تقویم تاریخ (یازدهم ماه دلو)

امروز یازدهم دلو مطابق است با سی و یکم جنوری.

پایان کتابت گرشاسب نامه/1065 میلادی

اسدي توسي شاعر آریایی «گرشاسپ نامه» را به سبك فردوسي در وصف گرشاسپ ـ يل و گردن فراز آریانا و برخاسته از سيستان ( هلمند امروزی)، در چنین روزی به پايان برد. وي اين كار سنگين را به تشويق و كمك مالي حكمران وقت اران (جمهوري آذربايجان فعلي) انجام داده بود كه اين حكمران زرتشتي و از بازماندگان ساسانيان مي خواست که كارهاي نياكان زنده و ماندگار بماند.

وقوع نبرد میان لشکر مغول و خوارزمشاهیان در غزنه /   1221 میلادی
نبرد دو روزه نواحی شهر غزنی میان یک سپاه مغول به فرماندهی قوتوقو ـ امیرزاده مغول ـ و سپاهیان جلال الدین خوارزمشاه با شکست مغولان پایان یافت. این نخستین شکست سپاهیان مغول از آغاز لشکرکشی چنگیز خان به خراسان زمین بود. در این نبرد 45 هزار مغول با 60 هزار نیروی سلطان جلال الدین جنگیده بودند. سلطان جلال الدین پس از افتادن نیشابور به دست مغولان در سال 1220 میلادی، به مناطق افغانستان آمد و در تخارستان یک واحد نظامی مغول را فراری داده و از آنجا به غزنه رفته بود. در پی عزیمت جلال الدین به تخارستان، مغولان به ریاست تولی خان پسر چنگیز هرات و نیشابور را ویران و همه ساکنان آن را قتل عام کرده بودند. هراتی ها بمانند سایر خراسانیان، درپی آگاه شدن از چند پیروزی نظامی جلال الدین برضد مغولان بپاخاسته بودند. .

قتل محمد صالح/ 1900 میلادی

قیام محمد صالح برضد انگلستان در برنئوی شمالی (ایالت صباح از اعضای فدراسیون مالزیا) با قتل او در چنین روزی پایان یافت. ترور صالح عملی سازمان یافته بشمار آمده است. انگلیسی ها که داشتند برنامه هند را در برنئو پیاده می کردند و با کشت توتون و صدور محصولات زراعتی و تجارت آغاز کرده بودند هنگامی که به دریافت مالیات و وضع ضوابط دیگر دست زدند که علامت حکومت کردن و استعمار بود با اعتراض محمد صالح ـ یک رهبر محلی ـ رو به رو شدند، اما اعتنا نکردند. صالح که چنین دید مردم را به قیام دعوت کرد و از سال 1894 با انگلیسی ها وارد کار مبارزه شد که فصلی از مبارزات ملت ها تشکیل می دهد.

استفاده از سلاح کیمیاوی/1915 میلادی

در جريان جنگ جهاني اول، نيروهاي آلمان در جبهه روسيه بر ضد سربازان اين كشور از سلاح کيمياوي (گاز خفه كننده) استفاده كردند. کيميادانهاي آلماني اين سلاح را كه براي نخستين بار بكار گرفته شده بود ساخته بودند. استفاده از اين گاز کیمياوی در آن روز، در عين حال نخستين آزمايش آن بود و چون نتيجه مطلوب از آن حاصل شد، نيروهاي آلماني آن را وسيعا در جبهه فرانسه مورد استفاده قرار دادند. استفاده از سلاح هاي کيمياوي بعدا نيز ادامه يافت.

نبرد خانه به خانه در  استالینگراد/1943

در چنین روزی  نبرد خانه به خانه استالینگراد با تسلیم شدن فیلد مارشال فردریک پاولوس فرمانده ارتش ششم آلمان در آستانه پایان یافتن قرارگرفت و دو روز طول کشید تا نظامیان آلمانی در خانه ها، کوچه ها و خیابانهای شهر به اسارت درآیند. در حمله به استالینگراد ـ شهری در کناره غربی رود ولگا که به ولگوگراد تغییر نام داده شده است ـ 270 هزار نظامی آلمانی و متحدان اروپای شرقی آلمان از جمله رومانی شرکت داشتند. تلفات این نبرد 743 هزار تن گزارش شده است. هیتلر پاولوس را فیلد مارشال کرده بود تا تسلیم نشود. زیرا که سابقه نداشته یک فیلدمارشال آلمانی تسلیم شود ـ مقاومت یا خودکشی. ولی پاولوس یک روز پس از دریافت عنوان فیلدمارشالی تسلیم شد و تا سال 1953 در شوروی بود و چهارسال آخر عمر خود را در آلمان گذرانید .

حبس اید برای قاتل دو صد و پنجاه زن/2000

یک محکمه انگلستان یک داکتر این کشور را که گفته شده بود، نزدیک به دو صد و پنجاه تن از بیماران خود و همگی از بانوان را کشته است، به حبس ابد محکوم کرد. پولیس تنها موفق شده بود که مدارک لازم برای قتل 15 تن از آنان را به محکمه بدهد. داکتر هارولد شیپمن که در سال 2004 خود را در سلول زندان حلق آویز کرد و درگذشت، قربانیانش را با تزریق و یا تجویز ترکیبی نیرومند از مورفین می کشت و چون مرگ، پس از یکی دو روز صورت می گرفت، مورد سوء ظن قرار نمی گرفت. وی هنگامی تحت تعقیب قرارگرفت که زنی از بیماران خودرا مجبور کرد وصیتنامه اش را به او بدهد و در این وصیتنامه به نفع خود دستکاری کرد. بیمارکشی داکتر شیپمن 23 سال طول کشیده بود.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *