تقویم تاریخ ( 27 ماه جوزا )

امروز بیست و هفتم ماه جوزا مطابق با هفدهم ماه جون تقویم میلادی است. برخی از وقایع مهم تاریخی این روز از این قرار اند:

در آغاز سده نزده، امپراتوری درانی که از هرات تا کشمیر و از بلخ تا سند گسترش داشته و توسط احمد شاه ابدالی اعمار می
شود، در دست نواسه او زمان شاه بدون تقسیم باقی می ماند. زمان شاه در اثر دشمنی قبیله قدرتمند بارکزی توسط برادر
اندرش محمود و به کمک فتح خان بارکزی خلع قدرت و کور ساخته می شود تا اینکه به حیث یک متقاعد حکومت برتانیه در لودیانه
وفات می کند. شاه محمود در ۱۸۰۳ توسط شجاع الملک برادر جوان زمان شاه از قدرت رانده شده و وی به نام شاه شجاع به قدرت رسید.  در سال 1808 یک هیئت لند رتبه بریتانیایی به سرپرستی آقای الفنستون به افغانستان وارد می شود.
این هیئت به مقصد هماهنگ سازی شاه شجاع با وسایل دفاع دو جانبه به مقابل تهدید تهاجم بالای افغانستان و هند توسط فرانسه در اتحاد با فارس فرستاده می شود. هیئت توسط شاه شجاع در پشاور به نحو خوبی پذیرفته شده و منتج به عقد معاهده همبستگی در چنین روزی سال ۱۸۰۹می گردد . ماده دوم این معایده نشان میدهد که حکومت برتانیه مکلف است شاه شجاع را فقط در صورت حمله فرانسه و فارس جهت تکمیل شرایط اتحاد ایشان کمک کند، نه در صورتیکه فارس به تنهایی و بدون چنین مقصدی و یا به اساس یک دشمنی قدیمی یا مناقشات جدید بالای افغانستان حمله کند.

تولد نویسنده کتاب پر خواننده هیرو شیما 1914م:

«جان هرسي» روزنامه نگار ، مولف و مدرس شهير آمريكايي و نويسنده كتاب موثر و پر خواننده « هيروشيما » 17 جون سال 1914 چشم به جهان گشود و 79 سال عمر كرد. وي در كشور چين به دنيا آمده بود. كتاب او « يك زنگ براي آدانو » برنده جائزه پوليتزر سال 1945 شد. « جان » كه در دوران جنگ جهاني دوم براي رسانه هاي آمريكا از جمله مجله تايم اخبار جبهه ها را تهيه مي كرد با مشاهده آن همه كشتار و ويراني از جنگ بيزار شده بود و هيرو شيما را نوشت تا با تقويت انزجار مردم ، از جنگ هسته اي جلوگيري شود . از وي 26 داستان باقي مانده است كه همه آنها در رعايت جان و احوال بشر و تامين نياز انسانها است. « جان » در مقالات سياسي اش از آزادي فكر ، استقلال فرد و حمايت از ابتكار براي پيشرفت حمايت كرده است. او در زمينه تدريس معتقد به هرچه بيشتر سرمايه گذاري در آموزش و پرورش بود و اين اصل كه بهترين سرمايه گذاري يك ملت هزينه كردن در راه آموزش و پرورش نوجوانان و جوانانش است از اوست. وي گفته است كه از بررسي جوانان يك ملت مي توان آينده اين ملت را پيش بيني كرد. جان هرسي يك دوره رئيس جامعه مولفان آموريكا بود.

جان هرسي

اهداء جایزه بزرگ تکنالوژی/ 2004م

هفدهم جون 2004 رئيس جمهوري فنلاند در شهر هلسينکي نخستين جايزه هزاره سوم در تکنولوژي را به ” تيم بمرز – ليTim bemers – Lee ” خالق شبکه شبکه ها (اينترنت) داد.

اين جايزه عبارت از يک ميليون و دو صد هزار دالر پول نقد، تقدير نامه و مدال و نشان بود. تيم که زاده انگلستان و ساکن بوستون آمريکاست و در انستيتوي تکنولوژي ماساچوست آمريکا کار و تدريس مي کند در اين مراسم گفته بود که در ايجاد اينترنت دانشمندان متعدد کوشش کرده بودند و هرکدام به سهم خود موفق شده بودند و هنر او تنها در اين بود که دستاورد آنان را در کنار هم قرار داد و اينترنت به وجود آمد كه بزرگترين وسيله ارتباط بشر از آغاز خلقت است. وي افزوده بود كه هدفش از اين كار، خدمت به انسانها بود که آسانتر و بهتر و بدون مانع بتوانند باهم تماس بگيرند و از معلومات اطلاعات و اخبار و نيز احساس، انديشه و عواطف يكديگر آگاه شوند كه يك ابزار بزرگ روشنگري است.

تيم بمرز لي

مذاکرات مهم رهبران شوروی و امریکا/ 1961م

17 جون سال 1961 ، دو هفته پس از انجام مذاكرات دو روزه كندي و خروشچف سران آمريكا و شوروي در شهر وين ، در رسانه ها فاش شد كه در حاشيه اين مذاكرات بسيار جدي ، جان اف. كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا به چند حركت غير عادي خروشچف از جمله كوبيندن لنگه كفش بر تريبون جلسه رسمي سازمان ملل ، خروخ خشم آلود از جلسه مذاكره و … اشاره كرده بود . خروشچف در پاسخ گفته بود نزاكتهايي كه شما به آن پايبند هستيد « نزاكت كاپيتاليستي » هستند ؛ يك سوسياليست نقش بازي نمي كند ، هرچه را كه در دل دارد آشگار مي سازد . ما نمي خواهيم كسي را فريب بدهيم ؛ در ظاهر لبخند بزنيم ، دست بدهيم و تعظيم كنيم و در باطن خنجر بزنيم . فرهنگ سوسياليستي با فرهنگ كاپيتاليستي و در نتيجه ديپلماسي طرفين تفاوت دارد . شما مختاريد كه رفتار ما را هر جور كه بخواهيد تفسير وتعبير كنيد ، ما نقش بازي نمي كنيم ؛ زيرا كه نمي ترسيم و قصد فريب هم نداريم .

نزاکت كاپيتاليستي از ديدگاه خروشچف

 

پرواز طولانی یک خانم با طیاره / 1928م

بانو ” اميليا ارهارتAmelia Earhart ” پس از 20 ساعت و 40 دقيقه پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس 17 جون سال 1928 در ساوت ويلز انگلستان فرود آمد. وي اين پرواز را با يک طیاره دريايي ( طیاره ای که قادر به نشستن و برخاستن از روي آب است ) پيمود. او از کانادا ( نيو فاوند لند ) به پرواز درآمده بود. اميليا که ساکن بوستون آمريکا بود، نخستين پیلوت زن است که عرض اقيانوس اطلس را با پرواز پيمود.

  بانو

1885: مجسمه فرشته آزادي هديه فرانسه به آمريكا با كشتي وارد نيويارك شد.

1945: نخستين عمل پيوند كليه درشهر شيكاگو آمريكا انجام گرفت و به تدريج عموميت يافت.

1963: ديوان عالي آمريكا در اين روز در سال 1963 با صدور يك حكم قرائت انجيل و خواندن دعا در مدارس عمومي اين كشور را عملي مغاير قانون اساسي آن كشور اعلام و ممنوع كرد.

1967: جمهوري خلق چين 1967 اعلام داشت كه داراي بمب هيدروژني ( ترمونوكلئر ) هم شده است و اين سلاح ، ديگر در انحصار دو ابرقدرت نيست. اين كشور سالها بيش از اين داراي بمب اتمي شده بود.

1971: دولت آمريكا جزيره اوكيناوا ژاپن را كه در 1945 اشغال نظامي كرده بود به اين كشور تحويل داد به اين شرط كه پايگاه نظامي خودرا در انجا حفظ كند.

1982: ريگان رئيس جمهوري وقت آمريكا در نطق خود در سازمان ملل از شوروي به عنوان « امپراتوري شر» نام برد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *