تلویزیون ملی هرات

ات
نام تلویزیون: ملی هرات
صاحب امتیاز: ریاست رادیو و تلویزیون افغانستان
مدیر مسئول: سمیع وفا
تاریخ شروع نشرات: 1367
فریکانس: 217.25
آدرس: ناحیه اول شهر هرات- خیابان خواجه علی موفق- سمت شمال خیابان- متصل به مقام ولایت
تاریخچه شروع به فعالیت تلویزیون ملی هرات

تلويزيون ملي هرات

نشرات تلویزیون هرات به تاریخ 4 قوس سال 1363 توسط عبدالمجید سربلند معاون اسبق شورای وزیران جمهوری دموکراتیک افغانستان و در زمان حكومت ببرك كارمل آغاز شد.
در آن زمان تلویزیون هرات در کانال یازده به سیستم سیکم به مدت 2 ساعت در روز نشرات پخش می کرد و قادر به توليد هيچ برنامه و فلمي نبود.
یک ساعت از این نشرات برنامه هایی بودند از طريق قمر مصنوعي و دستگاه گيرنده و فرستنده شمشاد در كابل که از سوی اتحاد شوروی سابق در اختیار رادیو تلویزیون افغانستان گذاشته شده بود، از ناحیه شب به شکل ریلی اخذ و ثبت می گردید.
این برنامه های یک ساعته شامل اخبار، مطالب مهم اطلاعاتی و پروگرام های متنوع و سرگرم کننده بودند که یک شب بعد از نشرات آن در کابل، برای شهروندان هرات پخش می شد.
یک ساعت دیگر نشرات تلویزیون هرات مربوط به فلم ها و برنامه های بودند که در چوکات مدیریت تلویزیون هرات تاسیس شده بود. مواد این آرشیف نیز قبل از شروع نشرات تلویزیون هرات از آرشیف تلویزیون مرکزی کاپی و به هرات ارسال شده بود.
امکانات فنی تلویزیون در آن زمان به یک استودیو، یک دوربین و دستگاه ضبط و پخش محدود می‌شد و از آن‌جا که فرستنده تلویزیون هرات با سیستم روسی کار می‌کرد. دست اندر کاران آن با نصب یک فرستنده صد وات، بر بالای برج ساعت مقام ولایت، امکان استفاده از این شبکه را برای همه دارندگان تلویزیون در شهر هرات را امکان ‌پذیر کردند.
بعد از مدتي تلويزيون هرات به نشرات محلي روي آورد . اما از آنجايي كه امكانات توليد برنامه هاي محلي و فلم هاي هنري وجود نداشت، صرف اخبار محلي هرات را بدون كامره با پس زمینه تصاوير متحرك از شهر هرات پخش مي نمود و بعضي هنگام نيز آهنگ ها ، نمايشات ، فلم هاي مستند  و هنري كه در آرشيف تلويزيون وجود داشت، انتخاب و پخش مي كرد. در آن زمان این شبکه تلویزیونی  بيش از 50 كيلو متر را تحت پوشش نشراتي قرار مي داد.
با پیروزی مجاهدین در 29 حمل سال 1371 ، فرصتی پیش آمد تا تلویزیون هرات همگام با رادیو، به تولید برنامه بپردازد .
در این زمان مرحوم عبداهادی فایق اولین آمر تلویزیون هرات شد.
پخش برنامه‌های تلویزیون محلی هرات از ساعت ۶ عصر شروع می‌شد و تا 10 یا 11  شب ادامه داشت. در این چهار  تا پنج ساعت که بسیاری از ساکنان شهر هرات به دلیل نبود برق از طریق تلویزیون های سیاه و سفید و قابل استفاده با انرژی باطری موتر ، به تماشای برنامه ها می نشستند،  معمولاً هر روز ابتدا بعد از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، برنامه‌هایی مخصوص اطفال و کودکان و سپس راپور تاژ های شهری، نمایشنامه های تلویزیونی، اخبار، میزگرد های سیاسی و در پاره ای از شب ها فلم های هنری هندی، ایرانی و امریکایی پخش می‌شد. در کنار این برنامه ها بعضی برنامه های مهم خبری و سیاسی از جمله سرویس خبر تلویزیون ملی مرکز کشور نیز ریلی می گردید.
تولید فلم‌های داستانی و سینمایی
تلویزیون هرات با همکاری مدیریت تیاتر شروع به ساخت فلم‌های بلند داستانی کرد. درسال 1372، فلم «آن دوران گذشت» ساخته فرحت هروی، به عنوان نخستین فلم داستانی یا سینمایی تلویزیون تهیه شد که از طریق تلویزیون ملی هرات به نمایش عمومی درآمد. زر سفید فلم دیگری از تلویزیون هرات بود که باز هم، به کارگردانی فرحت هروی، در سال 1373 ساخته شد. ددمنشان، سومین فلمی بود که با سرمایه مشترک تلویزیون و مدیریت تیاتر هرات ساخته شد.
تلويزيون محلي هرات در سال 1374 با روي كار آمدن دوره طالبان تعطيل شد. بسیاری از تلویزیون های مردم شکسته شد. این سکوت مرگ بار بیش از شش سال به طول انجامید. تا آنکه كار دوباره تلویزیون محلی هرات  از اواخر سال 1380 خورشيدي با روی کار آمدن دوباره حکومت مجاهدین، از سر گرفته شد.
ولی شاه بهره، اولین آمر تلویزیون دولتی هرات بعد از شروع به کار دوباره آن بود. سپس در اوایل 1383 خورشیدی، عبدالظاهر ارشاد این وظیفه را بر عهده گرفت. دیری نگذشت که با روی کار آمدن سید محمد خیر خواه به عنوان والی هرات، این پست به عبدالظاهر میهن یار رسید و بعد از وی افراد دیگری چون شمس، ولی محمد حدید، نقیب آروین، عبید الهی و سمیع وفا نیز یکی پی دیگری به ایفای وظیفه در این پست مهم دولتی پرداختند.
رادیو تلویزیون ملی و محلی هرات از بدو تاسیس تا کنون در بخش شرقی اتاق های اداری مقام ولایت هرات فعالیت می نماید.
در اواخر دهه 1380، ساختمان مستقلی به عنوان اولین ساختمان رادیو و تلویزیون ملی و محلی هرات به هدف ساخت شعبات اداری و استدیو های مدرن تلویزیونی در اراضی مجتمع مقام ولایت هرات در یک طبق اعمار شد، اما گویا به دلیل پایین بودن کیفیت کاری، این ساختمان همچنان بدون استفاده به خود رها شده است.

شبکه های تلویزیونی خصوصی در هرات

در اواخر سال 1383، پخش برنامه‌های تلویزیونی شبکه خصوصی ساقی که توسط استاد طارق نبی در تاریخ   29/9/1383 جواز نشراتی اخذ نموده بود، در هرات آغاز شد. این در حالی صورت می گرفت که کمی پیش از این هم شبکه تلویزیونی سیمای غوریان که توسط جمشید نیکجو عزیزی به تاریخ 12/12/1382  راجستر وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور شده بود، در ولسوالی غوریان آغاز به فعالیت نمود. بعد ها به غیر از این دو شبکه خصوصی تلویزیونی ، چندین شبکه تلویزیونی خصوصی دیگر نیز  آغاز به فعالیت کردند. سومین شبکه خصوصی، تلویزیون هری بود که به همت نجیب الله یوسفی در سال 22/10/1383 تأسیس و از اوایل سال ۱۳84، کارش را آغاز کرد. دیگری شبکهٔ تلویزیون محلی هرات که به مدیر مسئولی عبدالکریم صادقی در 27/11/1387 تاسیس گردید، تلویزیون تابان می باشد.
تاسیس شبکه های تلویزیونی خصوصی در هرات با سیستم آنالوک تا سال 1393 ادامه یافت و شبکه تلویزیونی نگین الغیاث آخرین تلویزیونی است که در تاریخ 13/2/1393 جواز نشراتی دریافت نمود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

رسانه های فعال در هرات

رسانه های فعال در هرات هم اکنون ولایت هرات از حیث تعداد رسانه های فعال …

2 نظرات

  1. سلام وقت بخیر من عبدالعزیز هستم از ایران
    من میخواهم تلویزیون ملی هرات را در اینجا با پخش زنده ببینم
    ولی نمیشه اگه راه نمای بدهید

    • سلام و روز شما به خیر و خوشی باد. متاسفانه فرستنده تلویزیون ملی هرات با بورد مسافه کوتاه افراشته شده و برنامه های آن حتی در نوار مرز هم قابل رویت نیست. دیگر اینکه این تلویزیون تا کنون روی ماهواره هم نرفته است تا شما و سایر دوستان در بیرون از کشور دیده بتوانند. اما بعضی دیگر از تلویزیون های هرات از جمله: فریاد، ترقی و عصر از طریق ماهواره نشرات دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *