تقویم تاریخ ( 11 ماه اسد )

امروز 11 ماه اسد برابر با 2 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
رویداد ها:

532 – قتل عام تظاهركنندگان ضد ماليات اضافي

دوم آگوست در سال 532 ميلادي، عساکر ارتش روم (شرقي) در شهر قسطنطنيه (استانبول امروز) تظاهركنندگان بر ضد مالياتهاي اضافي تازه را به داخل ورزشگاه بزرگ اين شهر راندند و در اينجا قتل عام كردند.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوستينين

تظاهرات از سه روز پيش از آن آغاز شده بود. ژوستينين Justinian امپراتور كه خزانه اش بر اثر جنگ با همسایگان تهي شده بود، مالياتهاي تازه اي بر مردم وضع كرده بود و وصول اين مالياتها را به مقاطعه واگذار كرده بود و مقاطعه كاران مالياتي به مردم ظلم فراوان مي كردند و حتي فرزندان آنان را به جاي پول مي گرفتند و مي فروختند. در روز قتل عام تظاهركنندگان، ژوستينين از شهر خارج شده تا كسي نزد او درخواست قطع قتل عام را نكند.

1914 – آلمان از بلژيك خواست كه به نيروهاي آلماني اجازه دهد تا از طريق خاك آن كشور به فرانسه حمله برند كه بلژيك پس از مشورت با انگلستان اين درخواست را رد كرد و همان روز نيروهاي آلمان وارد خاك بلژيك شدند و دولت انگلستان نيز به آلمان اعلان جنگ داد. 

1934 – درگذشت هيندنبورگ و قدرت مطلق شدن هيتلر

دوم آگوست 1934 مارشال هيندنبورگ رئيس جمهور آلمان درگذشت و همان روز هيتلر از پارلمان خواست كه با تصويب يک قانون او را «فوهررFuhrer» به معناي رهبر و پيشوا لقب دهد كه هم رئيس جمهور باشد و هم صدر اعظم (رئيس دولت).

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
هيندنبورگ مارشال آلمان

پل فون هيندنبورگPaul Von Hindenburg قهرمان آلمان در جنگ جهاني اول و مارشال اين کشور بود که با مرگ او راه براي قدرت مطلق شدن هيتلر هموار شد. در پي پيروزي حزب نازي (ناسيونال سوسياليست) در انتخابات آلمان، هيتلر رهبر آن از سال 1936 صدر اعظم آلمان شده بود و هيندنبورگ فرمان صدر اعظم شدن اورا امضا کرده بود.

هيندنبورگ پيش از جنگ جهاني اول بازنشسته شده بود که پس از آغاز جنگ، داوطلبان به خدمت بازگشت و در دهه بعد و زماني که احساس کرد اگر در خانه بنشيند، ممکن است سياستمداران ناکارآمد انتخاب شوند و به کشور آسيب برسد کهذا به صحنه بازگشت و نامزد انتخابات شد و دو دوره انتخاب شد.

1939 – روزي که اینشتاین روزولت را ترغیب به تولید سلاح اتمی کرد

آلبرت اينشتاين Albert Einstein فيزيکدان آلماني كه به آمريكا مهاجرت كرده بود دوم آگوست سال 1939 در نامه اي كه براي روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا ارسال داشت، به او تاكيد كرد كه ساخت بمب اتمي كاري است، شدني و هیتلر دارد اين برنامه را دنبال می کند.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
Albert Einstein

اين نامه روزولت را ترغيب به فراهم ساختن مقدمات توليد بمب اتمي كرد. پروژه منهتن به اجرا درآمد و يك دسته از دانشمندان مربوط دوم دسامبر 1942 (سه سال پس از نامه اينشتاين) در دانشگاه شيكاگو موفق به كنترل واكنش هاي زنجيره اي اتم شدند و نخستين بمب اتمي آمريكا در نيمه جولای 1945 در بيابان ايالت نيومكزيكو آزمايش شد و ششم آگوست (سه هفته بعد) بر ضد ژاپن بكار رفت.

اينشتاين صاحب فرضيه نسبيّت = Relativity و استاد فيزيک در برلين و برنده جايزه 1921 نوبل در اين رشته که براي يک ديدار به آمريکا سفر کرده بود، در سال 1933 پس از اينکه شنيد هيتلر رئيس دولت آلمان شده است از بازگشت خودداري کرد و در آمريکا ماند زيراکه مي دانست هيتلر با يهوديان خوب نيست و او يک يهودي بود. اينشتاين که سرگرم تدريس در دانشگاه پرينستون آمريکا شده بود در سال 1940 سوگند وفاداري به آمريکا و قوانين آن ياد کرد و تبعه نچرالايزد اين کشور شد (عکس پايين). اينشتاين که 14 مارس 1879 به دنيا آمده بود 18 اپريل 1955 درگذشت.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
اينشتاين در مراسم اداي سوگند وفاداري به آمريکا و قوانين آن. مارگت (مارگارت) نادختري اينشتاين در سمت چپ او ديده مي شود که با بلندکردن دست سوگند ياد مي کند تا تبعه آمريکا شود

1990 – روزي که تعرض عراق به كويت آغاز شد 

چند ساعت پس از قطع مذاكرات عراق و كويت بر سر تقسيم درآمد نفت يك منطقه مرزي، ارتش عراق در دومين ساعت بامداد دوم آگوست 1990(روزي چون امروز) به كويت حمله برد و برق آسا اين سرزمين را متصرف شد و ضميمه خاك عراق كرد.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
پيشروي تانکهاي عراقي در خاک کويت (دوم آگوست 1990)

حمله نظامي با شركت يكصد هزار نظامي، هفتصد تانك، چهار اسكادران هوايي و كل ناوگان عراق آغاز شده بود. امير كويت و خانواده او قبلا به كشور سعودي فرار كرده بودند. كاخ امير، ساختمان وزارت دفاع كويت و چند نقطه حساس ديگر بمباران شد. دفاع، چندان سنگين نبود و تلفات نخستين روز حمله، نسبتا سبك گزارش شده بود.

دولت بغداد كه از دهها سال پيش از آن، كويت را جزيي از خاك عراق مي دانست پس از استقرار در اين سرزمين شنزار كوچك، هشتم آگوست آن را يك ايالت عراق اعلام كرد و فرماندار عراقي گمارد. شوراي امنيت سازمان ملل در همان روز تعرض، ضمن تصويب قطعنامه اي عمل دولت عراق به رياست صدام حسين را يك تجاوز آشگار اعلام داشت و خواست كه نيروهاي عراقي فورا و بدون قيد و شرط خاك كويت را ترك گويند. دولت هاي اروپايي و آمريكا حسابهاي بانكي و ذخاير كويت را بلوكه كردند تا عراق اين پولها را دريافت نكند. چون عراق به اخطار شوراي امنيت اعتنا نکرد، اين شورا ششم آگوست عراق را تحريم همه جانبه کرد.

اختلاف ظاهري عراق و کويت بر سر بهره برداري از منطقه نفتي واقع در مرز مشترک بود. عراق حق خود را از محل صدور اين نفت مطالبه مي كرد و به علاوه دولت كويت را متهم مي ساخت كه از راه خصومت، بازارهاي بين المللي را انباشته از نفت خام كرده تا عراق از محل صادرات نفت خود پولي به دست نياورد و نتواند كشوررا كه هشت سال درگير جنگ با ايران بود مرمت كند. اتحاديه عرب براي حل اين مسئله، بموقع اقدام نکرده بود!. گفته شده است که صدام حسين در ملاقات 25 جولاي 1990 خود با بانو اپريل گلاسپي April Glaspie سفير آمريكا در بغداد اين اطمينان را به دست آورده بود كه دولت آمريكا وارد مناقشات مرزي عراق با كويت نخواهد شد. اسناد منتشره نشان می دهد اپریل گلاسپی (متولد 26 اپریل 1942 در کانادا و اینک بازنشسته) در دو ملاقات با صدام حسین ضمن اینکه می پرسد چرا آن همه نیرو به مرز کویت فرستاده می گوید درست است که این لشکرکشی موجب نگرانی است ولی اختلاف عرب با عرب ربطی به ما ندارد. اپریل گلاسپی یک کارشناس خاورمیانه در وزارت امورخارجه آمریکا بود و پیش از بغداد، در مصر، کویت و سوریه ماموریت داشت. وی در جریان جنگ عراق با ایران، مدتی در کویت بود.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
عکسی از ديدار 25 جولاي 1990 (ماه پیش از تعرّض نظامی عراق به کویت) بانو April Glaspie سفير وقت آمريکا در بغداد با صدام حسين

زادروزها

۱۶۹۶ – زادروز محمود یکم سلطان امپراتوری عثمانی
۱۸۸۴ – زادروز رومولو گایه‌گوس نویسنده و سیاست‌مدار ونزوئلایی.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
رومولو گایه‌گوس

۱۲۶۹ – زادروز ادیب‌الممالک فراهانی، شاعر پارسی‌گوی ایرانی دوره مشروطه.
۱۹۲۳ – زادروز شیمون پرز نهمین رئیس جمهور اسرائیل

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادیب‌الممالک فراهانی

۱۹۲۵ – زادروز خورخه رافائل ویدلا چهل وسومین رئیس‌جمهور ارجنتاین
۱۹۳۲ – زادروز پیتر اوتول بازیگر انگلیسی

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
پیتر اوتول

۱۹۴۲ – زادروز ایزابل آلنده روزنامه نگار و نویسنده اهل شیلی
۱۹۷۶ – زادروز سم ورتینگتون بازیگر استرالیایی

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
سم ورتینگتون

درگذشت‌ها

۱۵۸۹ – درگذشت هانری سوم به طور هم زمان شاه فرانسه ، لهستان و لیتوانی
۱۹۲۱ – درگذشت انریکو کاروسو خواننده اپرای ایتالیایی

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
انریکو کاروسو

۱۹۲۲ – درگذشت الکساندر گراهام بل دانشمند بریتانیایی ، مخترع تلیفون
۱۹۲۳ – درگذشت وارن جی. هاردینگ سیاستمدار آمریکایی و بیست‌ونهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکساندر گراهام بل

۱۹۳۴ – درگذشت پاول فون هیندنبورگ دومین رئیس جمهور آلمان
۱۹۸۸ – درگذشت ریموند کِلِوی کاروِر جونیور نویسندهٔ داستان‌های کوتاه و شاعر آمریکایی.

11 مرداد - 2 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریموند کِلِوی کاروِر جونیور

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *