ناحیه دوازدهم شهر هرات

ناحیه دوازدهم هرات از لحاظ موقعیت شهری در شمال هرات قرار دارد و از شمال غرب در همسایه گی ناحیه سیزدهم و  از جنوب در مجاورت ناحیه نهم قرار دارد. از شرق به ناحیه پنحم منتهی می‌شود و در شمال ارتفاعات فیروز کوه آن را محدود می‌کند.

این ناحیه ساحات مرتفع شهر هرات از سطح بحر را دارا می‌باشد .

ناحیه دوازدهم با مساحت بیش از 6 کیلومتر مربع جمعیت زیادی را در خود جای داده است. محله حاجی عباس، شهرک مجاهدین، امام فخر رازی، مولانا جامی و… محله‌های ناحیه دوازدهم را تشکیل می‌دهند.

ریاست گمرگ ولایت هرات از نهاد های مهم دولتی در این ناحیه به شمار می آید.

گفتنی است، شاهراه هرات- اسلام قلعه از فلکه مولانا عبدالرحمن جامی به سمت غرب، از همین ناحیه آغاز می شود. سمت شمال این فلکه نیز به شاهراه هرات- تورغندی متصل است. از همین رو تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین در این ناحیه زیاد است.

آرامگاه مولانا عبدالرحمن جامی

در شمال‌غربی شهر هرات، آرامگاه «نورالدین‌ عبدالرحمن»‌ فرزند «نظام‌ الدین‌ احمد» ملقب‌‌ به‌ جامی‌ از مشهورترین‌ شعرای‌ ادیب فارسی‌زبان‌ قرن‌ نهم‌ هجری‌ قمری‌ قرار دارد. 

گلدسته‌های خشتی با ارتفاع بلند خود نگاه هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند.

نتیجه تصویری برای مولانا عبدالرحمن جامی

آرمگاه خواجه غلتان ولی

No automatic alt text available.

آرامگاه خواجه غلتان ولی یا به اختصار خواجه غلتان یکی از آرامگاه‌های تاریخی شهر هرات بوده که در ناحیه دوازدهم و در ضلع شرقی ریاست گمرگ هرات واقع شده است.

در مورد پیشینه این آرامگاه و خود خواجه غلتان روایت‌های متعددی در بین مردم وجود دارد. اما مشهورترین آنها این است که خواجه غلطان وقتی به سمت هرات می‌آمد از جانب کوهی وارد شهر هرات شد درین حال گفت که این شهر شهر اولیا است و هر چند قدم آن آن اولیایی خفته‌است پس من نمی‌توانم روی آن گام بگذارم که توهین به آنان خواهد شد. پس تصمیم گرفت که غلت‌زنان وارد شهر شود تا به گفته خودش گام بر خاک اولیا نگذارد؛ و او در همین چرخش نیز درگذشت.

در قسمت شرقی آرامگاه خواجه غلتان، زمین مسطحی وجود دارد، بازدید کنندگان این مزار سر خود را روی سنگ می‌گذارند و دست‌های خود را جلوی چشمان خود می‌گیرند و به توصیه مسئول این مزار سوره حمد و فاتحه را می‌خوانند و سپس سه چرخ به دور خود می‌چرخند.

گمرک ولایت هرات

نتیجه تصویری برای گمرک هرات

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *