خانه فیلم رویا

نام موسسه فیلم سازی: خانه رویا فیلم

موسس: رویا سادات/0799386873

Roya Sadat.jpg

موقعیت: کابل- چهار راهی ترافیک- سمت پوهنتون کابل- مقابل مسجد محمدیه

خانه فیلم رویا را رویا سادات، در سال ۲۰۰۳ بنیان‌گذاری کرده‌ است که جرقه اولین کار‌شان فیلم سه نقطه است. این فیلم را نیز رویا ، تولید کرده‌ است که امتیاز آن را در همان زمان کمیسیون حقوق بشر خریداری کرد و این سبب شد که خانه فیلم رویا صاحب یک تعداد وسایل تخنیکی و کمره شود.

این خانه تا سال ۲۰۰۶ چندین فیلم مستند را با امکانات بسیار کم و به سختی تولید کرده است. یکی از این فیلم‌های مستند، خود‌سوزی زنان در هرات است که قانون مدنی و قانون جزا در کشور را نقد می‌کند. مستند‌های رویا فیلم، در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خوب درخشیده است که تنها حدود ۳۰ جایزه را از نهاد‌های مختلف بین‌المللی گرفته است. در سال ۲۰۰۹ عزیز دلدار، همسر رویا سادات و استاد دانشکده هنر‌های، دانشگاه کابل نیز به این خانه پیوسته است. پیوستن دلدار، تأثیرات خوبی روی این خانه داشته است، طوری‌که خانه فیلم رویا، با امکانات بهتر تخنیکی مجهز شده است.

بعد از سال ۲۰۱۰ رویا سادات و عزیز دلدار هر کدام این‌ها تلاش کرده که وسایل بیش‌تر و بهتری برای تولید فیلم سینمای، رویا فیلم خریداری کنند. رویا فیلم از آن زمان تا کنون ۴۰ فیلم کوتاه و مستند و هشت فیلم داستانی تولید کرده است که از جمع آن می‌توان از دهکده‌ی که ناقص‌العقلم می‌نامند، روز‌های داغ تورخم، تار و زخمه، سه نقطه و نامه‌ای به رئیس جمهور، نام برد.

در حال حاضر خانه رویا، فیلم یکی از کمپنی‌های فعال فیلم‌سازی در کشور است که در کنار تولید فیلم قرار است، پنجمین دور جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات را هم در آینده نزدیک برگزار ‌کند. چهار دوره پیش این جشنواره را هم خانه رویا فیلم برگزار کرده است.

آخرین فیلم این کمپنی، فیلم سینمایی نامه ای به رئیس جمهور است که در سال 1396 خورشیدی، تولید گردید. این فیلم به عنوان نماینده سینمای افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. اما نتوانست نامزد این بخش شود. رویا سادات به عنوان نخستین زن کارگردان در افغانستان در سال‌های بعد از حاکمیت طالبان شناخته می‌شود و اولین زنی است که فیلمش به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای اسکار انتخاب شده‌است. در ۲ مارچ ۲۰۱۸، دولت هالند جایزه ویژه‌ای که از آن به عنوان «جایزه جایگزین اسکار» نام برده‌اند به رویا سادات اهدا کرد.

در فهرست امسال «متفکران جهانی» نشریه آمریکایی فارن پالیسی نام رویا سادات، هم قرار داده شده‌است. فارن پالیسی دلیل جا دادن نام سادات در این فهرست را «آوردن داستان زنان افغان روی پرده سینما» اعلام کرده‌است. فارن پالیسی نوشته‌است که خانم سادات امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردان‌های افغان و یکی از روایت‌گران پیشتاز داستان زنان جامعه‌ای است که زنان در آن هنوز زیردست محسوب می‌شوند.

در اواخر مارچ ۲۰۱۸، وی برنده جایزه بین‌المللی زنان شجاع شد و این جایزه را از ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

موسسه سینما و تیاتر راوی

سینما تیاتر راوی به تاریخ ۱۵/۱۰/ ۱۳۹۳ خورشیدی به صاحب امتیازی امرالله احمدیان در هرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *