تقویم تاریخ ( ۲۴ ماه سرطان )

امروز بیست و چهارم ماه سرطان
وفات قدیمی ترین مترجم افغانستان/۱۳۹۷

علی محمد زهما، قدیمی ترین مترجم افغانستان درگذشت

علی محمد زهما، استاد ادبیات دانشگاه کابل، مترجم و از بنیانگذاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان در سن ۹۶ سالگی، در چنین روزی در شهر وین اتریش درگذشت.

در دانشنامه آریانا به نقل از اکرم عثمان گفته می شود: «علی محمد زهما نه تنها مورخ، جامعه‌شناس، فلسفه‌شناس و ادبيات‌شناس است بلکه سنگ بنای ترجمه آثار سنگين و پذيرفته جهانی را نيز در کشور ما (افغانستان) گذاشت و آثاری بس سنگين، شسته و روفته را تحويل پژوهشگران و محققان داد.»

1857 – در جريان قيام مسلحانه هندي ها بر ضد استعمار انگلستان، انگليسي هاي مستقر در « كاون پور » قتل عام شدند.

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟ امروز 24 ماه سرطان برابر با 15 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

1099 – روزي كه تربت مسيح به دست صليبيون اروپايي افتاد

صليبيون اروپايي 15 جولاي سال 1099 ميلادي (و درجريان نخستين جنگ صليبي First Crusade) در بيت المقدس (اورشليم) بر كليساي رستاخير مسيح (Church of the Holy Sepulchre) دست يافتند و به هدف ديرين خود كه تربت عيسي دردست مسيحيان باشد رسيدند. 18 اكتبر سال 966 ميلادي اين قديمي ترين كليسا (كه اينك مقرّ اسقف ارتدكس بيت المقدس است) به دستور طارق معروف به «حاكم بامرالله» سلطان مصر و سوريه ويران شده بود و اين اقدام، خشم مسيحيان اروپايي را برانگيخته بود كه بهانه لشكركشي ها و جنگهاي صليبي قرار گرفت.

صليبيون اروپايي (First Crusade) در سر راه خود به فلسطین، 21 می 1097 قلیج ارسلان حکمران سلجوقی بخشی از آناتولیا (ترکیه امروز) را شکست داده بودند (نبرد Dorylaeum). قلیج بتازگی از اصفهان بازگشته و برجای پدرش سلیمان اوغوز نشسته بود. ملکشاه سلجوقی قلیج را شش سال در اصفهان به صورت گروگان نگهداری می کرد تا پدرش گردنکشی نکند. قلیج پس از مرگ ملکشاه در 1092 میلادی به آناتولی بازگشته بود که گرفتار تعرض صلیبیون شده بود.

صليبيون اروپايي پس از شکست دادن قلیج ارسلان، به سوی آنتیوک Antioch که در نیمه راه قسطنطنیه (استانبول) به اورشلیم (بیت المقدس) قراردارد و از 1082 میلادی در دست سلجوقیان بود رهسپار شدند و از بیستم اکتبر 1097 این شهر بزرگ و معروف را محاصره کردند که هشت ماه طول کشید و در سوم ژوئن 1098 سقوط کرد و از دست کربغا (کوربقا) Kerbogha Beg حاکم سلجوقی موصل هم برای پس گرفتن شهر کاری برنیامد. صلیبیون بسیاری از ساکنان شهررا کشتند و سپس راهی بیت المقدس شدند. (آنتیوک در قرن چهارم پیش از میلاد به تصمیم سلوکوس Seleucus 1 Nicator یکی ازجانشینان اسکندر در کنار رودOrotes و در حاشیه خلیج اسکندرون ساخته شد و یکی از چهار شهری بود که سلوکوس در سوریه بزرگتر ساخته بود. این شهر سپس 9 قرن عملا میدان جنگ دو امپراتوری ایران و روم بود. اعراب مسلمان در سال 637 میلادی آن را که در دست روم شرقی بود متصرف و به «انتاکیه» تغییر نام دادند و از آن پس به میدان جنگ امپراتوری اسلامی و امپراتوری روم شرقی تبدیل شد. ارمنیان نیز که سرزمین شان چند برابر امروز بود چند بار حاکم بر آنتیوک شده بودند. این شهر از 1082 به مدت 14 سال در دست سلجوقیان قرارداشت که در ژوئن 1098 به دست صلیبون افتاد و سپس مملوک (حکمرانان مشترک مصر و سوریه) و بعدا امپراتوری عثمانی بر آنتیوک حکومت کردند. انتیوک که در قرون قدیم و وسطی بیش از نیم میلیون جمعیت داشت به سبب ضایعات جنگها و زلزله های متعدد ازجمله زمین لرزه های شدید و ویرانگر سال 526، 29 نوامبر 528، 31 اکتبر 588 و … و طغیان رودخانه مجاور شهر جمعیت خودرا از دست داد و کوچک شده است. خسروانوشیروان، شاه ساسانی ایران در سال 538 میلادی شخصا از شهر آنتیوک که در تصرف ایران بود دیدارکرد. پیش از او، شاپور یکم در سال 256 میلادی به آنتیوک رفته بود).

پيش از رسيدن صليبيون به بيت المقدس، فاطميون مصر آن شهر را از دست ترکان خارج ساخته و آماده دفاع شده بودند. محاصره بيت المقدس از هفتم ژوئن 1099 تا بعد از ظهر 15 جولاي (39 روز) طول کشيده بود و پيش از رسيدن نيروي کمکي فاطميون (مصر) به فرماندهي الافضل، شهر سقوط کرده بود.

صليبيون سپس ضمن غارت بيت المقدس، همانند آنتوک (انتاکيه) ساکنان مسلمان و يهودي آن شهر را تا توانستند کشتند. همه نيروهاي فاتح بيت المقدس از 12 هزار پياده و 1250 سوار تجاوز نمي کرد. اعراب مناطق مجاور به دليل عدم رضايت از ترکان حاضر به جلوگيري از اين نيرو نشده بودند و پس از افتادن شهر به دست فاطميون (اخراج ترکان توسط نيروهاي اعزامي از مصر و سوريه)، براي دفاع از بيت المقدس (قدس) در برابر حمله قريب الوقوع صليبيون، ديگر خيلي دير شده بود.

صليبيون پس از تصرف بيت المقدس و انتخاب يک پادشاه مسيحي براي آن، به جلوگيري از نيروهاي مصري ـ سوري به فرماندهي الافضل رفتند و او را مجبور به بازگشت به مصر کردند.

كليساي رستاخيز كه در قرن چهارم ميلادي توسط كنستانتين امپراتور وقت روم مرمت شده بود، در سال 614 ميلادي به تصرف ژنرال «شهربراز» اسپهبد ايراني درآمده كه وي صليب اصل را (صليبي كه مسيح بر آن مصلوب شده بود و مسيحيان رومي در جنگهاي بزرگ آن را به عنوان نماد پيروزي با خود مي بردند) به تيسفون منتقل كرده بود. صلاح الدين ايوبي حكمران كُردتبار مصر و سوريه (متولد در تكريت) كه در تاريخ به جوانمردي مشهور است اين كليسا و شهر قدس را در سال 1186 ميلادي از صليبيون پس گرفت ولي به آن آسيب نزد و اجازه داد كه مسيحيان و از جمله مسيحياني كه از اروپا به آنجا مهاجرت کرده بودند در آن شهر باقي بمانند و زندگي كنند. شهر قدس (بيت المقدس) و كليساي رستاخيز در سال 1244 ميلادي به تصرف اميران ترك (سلجوقي ـ خوارزمشاهي) درآمد و بعدا تا اواخر جنگ جهاني اول در كنترل عثماني بود كه از اين زمان به دست انگليسي ها افتاد و ….

1920 – پادشاه سوريه پس از فرار از دمشق پادشاه عراق شد!

15 جولاي 1920 با نزديك شدن نيروهاي اعزامي فرانسه به شهر دمشق، امير فيصل از طايفه هاشمي حجاز كه از سوي انگلستان به پادشاهي سوريه منصوب شده بود از آن شهر فرار كرد.

سوريه و لبنان از متصرفات سابق عثماني، در پايان جنگ جهاني اول سهم فرانسه شده بودند و با فرار اميرفيصل، پيش دستي انگلستان در نصب پادشاه براي سوريه بي حاصل شد. دمشق 18 جولاي آن سال به تصرف نيروهاي فرانسه درآمد. امير فيصل که تنها سه ماه پادشاه سوريه بود بعدا به تصميم انگلستان، پادشاه عراق شد! ـ کشوري كه انگليسي ها آن را از كنار هم قراردادن سه ايالت مختلف المذهب و نژاد امپراتوري (ازميان رفته) عثماني ساخته بودند.

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
امير فيصل

1944 – بمباران گسترده جاپان توسط بمب افكن‏ هاي امريكا در جريان جنگ جهاني دوم

در جريان بمباران پرحجم و گسترده تأسيسات و شهرهاي ژاپن توسط نيروي هوايى امريكا، كه از 15 جولای  1944م آغاز گرديد هزاران بمب افكن سنگين ب – 29 امريكايي موسوم به “دژ پرنده” شركت داشتند و تا شكست نهايي جاپان و تسليم اين كشور، جاپان را بمباران كردند. از نتايج هولناك اين بمباران‏ها مي‏توان، انهدام بيش از سه هزار كارخانه بزرگ و كوچك جاپان و قتل عام ده‏ها هزار غير نظامي را برشمرد.

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1967 – آغاز کار تلویزیونهای ماهواره ای

پنج سال پس از پرتاب «تلستار (تلستار ـ 1)» ـ نخستين ماهواره مخابراتي به فضا در دهم جولای 1962 و پخش سمبولیک برنامه سه ساعته «دنیای ما» برای مخاطبان 19 کشور در 25 ژوئن 1967، از 15 جولای این سال و از طریق رله ماهواره ای کار پخش جهانی برنامه های عادی شبکه های تلویزیونی آغاز و روزمره شده است. روسها از اپریل 1965 این پخش ماهواره ای را شروع کرده بودند. در برنامه افتتاحیه دهم جولای 1967، پابلو پیکاسو صورتگر معروف، ماریا کالاس خواننده اپرا و جمعی دیگر از هنرمندان شرکت کرده بودند و این برنامه 400 میلیون مخاطب داشت. تلستار ـ 1 متعلق به چند کمپاني مخابراتي آمريکا و بنيادهاي دولتي مربوط در انگلستان و فرانسه بود.

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماهواره مخابراتي تلستار ـ 1

با قرارگرفتن ماهواره های مخابراتی در مدار زمين، امواج هرفرستنده تلويزيوني كه از نوع موج بلند است و قبلا (پنج دهه پیش) منحصر به پوشش منطقه ای مسطّح و محدود از سطح کره زمين بود، می تواند از طریق آنها (رله کردن) و همانند راديوهاي موج كوتاه به سراسر جهان برسد. به این ترتیب از دهه هفتم قرن 20 برنامه هاي تلويزيوني نيز جهاني شده اند که از همان آغاز کار مانند هر رسانه دیگر وسیله جنگ سرد و تبلیغات سیاسی ـ اقتصادی دولتها و ابزار تلقین قرارگرفته اند.

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Maria callas

زادروزها

۱۶۰۶ – زادروز رامبرانت، نقاش مشهور هالندی
۱۸۴۸ – زادروز ویلفردو پارتو جامعه‌شناس ، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
رامبرانت

۱۸۹۲ – زادروز والتر بنیامین فیلسوف ، مترجم، نویسنده و زیبایی‌شناس آلمانی
۱۹۰۴ – زادروز پاول چرنکوف فیزیک‌دان اهل اتحاد جماهیر شوروی ، برندۀ جایزه فیزیک نوبل

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
والتر بنیامین

۱۹۳۰ – زادروز ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی و پدیدآورندهٔ فلسفهٔ واسازی
۱۹۳۹ – زادروز آنیبال کاواکو سیلوا سیاستمدار

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژاک دریدا

درگذشت‌ها

۱۰۱۵ – درگذشت ولادیمیر کبیر شاهزاده ولیکی نووگورود ، شاهزاده بزرگ کیف و فرمانروای روس کیف از ۹۸۰ تا ۱۰۱۵
۱۹۰۴ – درگذشت آنتون چخوف، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستۀ روس

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتون چخوف

۱۹۱۶ – درگذشت ایلیا مچنیکو زیست‌شناس روس، برندۀ جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۰۸
۱۹۱۹ – درگذشت هرمان امیل فیشر شیمیدان آلمانی ، برندۀ جایزه نوبل کیمیا

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایلیا مچنیکو

۱۹۵۴ – درگذشت صدرالدین عینی نویسنده و ادیب زبان فارسی تاجیکی، اهل تاجیکستان

24 تیر - 15 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
صدرالدین عینی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *