ریاست امور زنان ولایت هرات

رئیس برحال: نیسه سروری /14/8/1397

رئیس جدید ریاست امور زنان هرات معرفی شد

آدرس: ناحیه هشتم شهر هرات- خیابان گازرگاه شریف- مقابل پوهنحی تربیه معلم.

تاریخچه وزارت امورزنان

Image result for ‫ریاست امور زنان ولایت هرات‬‎

در سال ۱۳۲۲ هـ ش، اتحادیه بیست عضوی زنان بنابر ضرورت زمان، نهادی را به نام مؤسسه عالی نسوان در ساحه مرکزی شهر کابل  ایجاد کردند. دو سال بعد (۱۳۲۴هـ.ش) از اثر پیشنهاد و پیگیری بی بی زینب خواهر امان الله خان برای مؤسسه مذکور یک قطعه زمین در ساحه شهرنو کابل (موقعیت فعلی وزارت امور زنان  خریداری گردید و در آن یک باب کودکستان، مکتب ، سینما و دفاتر کار اعمار شد که سینمای آن به نام زینب مسمی ساختند.

مؤسسه مذکور در سال 1342 هـ.ش شامل تشکیل وزارت کار و امور اجتماعی گردید و به نام میرمنو تولنه مسمی شد .

در سال 1357 هـ.ش نام میرمنو تولنه، به کلوپ مرکزی نسوان تعدیل شد. کلوپ مذکور در سال 1365 هـ.ش به انجمن مرکزی نسوان تبدیل گردید و تحت همین نام تا سال 1370 هـ.ش فعالیت کرد. در همین سال ها شورایی نیز زیر نام شورای سراسری زنان به حیث یک سازمان اجتماعی- سیاسی به رهبری داکتر اناهیتا راتب زاد تشکیل شد . این شورا در مرکز و ولایات کشور نیز نهاد های خود را ایجاد کرد. 

در سال 1371 هـ.ش با رویکار شدن حکومت مجاهدین در کابل، مؤسسه عالی نسوان مجدداً رویکار شد .

در سال 1373 خورشیدی وزارت کار و امور اجتماعی موازی با مؤسسه عالی نسوان در تشکیلات خود میرمنو تولنه را احیا و ایجاد کرد که تا میزان 1375 هـ.ش فعالیت مینمود.

با روی کار آمدن گروه طالبان در میزان 1375، مؤسسه عالی نسوان و میرمنو تولنه را باهم مدغم ساختنه شد . اما نه فعالیت آنچنانی داشت و نه هم زن یا زنانی در آن کار می کردند.

در قوس 1380 هـ.ش، وزارت امور زنان به اساس توافقات کنفرانس بن، در چوکات اداره مؤقت افغانستان ایجاد گردید و  به حیث عضو قوه اجرائیه اداره مؤقت معرفی شد. وزارت امور زنان در سال 1382 ستراتیژی خود را که متوجه امور خیریه بود، به یک ارگان پالیسی ساز مبدل کرد.

اولین وزیر وزارت امور زنان سیما سمر بود که از سال 1380 تا اواخر 1381خدمت کرد، داکتر حبیبه سرابی 1381- 1383 و داکتر مسعوده جلال ازعقرب 1383 تا اسد 1385 بالترتیب به حیث وزرای امور زنان کار نمودند، در اسد 1385 داکتر حُسن بانو غضنفر از پارلمان کشور به حیث وزیر امور زنان رأی اعتماد گرفت. 

تاریخچه ریاست امور زنان هرات

ریاست امور زنان که در طول سال های 1396 و 1397 خورشیدی توسط سرپرست ها اداره می شد، سرانجام رئیسی جوان به خود یافت و  بانو انیسه سروری، در 14 ماه عقرب 1397 به عنوان رییس امور زنان ولایت هرات به فعالیت آغاز کرد.

 

خانم سیما شیرمحمدی مسوول موسسه پژوهشی زنان افغان درهرات

سیما شیرمحمدی از روسای پیشین  ریاست امور زنان هرات

منیژه صادق از روسای پیشین  ریاست امور زنان هرات

محبوبه جمشیدی از روسای پیشین  ریاست امور زنان هرات

Image result for ‫ریاست امور زنان ولایت هرات‬‎

عزیزه کریمی سرپرست  ریاست امور زنان هرات

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ادارۀ خط آهن هرات

افغانستان کشوریست محاط به خشکه، با انقطاع ترانسپورتی – ترانزیتی میان کشور های آسیای میانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *