استاد محمد کریم هروی، همطراز با مجسمه سازان بزرگ دنیا

برگرفته از شماره 106 ماهنامه دوربین/ حوت 1397

چهار مجسمه سفید رنگ اسبان حوض پارک سینمای سابقه ( فرهنگ امروز ) ، منار یاد بود شهدای استقلال کشور واقع در پارک مسجد جامع بزرگ شهر هرات و تندیس هایی چون مجسمه استاد محمد سعید مشعل نشان می دهد که هنرمندان این شهر و دیار  تا چه اندازه در عرصه هنر از آنجمله حکاکی و مجسمه سازی،  کار های ارزشی کرده اند. فعالیت هایی که همگی دارای نبوغ هنری و هدف والای فرهنگی بوده و در هر اثر،  خلاقیتی خاص و منحصر به فرد نهفته است.

فرهنگیان و هنرمندان خطه هرات باستان در عرصه هنرهایی مانند کاشی سازی، مینیاتوری، خطاطی، نقاشی، حکاکی و مجسمه سازی، گام های دقیق و بنیادی برداشته و در طول ادوار گذشته، حرف هایی برای گفتن داشته اند. یکی از این رشته ها که حتی در تاریخ معاصر کشور با جذابیت تمام به پیش برده شده است، همانا هنر حکاکی و مجسمه سازی است که در طول قرن بیستم، آثار بیادماندنی از هنرمندان این رشته در این ولایت ظهور نموده است. اما متاسفانه برخی از این آثار از جمله مجسمه های سفید اسب های حوض پارک سینما در طی سالیان ناگوار جنگ داخلی که در کشور جکمفرما بوده، از میان رفته است و آثار محدودی همچون منار یادبود شهدای راه استقلال کشور، باقی مانده است.

تندیس ماندگار تازه بدست آمده » استاد محمد سعید مشعل«، یکی دیگر از آثار نفیسی است که بر روی یک جسم بزرگ سمنتی در دهه پنجاه خورشیدی، توسط هنرمند با ذوق و مستعد هراتی – محمد کریم رحیمی – با ظرافت تمام حکاکی شده است.  این مجسمه با گذشت بیش از چهار دهه از عمر آن، همچنان از گزند نابودی مصئون مانده و اینک با تلاش های صورت گرفته،  جایگاه واقعی خویش را در نمایشگاه دایمی ارتباطات هرات که بخشی از پرنامه بزرگ موزیم مردم شناسی این شهر و دیار به شمار می آید، یافته است.

» محمد کریم رحیمی « یک تن از شاگردان نام آشنای» استاد محمد سعید مشعل« ،  مجسمه استاد خویش را در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به اتمام رسانده است.  وی متولد سال ۱۳۳۸ خورشیدی در هرات است و از نوجوانی به فعالیت های هنری در زمینه نقاشی،  مینیاتوری و مجسمه سازی پرداخت و در کارگاه هنری استاد محمد سعید مشعل، مشغول به کار شد.

محمد کریم رحیمی در اواخر دهه پنجاه خورشیدی به کابل رفت. وی در سال ۱۳۶۱ از  رشته زبان و ادبیات پوهنتون کابل، فارغ التحصیل گردید و  بعد از اخذ لیسانس از این رشته، به تدریس در همان پوهنحی پرداخت و مدتی بعد تدریس رشته نقاشی را در پوهنحی هنر های زیبا آن پوهنتون، به عهده گرفت.

استاد رحیمی بعد از سال ها تدریس و فعالیت های هنری، در اوایل دهه هفتاد خورشیدی و در اوج جنگ های داخلی، به کشور استرالیا رفت و از دانشگاه های معتبر آنجا نیز دو ماستری در رشته هنر گرفت.

وی با اجرای فعالیت های هنری در زمینه نقاشی و مجسمه سازی، توانسته تا نگاه ساکنان آنجا را  نسبت به افغانستان متحول سازد.

استاد رحیمی تا کنون چندین نمایشگاه هنری به گونه انفرادی و گروهی برگزار نموده است که حاصل این همه فعالیت های هنری، تقدیرنامه ها و جوایز بیشماری است که در داخل و خارج از کشور بدست آورده است.

استاد محمد کریم رحیمی  همچنان با اخذ جایزه اول هنر نقاشی سال ۲۰۱۶ کشور استرالیا، به عنوان هنرمند سال شهر سیدنی معرفی گردید.

گفتنی است پس از تخریب چهار اسب سفید حوض سینما، فعالیت در عرصه مجسمه سازی در هرات به کلی متوقف شد. ولی اکنون با گسترش فعالیت های هنری و علاقمندی برخی ها به این هنر، تعداد مجسمه ها در جای جای این شهر و دیار رو به افزایش است.

در این میان موسسین نمایشگاه دایمی ارتباطات نیز با ساخت مجسمه های ارزشی به هدف انتقال دانش ارتباطات، به نحوی این زمینه را فراهم کرده اند تا نگاه همه معطوف به مجسمه سازی شود و بدون شک عموم بازدید کنندگان از این نمایشگاه، با اطلاعات وسیعی روبرو می شوند و در کنار سایر معلومات، به نوعی با هنر های هفتگانه از جمله هنر مجسمه سازی آشنا می گردند.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

اعتراض هنرمندان به ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌ نام ایران و ترکیه در یونسکو: «میراث مشترک است»

یکی از دلایلی که تمایل کشورهای منطقه برای تصاحب ارزش‌های فرهنگی افغانستان را افزایش داده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *