طلای سفید افغان، رشته هایی که به اروپا رسید

Image may contain: 6 people, people standing and suit

کشت پنبه در افغانستان از سال ۱۹۳۰ میلادی به این‌سو آغاز شده است.

ولایت هرات نقش ارزنده در توليد اين محصول مهم را در كشور دارد و پنبه توليدي در اين ولایت، از نظر كارشناسان زراعتی، مرغوب ترين پنبه توليدي در کشور و منطقه محسوب مي شود.

خوشبختانه در این اواخر برای حمايت هاي هرچه بیشتر  از اين محصول زراعتی و تبدیل آن به نخ و سایر محصولات مورد نیاز، کارخانه ای بزرگ و عصری از سوی سکتور خصوصی در این ولایت  راه اندازی گردیده است.

انجینیر سید اسماعیل امیری از اوایل دهه نود خورشیدی به برنامه‌ریزی، راه اندازی و آغاز به کار کارخانه و شرکت پخته طلای سفید افغان اقدام نمود و در اولین قدم با خرید ماشین آلاتی مدرن و پیشرفته و ورود آن به کشور، مقدمات شروع به کار آنرا چید و خط تولید این کارخانه با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور راه اندازی شد. کارخانه بزرگ پخته طلای سفید افغان در نود و نهمین سالروز استرداد استقلال افغانستان -۱۳۹۶- افتتاح گردید.

Afghanistan Jacht-Fabrik in Herat (DW/S. Tanha )

پس از آن طرح خرید پنبه داخلی از دهاقین و تشویق آنان به کشت پنبه، از اولویت های دیگری بود که از سوی مسئولان این شرکت روی دست گرفته شد.

و اینک صادرات بزرگترین کارخانه تولید پنبه کشور که در شهرک صنعتی ولایت هرات فعالیت دارد، بخش مهمی از نیازمندی بازار کشور و منطقه را تامین می‌کند و برای هزاران تن از جوانان و زارعان بگونه غیر مستقیم و برای سیصد تن از شهروندان بگونه مستقیم زمینه اشتغال دائمی فراهم نموده است .

Image may contain: 7 people
در همین خصوص محی الدین نوری معاون و سرپرست مقام ولایت هرات ضمن باز دیدی که از جریان تولید این کارخانه در اول ماه جدی سال روان داشت، از سرمایه گزاری سید اسماعیل امیری در این راستا قدردانی نمود.
همچنان سعد خطیبی رئیس اتاق تجارت هرات نیز، راه اندازی چنین کارخانه‌جات را در رشد اقتصادی و اشتغال زایی حایز اهمیت خواند.

Image may contain: 4 people, people standing and indoor
این در حالیست که از مجموع هفت لاری مواد صادراتی که از راه لاجورد به کشورهای اروپایی صادر شده است، پنج محموله از تولیدات شرکت پخته طلای سفید افغان بوده است. سرپرست مقام ولایت تاکید دارد که چنین سرمایه‌گزاری‌های سکتور خصوصی، در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی به شهروندان، نشان از بسترمناسب سرمایه گزاری و حمایت از سکتور خصوصی در هرات دارد.

Image may contain: 8 people, people smiling, people standing
حمیدالله خادمی رئیس اتاق صنایع هرات، از موجودیت هم‌اهنگی بین ادارات دولتی بخاطر حمایت از سکتور خصوصی در این ولایت قدردانی نموده گفت:” فضای موجود در ولایت هرات سبب تشویق سرمایه‌گزاران شده است.” حمید الله خادم رئیس اتاق صنایع از سرمایه گزاری یک شرکت چینایی به هدف تولید پنجاه میگاوات برق در شهرک صنعتی در آینده نزدیک خبرداد و گفت که این نیروگاه با هزینه هفتاد میلیون دالرآمریکایی ساخته می‌شود.

No automatic alt text available.

به اعتقاد بسیاری از آگاهان امور، سرمایه گذاری های این چنینی علاوه بر آنکه نقش مهمی در اشتغالزایی هموطنان دارد، سبب تشویق زارعین به کشت هرچه بیشتر محصولات زراعتی خواهد شد و در کنار آنان ما را از وابستگی های هرچه بیشتر به سایر کشور ها رهایی خواهد داد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *