تقویم تاریخ ( ۱۵ ماه جدی )

امروز ۱۵ ماه جدی برابر با ۵ جنوری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها: 

تولد شاه جهان / پنجم ماه جنوري سال 1592 ميلادي

نتیجه تصویری برای شاه جهان

شاه جهان امپراطور مغول هند در چنین روزی به دنیا آمد . وی در میان سالهای 1628 تا 1658 میلادی بر این کشور حکومت کرد . او بنای معروف تاج محل را ساخته است .

شهاب‌الدین محمد شاه جهان فرزند جهانگیر و پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند است که بین سالهای (۱۶۲۷ تا ۱۶۵۸ م) بر بخش بزرگی از شبه‌قاره هند حکومت کرد. وی نیز مانند پدربزرگش اکبر شاه علاقه زیادی برای گسترش امپراتوری خود داشت و در دوران او دولتی باشکوه و بزرگ جلوه‌گر شد.

داستان عشق «شاه‌جهان» و «ممتاز محل» بسیار معروف است. شاه‌جهان و ممتازمحل در سال ۱۶۱۲ ازدواج کردند و ۱۸ سال با یکدیگر زندگی کردند و ثمره این ازدواج ۱۴ فرزند بود که هفت تن از آنان زنده ماندند و بزرگ شدند.

ممتاز محل پیش از مرگ از شوهرش خواست که پس از وی زنی نگیرد و برای او آرامگاهی بسازد که با آن جاوید بماند. شاه جهان، بیشتر به خاطر ساختن آرامگاه پرآوازه تاج محل «بنای مرمرین عشق»، که به یاد و وصیت همسرش ممتاز محل ساخته بود مشهور شده است. در این بنا که جزو عجایب هفتگانه جدید شناخته شده، تاثیر سبک معماری اسلامی بخوبی مشهود است و کمتر سبک هندی در آن احساس می‌گردد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مساله افغانستان تشکیل جلسه داد/۱۳۵۸

نتیجه تصویری برای شورای امنیت سازمان ملل متحد

در پی تجاوز نظامیان شوروی به افغانستان شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه فوق العاده راه اندازی نمود . در این جلسه از پانزده عضو آن سیزده عضو آن به خروج نیروی های شوروی از افغانستان رای دادند.

تشکیل اجلاس بن در مورد افغانستان/1380

تصویر مرتبط

نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی و نظامی افغان در چنین روزی در آلمان تشکیل جلسه دادند. آنها برای بحث بر روی تشکیل ساختار حکومتی که قرار بود پس از طالبان، قدرت را در افغانستان به دست بگیرد، در شهر بن آلمان گرد هم آمده بودند، به توافق رسیدند. بر اساس توافق شرکت کنندگان در اجلاس بن، حامد کرزی که تا آن زمان چهره چندان شناخته شده‌ای نبود، برای یک دوره شش ماهه قدرت را در افغانستان به دست گرفت.

در همین ماه، حامد کرزی در کابل به عنوان رئیس اداره موقت افغانستان، سوگند یاد کرد و قدرت را از برهان الدین ربانی، رئیس دولت مجاهدین تحویل گرفت.

وفات پوهاند داکتر رجب علی طاهری/1386

نتیجه تصویری برای داکتر رجب علی طاهری

پوهاند داکتر رجب علی طاهری در چنین روزی، از اثر يک حملهء قلبی به رحمت حق پيوست .

وي در سال ۱۲۹۰ شمسی در شهر کابل متولد شد. در سال ۱۳۱۸ سند دکتورای طب را حاصل نمودند. در اين سال که مرض وبا (کولرا) در افغانستان شيوع يافته بود، مرحوم طاهری همراه با تنی چند از هم مسلکان ِ خود، برای مجادله اين مرض ساری، به ولايات جنوب و غرب منجمله به قندهار، هرات و فراه سفر نمود.

در طول خدمت، مرحومی برای پنج سال عضو شورای عالئ پوهنتون بودند و در کنفرانس های ملی و بين المللئ ايران، فرانسه و هند اشتراک نمودند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *