نشانه های امیدوار کننده از مرمت آبدات تاریخی در هرات

گزارش از بانو مرضیه ابراهیمی

این روز ها کار بازسازی تعدادی از آبده های تاریخی در شهر و برخی از ولسوالی های پانزده گانه هرات شدت گرفته است. مسجد جامع امیر علی شیر نوایی در گارزگاه شریف، مقبره و زیارت ابوالولید ( رح ) در قریه زیارتجاه ولسوالی انجیل، تعمیر گدام ها در ناحیه دوم شهری، حوض و آب انبار باغ زیبده در ناحیه هفتم شهری، مسجد جامع بزرگ شهر هرات و… از اماکنی هستند که زیر تعمیرات اساسی توسط معماران و مهندسان  زبده کار هراتی مطابق با بافت تاریخی این شهر و دیار قرار دارند.

در همین خصوص کار بازسازی مسجد تاریخی امیر علی شیر نوایی که در اوایل فصل خزان سال روان آغاز شده بود، پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده و آنگونه که از نحوه کار این آبده به مشاهده می رسد،  تا یکماه دیگرتکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

مسولان فرهنگی هرات میگویند: بودجه مورد نیاز بازسازی این مسجد تاریخی را از طریق دفتر کمک های مردمی ترکیه در هرات تدارک دیده اند.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات که  از چگونگی کار و کیفیت امور ساختمانی این پروژه نظارت نموده است، از همکاری دفتر تیکا ابراز قدردانی نموده، میگوید : قرار است نمای بیرونی مسجد امیرعلی شیرنوایی با کاشی هفت رنگ مزین شود. رییس اطلاعات وفرهنگ افزود: “مسجد امیر علی شیر نوایی واقع در مجموعه گازرگاه شریف یکی از بنأهای تاریخی این مجموعه بوده که متاسفانه از ترمیمات قبلی باز مانده بود و این نخستین باری است که چنین تعمیرات اساسی بالای آن وارد می شود.

گفتنی است، اکار ترمیم و مرمت ین پروژه با تلاش های پیگیر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات و  با همکاری مالی کشور ترکیه روی دست گرفته شد و  نظارت از پیشرفت کار ساختمانی این پروژه نیز از سوی مدیریت آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ انجام میشود.

هزینه بازسازی مسجد امیرعلی شیرنوایی بیشتر از هفتاد هزار دالر آمریکایی برآورد شده است . مسجد امیرعلی شیر نوایی که درسال 875 هجری قمری در شهر هرات ساخته شده است، یکی از بناهای تاریخی است که پنجصد سال قدامت دارد.

این مجموعه تاریخی در ضلع غربی آرامگاه خواحه عبدالله انصاری موقعیت دارد.

امیرعلی شیرنوایی، شخصیت بزرگ تاریخ قرن نهم هجری قمری وزیر دانشمند به مثابه شخصیت سیاسی، مشاورسلطان، فرمانده لشکر شاعر، نویسنده، متفکر، موسیقی دان بود که ازخود در ولایت هرات کارنامه های درخشانی از خود به یادگار گذاشته است.

طبق یک خبردیگر: همزمان با این رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در بازدید از کار بازسازی بخش هایی از آرامگاه حضرت ابوالولید آزادانی، از تکمیل کار بازسازی این بنای تاریخی در ظرف بیست روزآینده خبرداد . امور بازسازی قسمتی از این بنا از سوی وزارت اطلاعات وفرهنگ با هزینه نزدیک به پنج میلیون افغانی آغاز شده بود. ترمیم وبازسازی قسمت هایی از این بنای تاریخی شامل نصب لوحه کاشی کاری شده غرض معرفی آرامگاه و ترمیم دو گلدسته میباشد. گفتنیست: چندی قبل نیز مسجد جامع بزرگ‌ ابوالولید از سوی عده ای از متولیان و خیرین از جمله وکیل احمد حیدری آزادانی ترمیم ومرمت گردیده بود، که آثار ونشانه های آن همچنان به نشاهده میرسد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *