تقویم تاریخ ( 3 ماه جوزا )

امروز 3 ماه جوزا برابر با 24 مِی تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

افتتاح شرکت انترنتی سرافراز بهادر /1382

افتتاح این شرکت مخابراتی توسط امیرمحمد اسماعیل والی وقت هرات صورت گرفت.

شرکت انترنتی سرافراز بهادر با وسعت بخشی به سیستم مخابرات هرات، اقدام با ارایه خدمات انترنتی نیز نمود که در این رابطه قدم های سودمندی را نیز برداشت. دستگاه مخابراتی و انترنتی این شرکت به به چهار سیستم کار می کرد.

تجارت از راه دور، ایمیل، ویدو کنفرانس و ارسال پیام های تلیفونی به شکل فکس علاوه خدمات تلیفونی بود که از طریق این دستگاه انجام می شد.

766 – بپاخيري «المقّنع» و كفن پوشان راه وطن در مقابل عرب ها

قيام المقّنع در خراسان قدیم 24 ماه مي سال 766 ميلادي آغاز شد كه از نخستين بپاخيزي هاي خراسانیان قدیم براي احياي استقلال و حاكميت وطن خود بشمار مي آيد.

المقّنع كه از ديرباز در صدد قيام بر ضد سلطه عرب بود، از موضوع قتل ابومسلم در توطئه خليفه عباسي وقت استفاده كرد و به خونخواهي او در خراسان بپاخاست. با توجه به محبوبيت ابومسلم در ميان خراسانیان، در اندك مدتي صدها هزار تن در اطراف المقنّع جمع شدند. المقّنع كه به سبب نقاب زدن ـ نقابي شبيه مقنعه كه تا شانه ها، روي اورا مي پوشانيد ـ به اين نام معروف شده بود، كسي جز هاشم ابن حكيم نبود كه مردي دانشمند بود و داستان «ماه نَخشَب» وي كه برپايه تسلط او بر علوم فيزيك و شيمي شكل گرفته بود معروف است.

پيروان المقّنع كه جامه سپيد مي پوشيدند به سپيدجامگان (كفن پوشان راه وطن) معروف اند. قيام المقنع براي رهايي خراسان كه ضمن آن دست به چند ابتكار كاملا تازه زده بود بيش از چهار سال طول كشيد. سرانجام خليفه عباسي سپاهي گران را به جنگ او فرستاد كه در دومين برخورد دو نيرو، المقّنع شكست خورد و خودكشي كرد.

1541 – كشف فلز “رويْ” توسط “پاراسْلوسْ” شيمي دان سویدنی

در 24 می 1541م فلز روي پس از سه سال آزمايش، توسط پاراسْلوسْ، کيمي‏ادان و طبیب سویدنی كشف شد. تا قبل از آن، بشر اطلاعي از فلز رويْ نداشت و از آن پس، موارد استعمال رويْ چنان فراوان شد كه در حال حاضر، كاربرد وسيعي در صنعت دارد. روي، اولين فلز كشف شده در عصر جديد است و تا پيش از آن، تنها طلا، نقره، مس، سرب و آهن براي آدمي شناخته شده بود. باراسلوس هم‏چنين سفرهاي متعددي به مشرق زمين كرد. او در اين سفرها، ضمن آشنايي با علم كيميا، با بسياري از دوا های شرقي نيز آشنا شد كه پزشكان اروپايي تا آن زمان از وجود اثرات شفابخش اين دوا ها بي‏اطلاع بودند.

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
پاراسْلوسْ

1844 – نخستين تلگرام توسط «ساموئل مورس» مخابره شد. وي با دستگاه تلگرافي كه ساخته بود نخستين پيام را از شهر بالتيمور به شهر واشنگتن فرستاد. 

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ساموئل مورس

1846 – مكزيك را شکست داد، كاليفرنيا را فتح كرد و رئيس جمهور آمريكا شد!

ارتش مكزيك در كاليفرنيا 24 مي 1846 در جنگ با واحدهاي نظامي ايالات متحده شكست خورد و «مونتريMonterrey» پايتخت خود در اين ايالت را از دست داد و طولي نكشيد كه همه كاليفرنيا به تصرف دولت واشنگتن در آمد و بعدا ضميمه ايالات متحده شد كه اينك ار حيث جمعيت بزرگترين ايالت عضو اتحاديه است.

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
Zachary Taylor

كاليفرنيا قبلا متعلق به مكزيك بود. در نبرد مونتري، ژنرال زكاري تايلر Zachary Taylor فرمانده نيروهاي آمريكا بود كه بعدا به رياست جمهوري برگزيده شد. تايلر قبلا در فكر رئيس جمهوري شدن نبود، ولي وقتي كه احساس كرد «پولك James Polk» رئيس جمهوري وقت نسبت به او كه فاتح كاليفرنيا شده و مورد توجه آمريكائيان قرار گرفته حسادت مي كند و قدردان او نيست، در انتخابات دوره بعد خودرا نامزد آن مقام كرد، پيروز و رئيس جمهور آمريكا شد.

1888 – كشف واكسن ضد حصبه 

واكسن بيماري حصبه كشف شد. اين واكسن را دو دانشمند فرانسوي بنام هاي وايدال و شانتمس كشف كردند و بعدها اين كشف مهم آنان را هاوكن دانشمند انگليسي كاملتر كرد باكتري بيماري حصبه از طريق دستگاه گوارش به بدن انسان وارد مي شود از اين رو مصرف خوراك و آب آلوده و يا تماس با بيمار مبتلا به حصبه موجب سرايت اين بيمارمي شود .

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

1940 – «ايگور سيكورسكي» روس تبار در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخت كه از آن پس توليد انبوه آن آغاز شد. واژه «هلي كوپتر»، همان زمان از تركيب دو واژه يوناني هليكس (مارپيچ ـ حلزوني) و پترون (بال) ساخته شد.

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ايگور سيكورسكي

1941 – روزي كه «بيسمارك» رزمناو انگليسي «هود» را با يك شليك غرق كرد

24 مي سال 1941 رزمناو آلماني بيسمارك در جريان نخستين ماموريت جنگي خود رزمناو انگليسي «هود» را با همان شليك اول غرق كرد. قبلا گفته شده بود كه «هود» شكست ناپذير است. درجريان انفجار و غرق شدن هود، 1416 تن از افسران و ملوانان آن كشته شدند. تنها سه تن از کارکنان اين كشتي زنده ماندند. اين نبرد دريايي که خبر اول روزنامه ها قرار گرفته بود در نزديکي تنگه دانمارک ـ شاخه اي از اقيانوس اطلس شمالي روي داده بود. بيسمارک که نام صدر اعظم پيشين آلمان بر آن نهاده شده بود بزرگترين رزمناوي بوده است که تا کنون در اروپا ساخته شده است. اين ناو 46 هزارتُني داراي دو هزار و شصت و پنج نظامي ازجمله 103 افسر بود. طول آن 251 متر، ضخامت زره اش 32 سانتيمتر بود و سرعتي برابر 56 کيلومتر در ساعت داشت.

بيسمارک 27 ماه مي 1941 غرق شد و در سال 1989 در کف اقيانوس مشاهده و در آن بررسي به عمل آمد. گفته شده است که در جريان جنگ، چون در محاصره قرارگرفته بود به تصميم فرمانده اش غرق شد. سالم ماندن آن در کف دريا، اين گفته را تاييد مي کند.

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
رزمناو انگليسي «هودHood» که غرق شدن آن تيتر اول روزنامه ها شده بود پيش از نبرد دريايي با بيسمارک

زادروزها

۱۶۸۶ – زادروز گابریل دانیل فارنهایت دانشمند آلمانی
۱۸۱۹ – زادروز ملکه ویکتوریا ملکه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
گابریل دانیل فارنهایت

۱۹۰۵ – زادروز میخائیل شولوخف نویسنده روس و مؤلف دن آرام و برندهٔ جایزهٔ ادبیات نوبل سال ۱۹۶۵
۱۹۴۰ – زادروز جوزف برودسکی شاعر روسی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۷

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
میخائیل شولوخف

۱۹۴۱ – زادروز باب دیلن خواننده و ترانه‌سرای موسیقی بومی و راک آمریکایی
۱۹۷۳ – زادروز روسلانا خواننده موسیقی پاپ اهل اوکراین

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب دیلن
درگذشت‌ها

۱۵۴۳ – درگذشت نیکلاس کوپرنیک ستاره‌شناس، ریاضیدان و اقتصاددان لهستانی
۱۹۴۵ – درگذشت روبرت ریتر فون گرایم فیلد مارشال آلمانی در دوره رایش سوم ، آخرین فرمانده کل لوفت‌وافه در جنگ جهانی دوم

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکلاس کوپرنیک

۱۹۵۹ – درگذشت جان فاستر دالس وزیرخارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دوایت د.آیزنهاور
۱۹۷۴ – درگذشت دوک الینگتون از پیانونوازان و آهنگسازان و رهبران ارکستر بزرگ تاریخ موسیقی جاز اهل آمریکا

3 خرداد - 24 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان فاستر دالس

۱۹۹۵ – درگذشت هارولد ویلسون نخست وزیر بریتانیا

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *