بازدید والی هرات از آبدات تاریخی

Image may contain: 6 people, including Zalmay Safa, people standing

کمبود تشکیلات امکانات بخاطر حفظ بناهای تاریخی در ولایت هرات جدی است.
همزمان با بازدید عبدالقیوم رحیمی والی ولایت هرات از بخش های مختلف مجموعه مصلی هرات، مسولان فرهنگی خواهان سرمایه گزاری بیشتر در امر حفظ بناهای تاریخی شدند.
با این حال والی هرات تشکیلات و امکانات موجود بخش های فرهنگی با در نظر داشت تعداد زیاد بناهای باستانی وساحات تاریخی این ولایت را ناچیز خواند اما تاکید نمود که بخاطر جلب همکاری های بیشتر وزارت اطلاعات وفرهنگ و ادارات مرکزی همکاری خواهد کرد.
از سوی دیگر آریا رئوفیان رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات در گفتگو با خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر تائید نمود که در سه سال اخیر دیوار احاطه مجموعه مصلی بازسازی شده و تحقیقات ابتدایی پیرامون گنبد گوهر شاد تکمیل گردیده است.
رئیس اطلاعات وفرهنگ میگوید: در حال حاضر نیز امور مراقبتی منار پنجم بگونه مشترک از سوی یونسکو ووزارت اطلاعات وفرهنگ پیگیری میگردد.
به گفته مسولان فرهنگی، بعداز تکمیل کاوش های باستان شناسی ، اقدامات عملی نیز درین راستا صورت گیرد.
مجموعه مصلای هرات که توسط ملکه گوهرشاد در اواخر قرن پانزدهم میلادی طرح ریزی و تحت نظارت وی اعمار گردید، بزرگ‌ ترین افتخار افغانستان و منطقه به‌شمار میرود.
این ساحه تاریخی در دوره اشغال شوروی در افغانستان شدیداً آسیب دید و فقط پنج مناره آن باقی مانده‌است که دوتای آن بر اثر اصابت راکت آسیب دیده‌اند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *