تقویم تاریخ ( ۶ ماه دلو )

ششم ماه دلو:
انتخاب دهگان برای آریانا/۵۶۰ میلادی
خسروانوشیروان شاه ساسانی آریانا در دیدار خود با موبدان و بزرگان آریانا در تالار تیسفون (ایوان مدائن) برای اطلاع از چگونگی برپایی مراسم جشن سده آن سال که پنجاه روز پیش از نوروز برگزار می شود، به آنان گفت که تصمیم گرفته است که برای هر روستای آریانان یک «دهگان (دهقان)» انتخاب شود و تنظیم امور روستا، جمع آوری مالیات، معرفی سرباز هنگام ضرورت، پرورش اسب برای فروش به ارتش و داوری برای حل اختلاف برزگر و ارباب زمین به او واگذار شود و چنین فردی باید هم برزگر باشد و هم صاحب زمینی که در آن کشت می کند تا با مشکلات هر دو طرف آشنا باشد.
درمیان سران آریانا، خسرو انوشیروان از لحاظ سازماندهی و تنظیم امور قضایی و اداری، وضع ضوابط و سامان دادن به امور مالیاتی، ایجاد دارالترجمه و دارالتحریر به منظور ترجمه و تحریر کتاب، و تشویق ورزش و سرگرمی های سالم رهبری ممتاز و شاخص است. مورخان اورا به دلیل توجه به امور قضایی و احقاق حق و رسیدگی مستقیم به مشکلات مردم و آگاه شدن از درد دل آنان رهبری که به پیشبرد تمدن بشر کمک بسیار کرد توصیف کرده، «دادگر» لقب داده و «انوشیروان دادگر» خطاب می کنند.

تصرف شهر خجند توسط اعراب/ ۶۷۰ میلادی
شهر باستانی خجند در کنار سیر دریا (رود سیحون) در چنین روزی به دست اعراب افتاد.
این عرب بعد از تصرف خرسان و ولایاتی چون هرات و بلخ، از دریای آمو گذشتند و خود را به شهر خجند رساندند. شهر خجند پایگاه اصلی مهاجرت آریایی ها به غرب و شمال و غرب هند، و اروپای شمالی و مرکزی ـ آلمان و اتریش است. این شهر مهمترین ایستگاه کاروانها در طول «راه تاریخی ابریشم» بود. به باور بسیاری از باستاشناسان ، والدین زرتشت در کنار «رود درگاه» و در ناحیه ای که سغد در آنجا واقع شده است می زیستند که سرزمین (آریانا) بوده است. درپی ورود عرب به خجند، راه به روی اقوام مغول باز شد که در قرون دهم و یازدهم میلادی از دو سوی، تا آناتولی پیش آمدند و دو امپراتوری گسترده در خاورمیانه از جمله در افغانستان (سلجوقیان) و در آناتولی (عثمانی ها) تاسیس کردند که متعاقب آنان چنگیزیان هم وارد شدند .
خجند به شهر شعر فارسی دری معروف است. این شهر بر سر راه سمرقند به بخارا، مرو و هرات و مشهد واقع شده است .
قتل عام سرخ پوستان امریکا/۱۸۵۶
ناو توپدار «دکاتور » که از سوی دولت فدرال امریکا به کمک مهاجران شمال غربی فرستاده شده بود، بومیان (سرخپوستان) را در نبردگاه شان با مهاجران مسلح (محلی که شهر سیاتل در آنجا ساخته شده است) به توپ بست و سپس تفنگداران دریایی امریکا از کشتی پیاده شدند و بومیان را که از دیار خود دفاع می کردند، به عقب راندند. تلفات دو طرف نسبتا سنگین بود.
«روز ملی» اسرالیا/۱۷۸۶
در این روز در سال ۱۷۸۸ آرتور فیلیپ افسر انگلیسی با چند کشتی نظامی و صدها تن محکومان و زندانیان که آنان را باخود آورده بود تا مهاجرنشین بسازد، در جنوب غربی استرالیا مستقر شد و شهری را که ساخت، به نام لرد سیدنی (وزیر داخله وقت انگلستان) «سیدنی» گذارد.
وقوع زلزله در هندوستان/۲۰۱۱
یک زمین لرزه سخت که در ایالت گجرات فدراسیون هند روی داد بیش از ۲۰ هزار تن را کشت. در همین روز در سال ۱۷۰۰ یک زلزله شدید در سواحل غربی آمریکا (کالیفرنیا و ارگون) روی داد که مقامات اسپانیایی مکزیک آن را گزارش کرده اند. در آن زمان سواحل غربی آمریکا در کنترل اسپانیای نوین (مکزیک) بود. پژوهشگران جاپانی ضمن بررسی زلزله های گذشته ،شدت زلزله جنوری ۱۷۰۰ امریکا را ۹ ریشتر برآورد کرده اند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *