نقش و جایگاه کاریکاتور در مطبوعات هرات به بهانه روز جهانی کاریکاتور

« کاریکاتور نیز مانند موسیقی، شعر و نقاشی وسیله ای است برای انتقال پیام. اما تفاوت کاریکاتور با دیگر ابزار انتقال پیام در این است که کاریکاتورها به طور معمول حاوی پیام های جدی در غالب طنز هستند و کاریکاتوریست ها معمولا از کاریکاتور برای نشان دادن اعتراض خود بر یک مساله استفاده می کنند. ۷ اپریل (۱۸ ماه حمل) روزجهانی کاریکاتور است و همه ساله این روز در اغلب کشور ها گرامی داشته می شود. »

فعالیت هراتیان در عرصه‌های کاریکاتور به دوره جمهوریت سردار محمد داود خان در روزنامه اتفاق اسلام بر می گردد. بعد از کودتای 7 ثور 1357 ، نشر کاریکاتور ها در روزنامه اتفاق اسلام بیشتر از پیش صورت پذیرفت و شکل سیاسی به خود گرفت. طی سال 1357 کاریکاتور هایی با مضامین سیاسی برای محکومت دوران حاکمیت محمد ظاهر شاه و سردار محمد داود خان به نشر می رسند و کمی بعد از آن، ملاکان و مخالفین فرامین انقلابی نیز، سوژه کاریکاتوریست های وقت قرار می گیرد. همچنان در نشریات و شب نامه های مجاهدین نیز تجاوز قشون سرخ شوروی و عاملین کودتای هفتم ثور، از طریق کاریکاتور به نقد گرفته می شد.

از اوایل دهه هشتاد خورشیدی نشریاتی چون دوربین و پالون به چاپ کارتور در هرات به هدف نقادی از ناهنجاری های موجود در جامعه پرداختند و دوربین همچنان صفحاتی ویژه به این کار دارد.

طنز و كاريكاتور، يكي از بخش هاي ويژه و هميشگي ماهنامه دوربين است كه مي تواند چاشني خوبي براي شادي و مسرت علاقمندان به مطالعه باشد. در هر شماره از  اين مجله ، شما شاهد چند مطلب طنزي و چندین كاريكاتور بوده و هستید. 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *