تقویم تاریخ ( ۴ ماه دلو )

امروز چهارم ماه دلو

فرار شاه شجاع از افغانستان/1810

شاه شجاع از افغانستان فرار  و به رنجیت سنگ حکمران وقت پنجاب تسلیم شد.

شاه شجاع که نخستین بار با برکنارنمودن برادرش شاه محمود بین سال های 1803-1809 به پادشاهی رسید، سرانجام  بعد از گذشت شش سال از حکومتش، برادرش شاه محمود توانست او را شکست دهد و به هندوستان تبعید کند.  وی در زمان حکومت خود در ابتدا با انگلستان در خصومت افتاد، ولی بعد به وسیله پول و اسلحه ای که توسط بریتانیا به او داده شد، به یک دست نشانده تبدیل شد و در همه امور کشور با انگلیس مشورت می کرد. او با بریتانیا -که از نفوذ ناپلئون بناپارت و روسیه به هندوستان بیم‌داشت- پیمان اتحاد بست. شاه شجاع تا سال ۱۸۱۴ در تبعید بود و وی در این سالیان الماس کوه نور را به رانجیت سینگ پیش‌کش نمود. شاه شجاع از شاخهٔ سدوزی دودمان درانی بود. او پنجمین امیر افغانستان و پسر تیمورشاه درانی بود.

امضاء پیمان بی طرفی افغانستان در جنگ جهانی اول توسط امیر حبیب الله خان/۱۹۱۶

نتیجه تصویری برای امضاء پیمان بی طرفی افغانستان در جنگ جهانی اول توسط امیر حبیب الله خان/۱۹۱۶

امیرحبیب الله خان، در اکتوبر ۱۹۱۵ جرگه‌ای به شرکت ۵۴۰ نفر از اعیان ملت و اراکین دولتی را تشکیل داد و درباره پیام هیات مشورت کرد. جرگه به بی‌طرفی کشور رای داد. پادشاه انگلیس بابت این کار رسما از امیر تشکر کرد و قول کمک سالیانه ۲.۴ میلیون روپیه و علاوه بر آن یک کمک ۶۰ میلیون روپیه ای دیگر هم داد.

با وجود این، امیر حبیب الله به گفتگوهای خود با هیات ادامه داد. او در یکی از جلسات اصلی گفتگو در ۲۴ جنوری ۱۹۱۶ شرط‌هایی را برای قبول درخواست اعلام جنگ مطرح کرد:

شرط:

۱. تایید استقلال افغانستان.

۲. دادن کمکی شامل صد هزار سلاح، ۳۰۰ توپ و مهمات و ۱۰ میلیون پوند.

۳. گشودن راه ایران برای رساندن کمک از آلمان به افغانستان.

اما امیر حبیب الله، فردای آن روز به حافظ سیف‌الله خان نماینده انگلیس گفت که علی‌رغم امضای معاهده با هیات، “بی‌طرفیم و با شما دوستیم”. در عین حال، او نمی‌خواست که با دادن پاسخ صریح به هیات، موافقان جنگ در درون دربار و خاندان خود را ناراحت کند، چرا که آنها هم از قدرت زیادی برخوردار بودند.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *