تقویم تاریخ ( ۱۳ ماه جدی )

امروز ۱۳ ماه جدی برابر با ۳جنوری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

درگذشت امیر علی شیر نوایی ( وزیر نامدار دوره تیموریان در هرات ) ۱۵۰۱

Ali-Shir Nava'i.jpg

میرنظام‌الدین علی‌شیر نوائی شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان و معاصر سلطان حسین بایقرا در چنین روزی در هرات درگذشت.

نام او علی‌شیر بن غیاث الدین کیچکنه بخشی یا کیچکینه بهادر و ملقب به «نظام‌الدین» است. او از نامدارترین سیاستمداران و فرهنگمردان روزگار فرمانروایی تیموریان به‌شمار می‌آید.

او مردی نیکوصفت و دانشمند و شاعر بوده اشعار بسیاری به دو زبان فارسی و ترکی جغتایی(ازبکی) دارد به همین جهت مشهور به «ذواللسانین» بود. تخلص او در اشعار ترکی «نوائی» و در اشعار فارسی «فانی» است.

وی در سال ۸۴۴ ه‍.ق در هرات متولد شد و تحصیلات اولیه خود را نزد پدرش کیچکینه بخشی -که از جمله امرای دربار تیموریان بود – کسب کرد و سپس برای ادامه تحصیل به سمرقند رفت. علی‌شیر در خردسالی با سلطان حسین میرزا همدرس و هم‌مدرسه بود. نوائی از آن پس به منظور تحصیل معارف و کمالات خراسان و سمرقند و بسیاری از شهرهای دیگر را سیاحت کرد و در آن میان گرفتار فقر و فاقه‌ای سخت شد. با به سلطنت رسیدن سلطان حسین میرزا امیر علی‌شیر به‌حکم دوستی دیرینه به نزد او رفت و به گرمی از سوی وی مورد استقبال واقع گردید. آنچه روشن است او در این هنگام از جمله توانمندترین چهره‌های سیاسی دربار به شما می‌آمده‌است. از جمله مقام‌ها و مناصبی که از سوی سلطان حسین میرزا به امیر علی‌شیر واگذار گردید می‌توان به تصدی مقام مهرداری، امارت دیوان اعلی حکومت هرات[و حکومت استرآباد. اشاره داشت. با وجود این، گفتنی است امیر علی‌شیر بیشتر مایل بود تنها ندیم و مشاور سلطان باشد و بدین سبب به تقریب از پذیرش مناصب سیاسی گریزان بود.

برقراری روابط سیاسی میان افغانستان و ایران/۱۳۰۰ شمسی

Afghanistan Iran Locator.png

در اوایل شاهنشاهی امان‌الله سعی به عمل آمد که رابطه برقرار شود و در سال ۱۹۲۰ نماینده افغانستان وارد ایران شد و پیشنهاد پنج ماده‌ای را به دولت ایران پیشکش کرد که حاوی این مطالب بود: افتتاح مذاکره دوستی، مبادله سفرا، اقامه کنسول افغانی در مشهد، استقرار روابط پستی و روابط تجاری. این مذاکرات بعد از یک سال منجر به امضای معاهده مودت در سال ۱۹۲۱ بین نمایندگان دو کشور گردید. در مفاد این معاهده، دوستی خوبی بین دو دولت تأکید شده بود. همچنان در سال ۱۹۲۶ معاهده بین دو دولت در نه فصل در کابل به امضا رسید که تأیید مواد معاهده قبلی، عدم تعرض و حفظ بی‌طرفی هنگام تعرض دولت‌های دیگر و امضای قراردادهای تجاری جزء مفاد این معاهده بود.

رد ادعای جیمی کارتر به ورود واحد های نظامی شوروی به کابل از سوی ببرک کارمل/۱۳۵۸

Evstafiev-Soviet-soldier-Afghanistan.jpg

پس از روی کار آمدن جمهوری دموکراتیک افغانستان، در همین زمان رابطه با اتحاد شوروی که در اواخر جمهوری گذشته به جهت اختلاف داوود خان و برژنف تنزل یافته بود را در ۱۴ ماه قوس ۱۳۵۷ (۵ دسامبر ۱۹۷۸) با امضای یک معاهده دوستی دو جانبه از سر گرفته شد.

در ۱۲ سرطان ۱۳۵۸ ریاست جمهوری ایالات متحده جیمی کارتر اولین دستورها را مبنی بر کمک به مبارزین (مجاهدین افغان) علیه حکومت تحت پشتیبانی شوروی را به امضا رساند. هدف ایالات متحده از این طرح که بر اساس تز زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا انجام می‌گرفت، کشاندن اتحاد شوروی به «تله افغانستان» بود.

در تاریخ ۶ جدی ۱۳۵۸، با حمله لشکر ۴۰ام ارتش سرخ به افغانستان، جنگ شوروی در افغانستان رسماً آغاز شد.

با وخیم شدن اوضاع امنیتی، در ۴ دی (۲۵ دسامبر) تعداد زیادی از نیروهای هوابرد شوروی در کابل فرود آمدند. هم‌زمان امین به دفتر ریاست جمهوری در کاخ تاج بیگ نقل مکان کرد، زیرا گمام می‌نمود این مکان امنیت وی را از تهدیدات تأمین می‌نماید. بنا به اظهارات سرهنگ توخارینف و مریمسکی، امین از تحرکات ارتش اطلاع کامل داشت، همچنین درخواست اعزام ارتش شوروی را به شمال افغانستان در ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) مطرح کرده بود. برادر وی و ژنرال دیمیتری چیانگف طی ملاقاتی با فرماندهی سپاه چهلم پیش از آغاز تهاجم، اقدام به تعیین مسیرها و مکان‌های استقرار دسته‌های ارتش نموده بودند.

تقرر استاد نعمت الله سروري به حيث مدير مسئول روزنامه اتفاق اسلام/۱۳۶۷

نتیجه تصویری برای نعمت الله سروری

استاد نعمت الله سروري در سال 1367 خورشيدي به صفت مدير مسئول روزنامه اتفاق اسلام انتخاب و وي به مدت سه سال تا سال 1370 خورشيدي در اين سمت ايفاي وظيفه نمود.

نعمت الله سروري يكي از فارغ التحصيلان رشته ژورناليزم پوهنتون كابل بوده و طي ساليان اخير وظايف متعددي از جمله رياست اطلاعات و فرهنگ هرات، استاد پوهنتون و در حال حاضر رياست پوهنحي ژورناليزم پوهنتون هرات را عهده دار بوده است.

روزنامهٔ اتفاق اسلام، یکی از قدیمی‌ترین نشریات هرات است. نخستین شمارۀ آن در اول سنبلۀ

سال 1299 خورشیدی، منتشر شد

اولین مدیر مسئول روزنامۀ اتفاق اسلام، عبدالله قانع هروی و آخرین مدیر مسئول آن، جاوید نورزاد می باشد.

طی 93  سال گذشته 35 تن به عنوان مدیر مسئول این نشریه ایفای وظیفه نموده اند که بعضی از ایشان برای دو تا سه بار، عز تقرر یافته اند. در چارت ذیل سعی به عمل آمده است تا کلیۀ مدیرمسئولان روزنامۀ اتفاق اسلام به همراه فوتو های های شان، نشان داده شوند.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *