تقویم تاریخ ( ۱۶ ماه جدی )

امروز ۱۶ ماه جدی برابر با ۶ جنوری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها

فرار نظاميان انگليسي از افغانستان/ ششم ماه جنوري 1842

 تصویر مرتبط

هزاران سرباز متجاوز بريتانيايي اشتراك كننده در جنگ اول افغان – انگليس، پس چهار سال حضور در افغانستان، در چنین روزی مجبور به ترك و فرار از اين كشور شدند.

جنگ اول افغان و انگلیس در ميان ۱۸۳۹ تا ۱۸۴۲ به دنبال تجاوز قشون انگليس به افغانستان روي داد.  طی این جنگ دوست محمدخان تسلیم شده و مجبور به رفتن به هند شد و شاه شجاع با حمایت نیروهای انگلیسی مستقر در کابل به حکومت رسید.

تصویر مرتبط

غازيان افغان به مبارزه با نیروهای انگلیسی پرداختند و کابل را محاصره کردند. در ماه جنوري 1842 انگلیس‌ها اعلان کردند که حاضر به تخلیه کابل هستند. غازيان افغان به نیروهای انگلیسی تضمین دادند که در راه برگشت نیروهای انگلیسی به هند به آنان کاری نداشته باشند . اما اين تضمين بخاطر سرپيچي نيروي هاي انگليس از موادات توافق نامه شكسته شد و نیروهای انگلیسی در حال بازگشت به هند ، مورد حمله غازيان افغان قرار گرفتند و همه آنها به قتل رسيدند.

یک سال بعد گروهی از نیروهای انگلیسی برای گرفتن انتقام به کابل حمله کردند. آنان قلعه و بازار بزرگ شهر را به آتش کشیدند.

********

وفات فیض محمد کاتب/1309

تصویر مرتبط

فیض محمد کاتب هزاره (زاده ۱۶ رمضان ۱۲۷۹ ه‍. ق، غزنی – درگذشت ۱۶ جدی ۱۳۰۹ ٬کابل) پدر تاریخ‌نگاری معاصر افغانستان و از قوم هزاره است. آثار او به عنوان یک منبع معتبر در خصوص تاریخ معاصر افغانستان شناخته می‌شود. از معروف‌ترین اثر او می‌توان به کتاب سراج التواریخ نام برد که در ۵ جلد نوشته شده‌است.[۱] کاتب هزاره به علت مهارت بالایی که در خوشنویسی و نویسندگی داشت توانست به دربار حکومت عبدالرحمان خان و فرزند او حبیب‌الله خان راه پیدا کند و در سمت منشی دربار گماشته شود، از همین روکار نوشتن نامه‌ها و فرمان‌های دولتی در اختیار او گذاشته شد و لقب کاتب از همین رو بر وی گماشته شد.

تولد ببرک کارمل/1316

تصویر مرتبط

ببرک کامل در ۱۶ جدی ۱۳۱۶ خورشیدی در کابل به دنیا آمد، در لیسه/دبیرستان آلمانی زبان امانی در کابل درس خواند و در سال ۱۹۴۷ وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *