوان خانه نشین و منزوی نیستند، بلکه با حفظ اصالت های ملی و اسلامی شان، سعی می کنند، پله های موفقیت را روز به روز بیشتر از قبل به پیمایند.

اما بعد از تحولات سال 2021 دختران کشور ما با چالش‌ها و محدودیت‌های جدیدی درباره حقوق و موقعیت‌هایشان در جامعه روبرو شده‌اند.

حکومت سرپرست باید این را مد نظر بگیرد که دختران کشور ما، همانند دختران در سایر کشورهای اسلامی، نیروی حیاتی و مهمی در جامعه هستند.  تحصیل، شغل و اشتغال حق شان است، اینها میتواند فرصت هایی برای پیشرفت جامعه فراهم کند اما برای رسیدن به این اهداف، لازم است تا تبعیض‌ها و موانعی که با آن‌ها روبرو هستند، از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی، برطرف شوند و زمینه‌های مناسب برای تحصیل و پیشرفت آن‌ها فراهم گردد.

درباره Farhad Akrami

مطلب پیشنهادی

غلام حیدر اسیر هروی شاعر و نویسنده طنز پرداز معروف کشور درگذشت

اسیر هروی 64 سال سن داشت و از یک دهه به این طرف با بیماری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *