هرات

نام نشریه: هرات


صاحب امتیاز: انجمن ادبي هرات
اولین مدیر مسئول: سرور جويا
نوعیت: ماهنامه
موضوع: فرهنگي، ادبي
زبان: دري، پشتو
تاریخ تاسیس: حوت 1310
محل چاپ: هرات- مطبعه دولتی
آدرس دفتر: هرات، جوار كتابخانه عامه
وضعیت فعلی: غیر فعال
ثبت و آرشیف: فرهنگسرای دوربین/ 0700414949

معرفی ماهنامه هرات

سرور جویا ( اولین مدیر مسئول مجله هرات )

———————————————–

نخستين نهالي كه از اين مزرعه سبز ادبي به بر نشست، مجله ادبي هرات  بود كه در 15 حوت 1310 خورشيدي، اولين شماره آن، چاپ شده و بدست علاقمندان ادب و شعر قرار گرفت، كه در آن مطالب ادبي ، شعر، تاريخ، روانشناسي و … به نشر ميرسيد.
از ابتداي سال دوم، به قطع بزرگتر در 60 صفحه  به چاپ رسيد كه اين روال تا 15 ثور 1318 خورشيدي، ادامه داشت. در اين وقت به خاطر وقوع جنگ جهاني اول و كمبود مواد طباعتي و كاغذ، تعداد صفحات دوباره به همان 40 صفحه سابق كاهش پيدا كرد و اين كمبودي سبب گرديد تا از سال 1321 خورشدي، تعداد صفحات مجله به 20 صفحه برد. تا آنكه  در سال 1322 خورشيدي، فعاليتهاي مجله ادبي هرات، به سكتگي مواجه گشت و تا سال 1327 اين مجله، فروغ خود را ازدست داد و همه قلم بدستان دور و پيش آن، پراكنده احوال شدند.
بايد در اينجا يادآوري نمود كه درطول سالهاي 1310 تا 1322 خورشيدي، در حدود 144 شماره مجله ادبي هرات به نشر رسيد، كه براي اين انجمن درآن سالهاي كم فروغ فرهنــگي، اين دستاورد، يك ذخيره كم نظير و گنجينه شايان به حساب ميآمد.
در سال 1327 و در آن دوراني كه عبدالله خان ملكيار والي هرات بود، انجمن ادبي با نامي ديگر به عنوان كلوپ ادبي هرات و با صورتي جديد ، به ابتكار و پيشآهنگي شاعر جوان و آگاه، محمد ابراهيم رجايي، عرض اندام نمود. كه در اين چوكات جديد، علاوه بر چاپ مجله، زمينه هاي فرهنگي آن وسيعتر گرديد و بر گزاري محافل ادبي و شعري، جزء كار هميشگي و متداوم آن بود.
محل كلوپ ادبي هرات در اين زمان در مجتمع تاريخي مصلي هرات يا پارك بهزاد آن زمان بود و مجله هم زير نام « مجله ادبي هرات» هر ماه در مطبعه اتفاق اسلام، سر از ماه اسد 1327 خورشيدي، به مدير مسئولي ( محمد ابراهيم رجايي) به نشر ميرسيد.
در خلال سالهاي 1345تا 1357 خورشيدي ، قطع مجله هرات به اندازه مجله ژوندون، بزرگتر گرديد و با چاپ تصاوير رنگه در پشتي و ايجاد صفحات اختصاصي درآن، چهره تازة از نگاه كيفي به خود گرفت، كه متاسفانه دامن دراز ادبي- فرهنگي اين مجله كهن، در سال 1360 براي هميشه، كوتاه و برچيده شد.
 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

هشت صبح

هشت صبح نام روزنامه: هشت صبح مدیر مسئول: مسئول روزنامه در هرات: وحید پیمان آدرس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *