تقویم تاریخ ( ۳ ماه حوت )

امرو سوم حوت برابر با ۲۲ فبروری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان  و جهان شاهد وقوع اتفاقت زیادی بوده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
——————————–
۱۳۵۸/ قیام مردم کابل یک سال بعد از قیام خونین ۲۴ حوت هرات:


هزاران تن از اهالی شهر کابل به خیابانها برآمده و با نعره‌های تکبیر، مخالفت شان را با حضور نیروهای شوروی ابراز داشتند و هلیکوپترها و سربازان حکومتی بر آنها تیراندازی کرده صدها کشته و زخمی بجا ماند./۱۳۵۸
سوم حوت سالروز قیام تاریخی مردم و دانشجویان مسلمان شهر کابل در سال ۱۳۵۸ در اعتراض به تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان است؛ روزی که تعداد زیادی از شهروندان کابل به خاک و خون افتادند.
از اواخر دلو سال ۱۳۵۸ که تنها چند هفته از تجاوز شوروی به افغانستان می‌گذشت، مقاومت و اعتراض مردمی نسبت به این تجاوز در شهر کابل آغاز شد.
وضع شهر دگرگون و فعالیت‌های روزانه به حالت نیمه تعطیل درآمده بود، در مدارس و دانشگاه کابل اعتراضات به اوج خود رسیده بود و در همه جا زمزمه‌های مخالفت و صدای اعتراض به تجاوز شوروی آغاز شده بود.
قیام تاریخی و خونین سوم حوت سال ۱۳۵۸ساکنان شهر کابل، در اعتراض به تجاوز شوروی به افغانستان در شب قبل سوم اسفند از پشت‌بام‌های منازل مسکونی با فریاد «الله اکبر» شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت، در همان شب در تمام شهر  شب‌نامه‌های مخفیانه پخش شد و مردم به تظاهرات دعوت شدند.

رویداد ها مطابق سال میلادی:
۵۶۰ – شکست قوم آوار Avar از ارتش آریانا و پراکنده شدن در اروپا

نیرو های سرحدی آریانا مستقر در حاشیه سیردریا (رود سیحون) در یک جنگ یک روزه که ۲۲ فبروری سال ۵۶۰ میلادی روی داد، قوم «آوار Avar» را که در استپ های میان «آلتایی» و «تی ان شان» بسر می بردند و قصد مهاجرت به منطقه «فرا رود» – هرات کنونی- را داشتند، شکست دادند و مسیر آنان را به سوی اروپا (روسیه امروز و بالکان) منحرف ساختند. این نیرو های معروف به سربازان سرحدی، یک ارتش کامل و یکی از چهار ارتش آریانا بودند. دسته ای از آوارها سال بعد تلاش کردند تا از دربند قفقاز بگذرند و از این ناحیه وارد آریانا شوند که در اینجا هم از سپاهیان وطن به فرماندهی «اسپهبد گیو» شکست خوردند و متواری اروپا شدند که دهها سال این قاره مورد تاخت و تاز آنان قرارداشت تا سر انجام «شارلمانی» آنان را سرکوب کرد،

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۸۲۱ – دولت اسپانیا مهاجر نشین قدیمی خود ایالت فلوریدا را به پنج میلیون دالر به دولت واشنگتن فروخت.
۱۸۲۵ – روسیه و انگلستان مرز آلاسکا و کانادا را تعیین کردند. در آن زمان آلاسکا متعلق به روسیه و یک مهاجرنشین این کشور بود که بعدا آن را به دولت واشنگتن فروخت.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۹۷ – اولین موجود زنده شبیه سازی شده به دنیا آمد
بیست و دوم فبروری ۱۹۹۷ انستیتوی اسکاتلندی راسلین Roslin ویژه پژوهشهای علمی اعلام کرد که موفق شده است از راه شبیه سازی Cloning یک میش بوجود آورد که در پنجم جولای ۱۹۹۶ به دنیا آمد. در این اعلامیه علت تاخیر در انتشار این دستآورد ذکر نشده بود. در اعلامیه اضافه شده بود که داکتر ای ین ویلمات Ian Wilmut امبرویولوژیست Embryologist ارشد آن انستیتو با کمک همکاران به این موفقیت دست یافته است. اعلامیه حکایت داشت که نام میش، دالی Dollyگذارده شده که نام یک خواننده ـ آهنگ ساز معروف است.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر ویلمات و دالی اش

میش دالی پس از ۴ بار برّه آوردن و داشتن حیات طبیعی در سال ۲۰۰۳ دچار بیماری کبدی شد و چهاردهم این ماه پس از ۷ سال و ۷ ماه و ۹ روز زنده بودن از میان رفت.
ماجرای میش دالی و انتشار اخبار مربوط به آن، دانش کلونینگ را گسترش داد و امر مشابه سازی حیوانات به تدریج به صورت امری عادی درآمد. با وجود این، بسیاری از کشورها این تجربه را در مورد انسان ممنوع کرده اند. ولی، معدودی از کشورها و ایالت کالیفرنیا در آمریکا با ساخت سلول برای جایگزینی سلولهای از میان رفته انسان مخالفت ندارند.

۱۹۱۸ – تولد بلندقد ترین مرد تاریخ بشر!

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت در کنار دو زن معمولی در تبلیغ فروش یک اتومبیل نوساز ـ رابرت در کنار پدرش که مردی بلند قد بود

بیست و دوم فبروری ۱۹۱۸ در شهر آلتون Alton ایالت ایلی نوی آمریکا نوزاد پسری به دنیا آمد که به بلند بالاترین مرد تاریخ بشر معروف شده است. قد وی که رابرت پرشینگ ودلو Robert Pershing Wadlow نام داشت به دو متر و ۷۲ سانتیمتر  رسید و به مرد سه متری شهرت یافت. مورخان متفقا گفته بودند که سند و حتی حکایتی در دست ندارند که نشان دهد مردی با چنین قدی در طول تاریخ دیده شده بود.
رابرت پس از اتمام دبستان و دبیرستان به دانشگاه رفت و سرگرم تحصیل شد و می خواست که حقوقدان بشود. پزشکان مشکل راه رفتن او با پای بلند را با تعبیه کفشی چکمه مانند که ساقه اش ساپورت فلزی داشت حل کرده بودند، ولی همین ساپورت فلزی باعث مرگ او در ۱۵ جولای ۱۹۴۰ (۲۲ سال و پنج ماهگی) شد. یک روز روکش فلزی ساقه چکمه قوزک پای اورا زخمی کرد و زخم به چرک نشست و کوتاهی رابرت در مراجعه به شفاخانه و امروز و فردا کردن به مرگ او ناشی از عفونت منجر شد. دانشمندان مرگ زودرس اورا پیش بینی نکرده بودند و اتفاقی بود.
۱۹۳۶ – انبوه سازی فولکس واگن آغاز شد.
چند هفته قبل از این، هیتلر دستور ساخت انبوه فولکس واگن  را به مهندس پورشه طراح آن داده بود و نام این موتر را به امید این که هر آلمانی یک دستگاه از آن را داشته باشد « موتر مردم » گذارده بود.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۰ – در قطر کودتا شد و ولیعهد (شیخ خلیفه) قدرت را به دست گرفت.
این کودتا هنگامی صورت گرفت که شیخ احمد حاکم قطر در شیراز بسر می برد. حاکم جدید قطر اعلام کرد که ۵۰ درصد درآمد نفت صرف عمران و آبادی قطر خواهند شد.

زادروزها:

نصرت پارسا(زاده ۳ حوت ۱۳۴۷، کابل) یکی از خوانندگان و آهنگسازان مشهور کشور بود.

Nasrat Parsa.jpg
۱۴۰۳ – شارل هفتم، پادشاه فرانسه (م. ۱۴۶۱)
۱۷۳۱ – زادروز جورج واشنگتن، سیاست‌مدار نظامی آمریکایی؛ از رهبران انقلاب آمریکا و اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جورج واشنگتن

۱۷۸۸ – زادروز آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی.
۱۸۱۰ – زادروز فردریک شوپن، نوازنده پیانو و آهنگساز لهستانی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرتور شوپنهاور

۱۸۵۷ – زادروز هاینریش هرتز، فیزیک‌دان آلمانی؛ یکای هرتز در دستگاه SI به افتخار وی نامگذاری شده است.
۱۹۷۴ – زادروز جیمز بلانت، آهنگساز و ترانه‌سرای انگلیسی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاینریش هرتز

۱۸۸۳ – زادروز کارل یاسپرس، فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی.
۱۹۰۰ – زادروز لوئیس بونوئل، ‏ (۱۹۰۰-۱۹۸۳) فیلمساز اسپانیایی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوئیس بونوئل

۱۹۶۳ – زادروز دونالد برازول، خواننده.
درگذشت‌ها
۱۵۱۲ – درگذشت آمریگو وسپوچی، کاشف و نقشه‌نگار ایتالیایی؛ غاره غربی به افتخار وی آمریکا نامیده شده است.
۱۹۱۳ – درگذشت فردینان دو سوسور، زبان‌شناس سوئیسی؛ وی را پدر زبان‌شناسی نوین می‌دانند.
۱۹۸۷ – درگذشت اندی وارهول، هنرمند، نویسنده و فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی.
۲۰۰۲ – درگذشت چاک جونز، انیمیشن‌ساز شرکت دیزنی؛ خالق شخصیت‌هایی چون دانلد داک و کایوت.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اندی وارهول

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *