تقویم تاریخ ( ۵ ماه دلو )

امروز پنجم ماه دلو:
تولد صنعت چاپ در جهان/ ۱۴۵۶ میلادی:

در چنین روزی صنعت چاپ متولد شد و نخستین کتاب، با استفاده از حروف سربی متحرکی که گوتنبرگ مخترع آلمانی ساخته بود، به چاپ رسید. این کتاب، تورات به انضمام انجیل بود و امروزه بیش از چند برگ از آن باقی نمانده است که در موزیم ها نگهداری می شود. با اختراع حروف سربی متحرک، تحولی عظیم در فرهنگ نشر و مطالعه به وجود آمد و کتاب با تیراژ بالا در دسترس عموم مردم قرار گرفت و از انحصار خواص و دانشمندان خارج شد.
۱۸۷۴- «ویلیام سامرست موآم» داستان¬نویس و نمایش¬نامه¬نویس انگلیسی بود که در چنین روزی در فرانسه، هنگامی که پدرش در سفارت انگستان در پاریس مشغول به کار بود، زاده شد.
وی تا ۱۰ سالگی در پاریس زندگی کرد. در مکتب های «کینگز» و «کنتربری» درس خواند و پوهنتون «هایدلبرگ» را به پایان رساند. مدتی هم محصل رشته¬ی طب بود اما موفقیت اولین کتابش به نام «لیزا لمبتی» که در ۱۸۹۷ منتشر شد، او را به سوی ادبیات کشاند.
سامرست موآم را بیش¬تر به خاطر جمله¬های قصارش می‌شناسند، برای نمونه او گفته ¬است: «ما می¬نویسیم، چون مجبوریم که بنویسیم.»

۱۸۸۲ میلادی- «ویرجینیا وولف» نویسنده¬ی برجسته¬ی انگلیسی، در چنین روزی در شهر لندن زاده شد.

«آدلاین ویرجینیا وولف» بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر، منتقد و فمنیست انگلیسی بود که آثار برجسته‌ای چون «خانم دالووی» (۱۹۲۵)، «به سوی فانوس دریایی» (۱۹۲۷) و «اتاقی از آن خود» (۱۹۲۹) را به‌رشته¬ی تحریر درآورد.
او در سال ۱۹۱۲ با «لئونارد وولف» دوست قدیمی برادرش ازدواج کرد و هم¬راه با همسرش، انتشارات «هوکارث» را در سال ۱۹۱۷ برپا کردند، انتشاراتی که آثار نویسندگان جوان و گم¬نام آن هنگام (از جمله «کاترین منسفیلد» و «تی.اس. الیوت») را منتشر کرد. طی جنگ‌های جهانی اول و دوم، بسیاری از دوستان خود را از دست داد که باعث افسردگی شدید او شد و در نهایت در بیست¬و¬هشتم مارس ۱۹۴۲، پس از اتمام آخرین رمان خود به ‌نام «بین دو پرده نمایش»، خسته و رنجور از وقایع جنگ جهانی دوم و تحت تاثیر روحیه¬ی حساس و شکننده¬ی خود، با جیب‌های پر از سنگ به «رودخانه اوز» رفت و خود را غرق کرد.
ویرجینیا وولف، نویسنده رمان‌های تجربی¬ست که سعی در تشریح واقعیت‌های درونی انسان را دارد. نظرات فمینیستی وی که از روح حساس و انتقادی او سرچشمه یافته، در دهه¬ی ششم قرن بیستم، تحولی در نظریه¬های جنبش زنان پدید آورد. وی در نگارش، از سبک سیال ذهن بهره می¬گرفت.

۱۹۱۵میلادی- در چنین روزی، یک خط تلفن سراسری در خاک آمریکا برقرار شد.

آن روز رییس ¬جمهوری آمریکا از کاخ سفید در واشنگتن با فرمان‌دار کالیفرنیا ارتباط برقرار کرده بود و صدای او را می‌شنید. در این جشن که به مناسبت اولین راه¬اندازی تلفن انجام شد، فقط رییس¬ جمهوری و فرمان‌دار شرکت نداشتند، بلکه درست در همین هنگام، مردی به نام «بل» هم در نیویورک پشت میزی نشسته و با «واتسون» که در کالیفرنیا بود، درباره روزهای اولیه اختراع صبحت می‌کرد.
«الکساندر گراهام بل» مخترع، مبتکر و دانش‌مند بریتانیایی بود. «بل» اختراعات زیادی داشته‌، اما شهرت او بیش‌تر به خاطر اختراع تلیفون است. او بعد از مهاجرت به آمریکا، اقدام به راه¬اندازی خط تلفن سراسری در این کشور کرد و با افتتاح این پدیده¬ای که مردم را به وجد آورد، تحول جدیدی را در آمریکا رقم زد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *