« نامه ای به رئیس جمهور» به هرات رسید

گزارش از : بانو مرضیه ابراهیمی

از فعالیت های هنری و سینمایی یک دهه اخیر بانو رویا سادات تقدیر به عمل آمد.

در  این مراسم  که از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان و در تالار هوتل ارگ برگزار شده بود، جمع کثیری از فرهنگیان، هنرمندان، فعالان مدنی و جوانان به همراه مسئولان ادارات دولتی از جمله خانم مونسه حسن زاده معاون اجتماعی مقام ولایت، آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ اشتراک نموده بودند.

در بخش نخست مراسم عرفان ارزاز مسول انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در هراتضمن خوش آمد گویی به حاضرین در سالون،  هدف از برگزاری آن را نقد فیلم ” نامه به رئیس جمهور” عنوان کرد و گفت: ” انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان این دست آورد هنری بزرگ را به تمام زنان و سینماگران افغان و بخصوص بانو رویا سادات هنرپیشه معروف و نامدار کشور تبریگ گفت.

در ادامه خانم مونسه حسن زاده معاون اجتماعی مقام ولایت هرات نیز ضمن تشکری از برگزار کننده گان این برنامه، بانو رویا سادات را الگوی تلاش و جدیت زنان در عرصه هنری و سینمایی دانست و افزود:  اداره محلی هرات تمام تلاش و جدیت خود را در عرصه بروز دادن توانایی زنان فعال بخرج خواهد داد و در تمام عرصه های اجتماعی، حمایت شان خواهد نمود.

درهمین حال رویا سادات کاگردان و فیلم ساز کشور نیز به ایراد سخن پرداخت و علاوه کرد که: بانوان افغان در طی سال های گذشته فعالیت های زیادی ، از هنر وسینما گرفته تا گرداننده گی برنامه های سیاسی و اجتماعی راباموفقیت انجام داده اند.

Roya Sadat.jpg

رویا سادات عمده ترین چالش هنرپیشه های کشور را نبود فضای مناسب، کمبود امکانات، نبود امنیت و تهیه کننده فیلم سازان عنوان کرد. در اخیر این برنامه، فیلم  ” نامه ای به رئیس جمهور” آخرین ساخته خانم رویا سادات به نمایش گذاشته شد.

فیلم «نامه‌ای به رئیس‌جمهور» ساخته وی به عنوان نماینده سینمای افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. اما نتوانست نامزد این بخش شود.

رویا سادات به عنوان نخستین زن کارگردان در افغانستان در سال‌ های بعد از حاکمیت طالبان شناخته می‌شود و اولین زنی است که فیلمش به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای اسکار انتخاب شده‌است.

در ۲ مارچ ۲۰۱۸، دولت هالند جایزه ویژه‌ای که از آن به عنوان «جایزه جایگزین اسکار» نام برده‌اند، به رویا سادات اهدا کرد.

در فهرست امسال «متفکران جهانی» نشریه آمریکایی فارن پالیسی نام رویا سادات، هم قرار داده شده‌است. فارن پالیسی دلیل جا دادن نام سادات در این فهرست را «آوردن داستان زنان افغان روی پرده سینما» اعلام کرده‌است. فارن پالیسی نوشته‌است که خانم سادات امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردان‌های افغان و یکی از روایت‌گران پیشتاز داستان زنان جامعه‌ای است که زنان در آن هنوز زیردست محسوب می‌شوند.

او همچنان  اواخر مارچ ۲۰۱۸، برنده جایزه بین‌المللی زنان شجاع شد و این جایزه را از ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور امریکا دریافت کرد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *