سمنوپزی بانوان هراتی، به استقبال از نوروز

Image may contain: 3 people, including Malika Paigham, people sitting and outdoor
سمنک پزی (سمنو پزی) یکی از رسوم دیرینه نوروزی است که در گذشته، سمنک (سمنو) به عنوان اولین غذای رایگان سال نو بین اهل روستا و محل توزیع می‌شد و کودکان از اولین کسانی بودند که از این خوراک می‌خوردند.
این رسم کهن نوروزی که از زمان آریائیان تاکنون در میان مردمان ساحات آسیای مرکزی وجود داشته، همه‌ساله در روزهای نوروز باگرد آمدن شماری از بانوان باهم با پختن سمنک، آنرا تجلیل می‌کنند.
در هرات که اساسا خواست‌گاه چنین رسوم و عنعنات باارزشی بوده، متاسفانه از چندسالی بدین سو این رسم کهن و باستانی را با پیوندزدن به باورهای نادرست دینی آنرا کمرنگ‌تر ساخته بودند.
اما ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت از این پس تصمیم دارد تا چنین رسم‌های سنتی و اصیل این جغرافیا را زنده ساخته و چرخه تجلیل آنرا دوباره دربین مردمان این سرزمین به گردش آورد.
به همین منظور جشن سمنوپزی باشکوه نوروزی از سوی این اداره با حضور شمار زیادی از مسئولین دوایر و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی بانو، بانوان فعال جامعه مدنی و سایر زنان فرهنگ‌دوست هری‌زمین برگزار شد.
آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ نیز که در این جشن حضور یافته بود، سمنوپزی را در شمار عنعنه‌های بسیار مهم نوروزی یاد کرد که بیشتر باگرد آمدن بانوان در کنار هم این جشن برگزار می‌شود.
به گفته آقای رئوفیان، چون اساس و بنیاد سمنک از گندم بوده، بنابراین روئیدن، زندگی و حیات یافتن دوباره طبیعت از مفاهیم خاص این مراسم می‌باشد.
آقای رئوفیان تاکید دارد که پاسداشت از این گونه ارزش‌های اصیل و باستانی این دیار مسئولیت تک‌تک افراد جامعه بوده و باید به این گونه ارزش‌ها و میراث‌های فرهنگی نیاکان مان احترام گذاشته شده و از آن تجلیل شود.
در عین حال مونسه حسن‌زاده معاون مقام ولایت نیز با حضور در جشن سمنک‌‌پزی، از اداره اطلاعات و فرهنگ به خاطر راه اندازی این مراسم عنعنه‌وی اظهار قدردانی نمود و به برکت گندم سمنک، از خداوند آرزو برد تا سال جدید، سال با برکت و به دور از جنگ و تباهی بوده و صلح و آرامش دایمی در کشور برقرار گردد.
مرضیه ابراهیمی مدیر عمومی آژانس اطلاعاتی باختر و مسئول برگزاری جشن سمنک‌پزی می‌گوید: که پس از سال‌ها این برای اولین باری است که آنان توانسته اند جشن سمنوپزی را در این ولایت برگزار کنند.
بانو ابراهیمی نیز خرسند است که ریاست اطلاعات و فرهنگ بر آن شده تا این ارزش‌های دیرینه‌پا را دوباره زنده ساخته و از آن بگونه باشگوهی تجلیل نماید.
در همینحال شماری از فعالان حقوق زن نیز از ابتکار واراده قوی ریاست اطلاعاتی فرهنگی مبنی بر تازه نمودن سمنک پزی رسم دیرینه مردم افغانستان ابراز قدردانی نمودند.
«سمنک پزی»(سمنو پزی) از رسوم نوروزی بسیار دیرپایی است که در ایام نوروز همراه با نوای معروف «سمنک در جوش، ما دفچه زنیم، دیگران در خواب، ما کفچه زنیم» از آمدن بهاری سرسبز و نشاط آور خبر می‌دهد.

Image may contain: 1 person, crowd, outdoor and nature

Image may contain: 3 people, people standing and outdoor

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *