هرات، محلی خوان بی همتای خویش را از دست داد

نتیجه تصویری برای استاد محمد قاسم مسرور

استاد محمد قاسم مسرور محلی خوان و هنرمند با سابقه سینما و تیاتر هراتی در گذشت؛ ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات درگذشت این استاد فقید را ، ضایعه ای بزرگ در عرصه هنر موسیقی دانسته و مراتب همدردی و غمشریکی خویش را نسبت به خانواده و جامعه هنری کشور اعلام می دارد.

استاد محمد قاسم مسرور فرزند ملا محمد در  سال 1321 هجری شمسي در خانواده اي هنر پرور در ولسوالی گذره ولایت هرات متولد شد.
علاقمندی او به آوازخواني و موسيقي ، سبب ترغيب طبع ذاتي مسرور براي حضور در حلقات موسيقي شد و از آوان جوانی علاقه و ذوقش را به آوازخواني نشان داد.
استاد محمد قاسم مسرور در کنار آواز و موسیقی، کار در عرصه تیاتر و سینما را نیز دنبال کرد.  و در کنار اساتیدی چون محمد غوث عسکر زاده، فرحت هروی، محمد صدیق بلبل، غلام فاروق سرخوش، نعمت الله حسین زاده و دیگران به اجراء نمایشات دیدنی و اجرای آهنگ های به یاد ماندنی میهنی و محلی پرداخت.

او بعد از پیروزی مجاهدین در سال 1371  همراه با نعمت الله حسین زاده و دیگر هنرمندان به اجرای آهنگ های میهنی مشغول شد.

صداي دلنشین استاد محمد قاسم مسرور كه مي توان گفت، ميان محلی خوانان این شهر و دیار بی بدیل بوده، سبب شد بسياري از هنرمندان از جمله نعمت الله حسین زاده و استاد وحید قاسمی جهت همكاري با وي تمايل نشان دهند.
« عمرت رسید به صد سال» ، « بابا کرم، آه بلی » و « هم مرغکه ندیدی؟ » و… حاصل همكاري وی با نعمت الله حسین زاده بود.

بعدها استاد مسرور با همكاري استاد وحید قاسمی چندین آهنگ دیگر محلی هراتی را همراه با سایر هنرمندان به ثبت رسانید.
آهنگ های استاد محمد قاسم مسرور بيشتر بر پايه اشعار محلی بود و مي توان ادعا كرد كه از نادر هنرمندانی بوده است که به زیبایی تمام به اجراء آهنگ پرداخته است.
مسرور از نظر شخصيتي نيز انساني بسيار فروتن بود، اما در حین حال شادی و سرور ظاهری خویش را حفظ  و به اطرافیان خویش به نمایش می گذاشت.

وي در سال هاي اخیر عمر خویش در منزلی کوچک و محقر در قریه بیت الامان مربوط ناحیه اول شهر هرات سکونت داشت. و در کمال قناعت مندی به زندگی می پرداخت.
اما دریغ و صد افسوس که روزگار، سرشتي ديگر برايش رقم زد و هنرمندی كه گنجینه ای ارزشمندی از آثار محلی و فولکلوریک این سرزمین را در سینه خویش جای داده بود، در سن 77 سالگي بر اثر مریضی که حاید حالش شده بود، درگذشت.
روحش شاد و یادش گرامی باد.

گفتنی است، چندی پیش عبدالقیوم رحیمی والی ولایت هرات لحظاتی ضمن حضور در منزل استاد محمد قاسم مسرور  که در بستر بیماری افتاده بود، از وی عیادت و دلجویی کرد.
استاد مسرور از هنرمندان خوشنام و سابقه دار ولایت هرات بود که در اواخر عمر بخاطر سال ها تلاش های فرهنگی و هنری، از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور لقب استادی گرفت .
او که سابقه پنجاه سال خدمت در عرصه تیاتر و موسیقی را در کارنامه عمر خود داشت،  از بیماری تنگی نفس رنج می برد.
والی هرات لحظاتی را در کنار بالین این هنرمند مستعد نشست و به درد های دلش گوش فرا داد.

نتیجه تصویری برای استاد محمد قاسم مسرور

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *