تقویم تاریخ ( 25 ماه سرطان )

امروز 25 ماه سرطان برابر با 16 جولای تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

 

اعلان تشکیل حزب دولتی انقلاب ملی/1356

وعده و وعيد هاي داوود خان به منحل کردن پارلمان ِ از نگاه دموکرايتک مشروع و منع مطبوعات آزاد انجاميد.

داوود خان به عوض تحقق بخشيدن به وعده ها در راستاي آزادي هاي دموکراتيک، نظام سرکوب گرانۀ تک حزبي را به وجود آورد و به اين وسيله حزب سياسي شخصي خود را به نام “غورزنگ ملي” تاسيس کرد. او به جاي مشروعيت بخشي به نظام سياسي خود از طريق انتخابات آزاد، جهت ادامۀ حاکميت خود بر اساسات مشروعيت بخشي سنتي قدرت، لويه جرگه يعني نشست قبايل تکيه کرد. در پايان ماه جنوري و آغاز فبروري سال 1976 به دستور داوود خان، قانون اساسي از طرف لويه جرگه توشيح شد و داوود خان خود آن را تصويب کرد. به اين ترتيب داوود خان براساس قاعدۀ معمول دولت هاي مستبد، خود را رييس جمهور مادام العمر ساخت.
622 – مبدأ تقويم هجري قمري

عمرخليفه دوم، هجرت پيامبر اسلام (ص) از مكه به مدينه را مبدأ تقويم قمري اسلامي اعلام كرد. قبلا سال شكست «ابرهه حبشي» در حمله به مكه كه در آن از فيل هم استفاده كرده بود به نام «سال فيل» مبدا تقويم بود. به حساب تنظيم كنندگان تقويم ميلادي، 16 جولاي سال 622 آغاز تقويم قمري اسلامي است. سال قمري داراي 354 روز و تقريبا 11 روز كمتر از سال خورشيدي است. سال قمري اسلامي از اول محرم آ‎غاز مي شود. ايرانيان بعدا براي خود، تقويم هجري خورشيدي را تنظيم كردند. قديمي ترين نامه به دست آمده با تقويم قمري اسلامي بر پاپيروس نوشته شده و در موزه محفوظ است. 1381 – جان بال حرف حق زد و به سخت ترين روش اعدام شد

پانزدهم جولاي 1381 يك كشيش انگليسي به نام «جان بال John Ball» كه در موعظه ها و خطبه هايش از لزوم برقراري عدالت در جامعه سخن به ميان مي آورد و مي گفت كه همه انسانها از يك پدر و مادر (آدم و حوا) به وجود آمده اند و جز دانش و درستي نبايد با شاخصي ديگر ميان آنان تفاوت گذارد و عمل دولتها بوده كه برابري مردم را برهم زده و ميان آنان جدايي افكنده و يوغ شمار كمي را بر گردن اكثريت نهاده است، منابع طبيعي از جمله آب و زمين متعلق به خدا است و نبايد به تملك فرد درآيد و اين افراد (مالكان) انسان هاي ديگر را كه با آنان بايد برابر باشند عملا برده خود قرارداده و استثمار مي كنند؛ در يك ميدان عمومي و با حضور ريچارد دوم پادشاه وقت انگلستان به سخت ترين روش (Hanged,Drawn and Quartered)، اعدام شد.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان بال

ريچارد دوم «كشيش جان بال» را متهم كرده بود كه با گفتن سخن از برابري انسانها، شورش خونين كشاورزان انگليسي را دامن زده است. پادشاه انگلستان قبلا “جان بال” را محروم الموعظه ساخته و مردم را از حضور در مجالس سخنراني او ممنوع كرده بود ولي گوش نكرده بودند.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ريچارد دوم

روش اعدام “جان بال” به اين ترتيب بود که اورا روي يک چارچوب گذاردند و کشان – کشان به محل اعدام بردند، سپس طناب برگردنش بستند و گره را محکم کردند، آنگاه چند عضو بدنش را بريدند و جلوي چشمش به آتش افکندند و پس از آن چهار قطعه اش كرده و طناب دار را كه تنها سر و گردن و قسمت كمي از بدنش بر آن باقي مانده بود بالاکشيدند تا همگان ببينند و ….

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Hanged,Drawn and Quartered

1704 – افتادن «جبل طارق» به دست انگليسي ها

در اين روز در سال 1704 ميلادي منطقه جبل طارق (Gibraltar) كه بر تنگه تلاقي مديترانه و اقيانوس اطلس قراردارد و در عهد باستان به ستون هركول معروف بود به تصرف انگلستان درآمد.

اين تنگه 389ر14 تا 36 كيلومتر عرض دارد و در سال 711 ميلادي به تصرف «طارق ابن زياد» سردار يك سپاه اسلامي که قصد تصرف اسپانيا را داشت درآمد و از آن پس به اسم او ناميده مي شود.

اين منطقه كه ميان کشور مغرب (مراکش) و اسپانيا واقع شده است از اهميت استراتژيک برخوردار است، از 1704 به بعد چند بار مورد حمله نظامي اسپانيا و فرانسه قرار گرفت، اما همچنان در تصرف انگلستان باقي مانده است. چند جزيره کوچک در اين منطقه واقع شده است که بر سر مالکيت آنها ميان اسپانيا و مراکش اختلاف است.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
تنگه جبل طارق (مضيق جبل طارق) و پيرامون آن

1918 – اعدام گروهي تزار نيکلاي دوم، اعضاي خانواده و نوكرانش!

9 ماه پس از پيروزي انقلاب بلشويكي روسيه و 16 ماه پس از تفويض اختيارات، 16 جولاي 1918 نيكلاي دوم تزار مستعفي روسيه، همسر و فرزندانش كه در سيبري به حالت تبعيد به سر مي بردند اعدام شدند و با اعدام آنان به حکومت دودمان «رومانوف» بر روسيه پايان داده شد. تصميم اعدام كه از سوي كميته محلي انقلاب گرفته شده بود در مورد تزار، همسرش الكساندرا، پسرش (وليعهد سابق) الكسيس، چهار دختر تزار، نوكران و پزشک آنان انجام شد و همانجا دفن شدند. كميته محلي انقلاب بعدا اعلام كرد از آن بيم داشت كه به علت ادامه جنگ داخلي، مخالفان كمونيسم تزار مستعفي را بربايند و در برابر انقلاب قرار دهند.

نيكلاي دوم كه از سال 1894 بر روسيه حكومت كرده بود 16 مارس سال 1917 در پي شكست هاي پي در پي ارتش روسيه از آلمان در جبهه و از دست رفتن دو ميليون سرباز روس ـ تنها در يك نبرد، مورد انتقاد شديد قرارگرفته و تفويض اختيارات كرده بود. علاوه برتلفات جنگ، قحطي عمومي و گراني مايحتاج زندگاني هم مزيد بر علت شده بود. درپي کنار رفتن نيکلاي دوم، قدرت به يك دولت موقت ميانه رو سپرده شد كه شش ماه بعد، انقلاب بلشويكي اين دولت را هم ساقط كرد.

پس از فروپاشي شوروي، استخوانهاي نيكلاي دوم به سن پترز بورگ منتقل و در اينجا با تشريفات رسمي تدفين شده و بار ديگر قاب تصوير او در کاخ کرملين نصب شده و سران کنوني روسيه در کنار اين تصوير عکس مي گيرند!.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
نيكلاي دوم، بانو و فرزندانش

1941 – حمله جاپان به «شبه جزيره هندوچين»

16 جولاي سال 1941، نيروهاي جاپانی تحت شعار آزاد كردن آسيا از دست غرب استمعارگر به شبه جزيره «هندوچين» حمله ور و در خاك ويتنام، تايلند و كامبوج پياده شدند. در آن زمان جز قسمتي از تايلند امروز كه اسما استقلال داشت مابقي «هندوچين» در تصرف انگلستان و فرانسه بود. شهر سايگون يازده روز بعد به دست نيروهاي ژاپن افتاد. تايلند نه تنها در برابر ژاپن خصومت نشان نداد بلکه عملا متحد آن دولت شد. ژاپني ها در تصرف برمه (ميانمار) که هندوچين انگلستان خوانده مي شد با مقاومت انگليسي ها و عمدتا نظاميان هندي وابسته به دولت لندن رو به رو شده بودند.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1945 – آمريكا نخستين بمب اتمي خودرا در صحراي نيو مكزيكو آزمايش كرد.

1927 – قيام «اوگوستو ساندينو» در نيكاراگوئه

«اوگوستو ساندينو Augusto Calderon Sandino» كه قيام خودرا از سال 1926 بر ضد حكومت راستگرايان نيكاراگوئه آغاز كرده بود از 16 جولاي 1927 جنگ با تفنگداران دريايي آمريكا را كه از سوي اين دولت براي دفاع از منافع آمريكائيان و كمك به دولت راستگرايان به آن سرزمين فرستاده شده بودند آغاز كرد. در اين زد و خوردها به تفنگداران آمريكا تلفات نسبتا سنگين وارد آمد.

ساندينو به مبارزه مسلحانه خود تا 1934 ادامه داد كه در اين سال ژنرال ساموزا رئيس راستگراي دولت نيگاراگونه به نيرنگ متوسل شد و اورا به مذاكره و حل اختلاف از راه مسالمت دعوت كرد. ساندينو پذيرفت و با پاي خود به سوي دام شتافت و كشته شد.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
Augusto Calderon Sandino

پيروان افكار ساندينو دنباله كارش را گرفتند و در سال 1978 آن را شدت دادند كه منجر به فرار آخرين ساموزا از نيكاراگوئه و قتل او در تبعيد شد و حكومت به دست ساندينيست ها افتاد و …. اورتگا رئيس جمهوري کنوني نيکاراگوئه يک ساندينيست است.

1987 – روزي که صدام حسين رئيس جمهور عراق شد

16جولاي 1979 ژنرال حسن البکر از رياست جمهوري عراق کناره گيري کرد و معاون او صدام حسين تکريتي و در آن سال 42 ساله برجايش نشست. البکر از 17 جولاي 1968 تا آن روز بر عراق حکومت کرده بود. البکر (بعثي) برجاي عبدالرحمن عارف (هوادار ناسيوناليسم عربي) نشسته بود.

درست يک سال پيش از کناره گيري البکر، صدام حسين 16 جولاي 1978به مناسبت هفته سالروزهاي بركناري سلطنت و نيز روي كار آمدن حزب بعث در عراق در مصاحبه اي گفته بود كه شوروي تا كمونيست شدن و آمريكا تا كاپيتاليست كردن همه جهان، از تلاش و نيز رقابت با يكديگر دست برنخواهند داشت و دولتهاي عربي حتي اگر يكي از اين دو قدرت از سر راه ديگري كنار برود نبابد جانب هيچكدام را بگيرند؛ ما اعراب بايد ايدئولوژي اسلامي خودمان را دنبال كنيم كه قدمتي بيش از 13 قرن دارد و با آن بزرگ شده ايم و بكوشيم كه رشته هاي وحدت مان سست و پاره نشود كه اگر اين وحدت را از دست بدهيم نه از اتحاديه عرب رمقي باقي خواهد ماند و نه از استقلال و غرور عربي مان.

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
صدام حسين در سال 1987

زادروزها

۱۸۷۲ – زادروز روئال آمونسن، کاشف نروژی قطب جنوب
۱۸۹۶ – زادروز تریگوه لی سیاستمدار نروژی ، اولین دبیرکل سازمان ملل متحد از ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۲

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
روئال آمونسن

۱۹۱۱ – زادروز جینجر راجرز هنرپیشه و نمایشنامه‌نویس آمریکایی
۱۹۳۶ – زادروز یاسوئو فوکودا رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن و نود و یکمین نخست‌وزیر این کشور

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جینجر راجرز

۱۹۴۳ – زادروز رینالدو آرناس نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر کوبایی
۱۹۵۹ – زادروز گرت بیل فوتبالیست ولزی لالیگا و باشگاه رئال مادرید و تیم ملی ولز

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
رینالدو آرناس

۱۹۶۸ – زادروز لری سنگر فیلسوف اهل ایالات متحده ، از بنیانگذاران ویکی‌پدیا
۱۲۱۰ – زادروز ناصرالدین شاه، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناصرالدین شاه قاجار

۱۳۱۲ – زادروز داوود رشیدی، هنرپیشه‌ی ایرانی
۱۳۳۳ – زادروز حسین سحرخیز، بازیگر و کارگردان ایرانی تئاتر، سینما و تلویزیون

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
داوود رشیدی

درگذشت‌ها

۱۵۵۷ – درگذشت آن کلیو چهارمین همسر هنری هشتم پادشاه انگلستان
۱۹۶۰ – درگذشت آلبرت کسلرینگ فیلد مارشال آلمانی در دوره رایش سوم ، رئیس ستاد کل لوفت‌وافه

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبرت کسلرینگ

۱۹۸۵ – درگذشت هاینریش بل نویسنده آلمانی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۲
۱۹۸۹ – درگذشت هربرت فون کارایان رهبر ارکستر اتریشی ارکستر فیلارمونیک برلین به مدت ۳۵ سال

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاینریش بل

۱۹۳۸ – تیرباران آوتیس سلطان‌زاده تئوریسین مارکسیست و از رهبران حزب کمونیست ایران به دستور استالین.
۱۹۹۴ – درگذشت جولیان شوینگر فیزیکدان آمریکایی ، برنده جایزه نوبل فیزیک

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
آوتیس سلطان‌زاده

2011 – قتل روح الله داداشی، قوی ترین مرد ایران
۲۰۱۲ – درگذشت جان لرد آهنگ‌ساز ونوازنده کیبورد

25 تیر - 16 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
روح الله داداشی

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *