اعلام برنامه های فرهنگی مراسم افتتاحیه پروژه تاپی در افغانستان

اعلام برنامه های فرهنگی مراسم افتتاحیه پروژه تاپی در افغانستان

گزارش فرزانه محمدی

—————————

افتتاح چهار پروژه بزرگ اقتصادی در افغانستان؛ اینبار از هرات
تاپی نقش ارزنده‌ ای بر رشد اقتصادی، بهبود امنیت و برقراری صلح در کشور داشته و می‌تواند افغانستان را به نقطه ثقل پیوند پروژه‌ های بزرگ منطقوی تبدیل نماید. روز جمعه مصادف خواهد بود با افتتاح پروژه های بزرگ تاپی، تاپ، خط آهن و فایبر نوری.
بلی! پروژه تاپی از مهمترین پروژه‌های ملی در سطح کشور است که تحقق عملی این پروژه در افغانستان، صفحه جدیدی را برای کشور ما رقم خواهد زد و سبب رونق اقتصادی، بهبود سلامت اجتماعی و تسریع روند حرکت افغانستان به سوی آبادانی و انکشاف خواهد گردید.
آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات ضمن ابراز خوش‌بینی از افتتاح پروژه تاپی بر این باور است که افتتاح این پروژه‌، علاوه بر تحولات چشم‌گیر اقتصادی در کشور؛ ایجادگر دهلیز فرهنگی و تجارتی میان کشورهای عضو بوده و بدون‌شک فصل نوینی را بر روابط کشورهای عضو این پروژه رقم خواهد زد. آقای رئوفیان هم‌چنان در مورد آماده‌گی‌های فرهنگی ریاست اطلاعات و فرهنگ در مراسم افتتاحیه تاپی گفت:” این ریاست برای مراسم افتتاحیه این پروژه عظیم ملی، چندین برنامه مهم فرهنگی را آماده نموده که شامل برگزاری چند نمایشگاه از صنایع دستی و آثار هنری هرات، آماده سازی تیم‌های استقبالیه از مهمانان، تیم‌های اتن ملی، گرو‌های موسیقی و چندین برنامه مهم فرهنگی دیگر بوده و ما در تلاش‌ هستیم تا در این برنامه بزرگ ملی، هویت اصیل مردم افغانستان را به نمایش بگذاریم.” به‌گفته آقای رئوفیان این برنامه‌ها در چندین محل و در دو کشور افغانستان ترکمنستان اجراء خواهد شد.  و اولین مراسم در کشور ما منطقه تورغندی خواهد بود. سپس در میدانچه تخت صفر، تالار مولانا و تالار نگارستان بهزاد برنامه های دیگری تدارک دیده شده است.
گفتنی است، پروژه تاپی خط لوله انتقال گاز تركمنستان به كشورهای افغانستان، هند و پاكستان بوده که مجموعاً ١٨١٤ كيلومتر طول دارد و از این میان ٨١٦ كيلومتر آن از خاک افغانستان گذشته و سپس به پاكستان و در نهايت به شهر فاضيلكای كشور هندوستان ختم می‌گردد. این خط لوله گاز ظرفيت انتقال ٣٣ بيليون مترمكعب گاز را به‌صورت سالانه به کشور‌های افغانستان، پاكستان و هند دارا بوده که هر كشور مقدار مشخص از اين گاز را خريداری می‌نماید، سهم افغانستان از این میان؛ در ده سال اول ٥٠٠ ميليون متر مکعب، در ده سال دوم یک‌بیلیون متر مکعب و در ده سال سوم ١،٥ بيليون متر مكعب گاز می‌باشد. همچنان  لین انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان- افغانستان- پاکستان نیز از جمله پروژه‌هایی است که به‌ صورت هم‌زمان با تاپی افتتاح، و برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد. خط آهن افغانستان-ترکمنستان نیز از دیگر پروژه‌ های است که هم‌زمان با تاپی افتتاح می‌شود. این همان خط آهنی است که قرار است در آینده نزدیک، از طریق بندر ترکمن باشی به کشور های آذربایجان، جورجیا و ترکیه و سپس به اروپا وصل شود. و هم‌چنان با استفاده از شبکه خط آهن ترکمنستان به خط آهن کشور قزاقستان و سایر کشور های مشترک‌المنافع اتصال یابد. در عین‌حال؛ بر اساس پلان انکشافی خط آهن افغانستان قرار است تا این خط آهن در داخل کشور از یک‌طرف به ولایت‌های هرات و قندهار وصل و از طریق ولایت قندهار به پاکستان وصل گردد. و از سوی‌دیگر؛ با اتصال به ولایت‌های بادغیس، فاریاب، بلخ و کندوز به شبکه خط آهن کشورهای ازبکستان و تاجکستان وصل گردد. قابل ذکر است که بخش غربی فایبر نوری حلقوی افغانستان نیز هم‌زمان با دیگر پروژه‌ها افتتاح و از مسیر تاپی خواهد گذشت. این‌ در حالی‌است که تدابیر همه‌جانبه امنیتی، تدارکاتی و تشریفاتی نیز جهت افتتاح این پروژه بزرگ از سوی ارگان‌های مربوط به‌بهترین شکل ممکن روی دست گرفته شده و هیچ گونه مانع فرا راه تطبیق این پروژه حیاتی وجود ندارد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *