امروز  مصادف درگذشت علامه صلاح الدین سلجوقی واپسین دانشمندی از نسل فلاسفۀ مسلمان شرق است. او یکی از نویسندگان تأثیر گذار بر روند فرهنگی افغانستان بود که آثار ماندگاری در عرصه های فلسفه، ادبیات، هنر، دین، و سیاست از خویش به جا گذاشت. سلجوقی با همه جریانهای فکری و فلسفی گذشته و دوران خودش خوب آشنا بود و تعامل مثبت او با همۀ این گرایشها و آن هم از پایگاه فرهنگ خودش، قدرت علمی و نبوغ فکری این اندیشه ورز والامقام را به نمایش می گذارد.

استاد نجیب الکیلانی داستان نویس شهیر مصر کتابی دارد بنام «آفاق الادب الاسلامی» و در آن می نویسد که اصطلاح «ادبیات اسلامی» را بار نخست از زبان صلاح الدین سلجوقی در تالار «الازهر» شنیده است. عباس المناصرة نویسندۀ دیگر در شمارۀ (۵۲) مجلۀ «الادب الاسلامی» او را دومین بنیانگذار ادبیات معاصر اسلامی در جهان اسلام می داند. عمر عبید حسنه که روزگاری مجلۀ بلند آوازۀ «الامه» را نشر می نمود و خود یکی از اندیشمندان شهیر جهان عرب است، در مقدمۀ رساله ای بنام «مدخل الی الادب الاسلامی» سلجوقی افغانستان را سومین شخصیت ادبی تأثیر گذارجهان اسلام در قرن بیستم معرفی می کند.
استاد صلاح الدین سلجوقی در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در ناحیهء پایحصار شهر باستانی هرات بدنیا آمد. او با سفر به کشور های پاکستان ، هند و عربستان، به زبان های اردو ، انگلیسی و عربی تسلط کامل یافت و در راهء تصوف قدم گذاشت و در آموختن فلسفه نیز تا حدی کوشید که بعنوان استاد مسلم فلسفه ، تصوف ، الهیات و ماورالطبیعة شناخته شد.
همین بینش و نگرش خردمندانهء وی موجب شد تا در سال ۱۲۹۴هجری خورشیدی بعنوان جوانترین مفتی محکمهء شرعی هرات برگزیده شود.
در سال ۱۳۰۰ خورشیدی مدیر معارف هرات گردید و با خلاقیت و نبوغ سرشارش به خدمات ارزنده ی در چارچوب وزارت معارف پرداخت و در کنار آن بحیث مدیر جریدهء « اتفاق اسلام » و جریدهء « فریاد» در هرات مشغول گردیده و خدمت نمود. سپس رهسپار کابل شده و مدتی را به صفت آموزگار به تدریس منطق و ادبیات در لیسه های امانی حبیبیه و استقلال پرداخت و همزمان عضو فعال دارالتألیف نیز بود.
علامه صلاح الدین سلجوقی در اوایل دهه سی خورشیدی اولین رئیس اداره مستقل مطبوعات کشور گردید و سپس به عنوان سفیر افغانستان، رهسپار کشور مصر رشد. او از موسسین انجمن ادبی هرات در سال 1309 نیز بود.
ایشان پس از هفتاد و سه سال عمر پربار، در شامگاهء شنبه ۱۶ جوزچنین روزی سا ل ۱۳۴۹ هجری شمسی جهان فانی را وداع گفته و به سرای ابدی شتافت . روحش شاد و یاد وخاطره اش جاودانه باد