تقویم تاریخ ( ۷ ماه جدی )

امروز ۷ ماه جدی برابر با ۲۸ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

تولد استاد محمد صداق فکرت ناشناس/ ۱۳۱۴ شنسی

Nashenas.jpg

محمدصادق فطرت مشهور به ناشناس آوازخوان و شاعر مشهور افغانستان است که بیشتر به زبان‌های دری، اردو و پشتو غزل و آهنگ می‌خواند.

ناشناس در سال ۱۹۳۵ (میلادی) در قندهار متولد شد. در هنگام کودکی به هندوستان رفت و در شهر دهلی تا صنف هفتم مکتب درس خواند بعد دوباره به افغانستان برگشت و تحصیلات دوران مکتب را در لیسه حبیبیه کابل به پایان رسانید او همزمان در دانشگاه کابل راه یافت و از دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی و اقتصاد فارغ شد. او بعد از چند مدت کار به عنوان مدیر در رادیو افغانستان برای ادامهٔ تحصیلات عالی در رشتهٔ ادبیات و زبان روسی به شوروی رفت و پس از دریافت لیسانس در رشتهٔ ادبیات و زبان روسی همچنان موفق به دریافت درجهٔ دُکتُرا در رشتهٔ ادبیات پشتو شد. صادق فطرت در آغاز به خودش بیباک بعد پرواز تخلص گذاشته بود و بالاخره در سال ۱۹۵۴ (میلادی) تخلص ناشناس را برای خودش انتخاب کرد.

حمله نظامیان شوروی به قصر دارالامان/1358

نتیجه تصویری برای حمله نظامیان شوروی به قصر دارالامان

سربازان شوروی به قصر دارالامان  حمله کرده، حفیظ الله امین با عده‌ای از اعضای خانواده و محافظین اش را کشتند.
حفيظ الله امين منشي عمومي حزب دموكراتيك خلق ورئيس شوراي دولت تقريبا دو ساعت بعد از اشغال قصر تاج بيگ در بيست كيلومتري غرب كابل به وسيله نيروهاي مهاجم كشته شد. حفيظ الله امين درآن زمان پنجاه سال عمر داشت.
قتل حفیظ الله امین ( رئیس جمهور وقت افغانستان )/۱۳۵۸
Hafizullah Amin.jpg
حفیظ الله امین در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۷۹ با تهاجم قوای اتحاد جماهیر شوروی و کودتای شاخه پرچم حزب دموکراتیک خلق توسط قوای کماندوی شوروی به قتل رسانیده شد.

او از سپتامبر تا دسامبر ۱۹۷۹ صدراعظم (نخست‌وزیر) افغانستان بود.
او در سال ۱۹۲۹ در ولسوالی پغمان ولایت کابل متولد گردید. پس از فراغت از مکتب لیلیهٔ ابن سینا و دارالمعلمین، وارد دانشکده علوم شد. سپس بعنوان معلم در مکتب ابن سینا، و مدیر مکتب ابن سینا و دارالمعلمین کار کرد.
وی فوق لیسانس خود را در رشتهٔ تعلیم و تربیت گرفت. هنگام تحصیل در آمریکا، در سال ۱۹۶۳ به عنوان رئیس اتحادیه دانشجویان در دانشگاه کلمبیا تعیین گردید. وی قبل از آنکه دکترای خود را به اتمام برساند، در سال ۱۹۶۵ به افغانستان بازگشت.
بعد از انشعاب حزب دموکراتیک خلق به دو جناح خلق و پرچم، او در میان اعضای رهبری حزب در جناح خلق قرار گرفت. وی مسئولیت کمیتهٔ نظامی بخش خلق را برای جلب و جذب نظامیان بعهده گرفت و سرانجام قومانده کودتای ثور را در اپریل ۱۹۷۸ صادر نمود. پس از کودتای ثور وی مقام معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه تعیین گردید. در ماه اپریل ۱۹۷۸ درست یکسال بعد از کودتای ثور به سمت صدراعظم و وزیر خارجه تعیین گردید.
در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۹ با قتل ترکی، رهبری حزب و دولت رادر دست گرفت.

وفات استاد رضا مایل هروی/1374

زنده یاد استاد رضا مایل هروی در هفتم ماه جدي سال 1374 خورشيدي ديده از جهان فروبست. وي در حمل سال 1301 خورشیدی در هرات زاده شد، دوره های قدیمی و نوین آموزشی را سپری نمود و سپس به جهت تحصیلات عالی به دانشسرای کابل ، که با نام دارالمعلمین نامیده می شد، راه یافت و با دریافت شهادت نامۀ تحصیلی از دانشسرا، به هرات بازگشت و به آموزگاری و معلمی در زادگاهش و هم در شهر فراه اهتمام کرد.
زنده یاد استاد رضا مایل هروی از سالهای پایانی 1330 خورشیدی در انجمن ادبی هرات فعالیت ادبی را شروع کرد.
نمونه های شعر وی از حدود 1328 در دست می باشد و پاره ای از آنها در نخستین دفتر شعر اش به نام (امواج هریوا) چاپ شده است.
او در زمینه نظارت و اداره مجله های ادبی، کتاب شناسی و پژوهشی اهتمامی درخور داشته و مدتی مدیر مسوول مجله های آریانا، کتاب خراسان بوده و خود ده ها مقاله پژوهشی در مجله مزبور منتشر کرده است. علاوه بر آن مقاله های ادبی، نسخه شناسی و تاریخی او در مجله های داخل کشور ماننند مجله ادبی هرات و مجله های فارسی خارج از کشور، خاصه مجله های راهنمای کتاب، مجله یغما، وحید و هنر مردم در ایران انتشار یافته است.
عمدۀ کارهای پژوهشی وی در زمینه تاریخ و فرهنگ عصر تیموریان و اندکی پیش از آن نسخه شناسی متون فارسی و نکته های هرات شناسی می باشد.
زنده یاد استاد مایل هروی پیش از سال 1340 خورشیدی از هرات مهاجرت نموده، به کابل رفت.
استاد مایل در سالهای 1366 خورشیدی بر اثر عدم امنیت سیاسی و اجتماعی آریانا را بدرود گفت و همانند بسیاری از اهالی کشور به غربتی نا خواسته تن داد و به امریکا رفت.
استاد مایل در میانۀ سال 1374 خورشیدی در پی سکته مغزی نا توان شد و پس از سه ماه در سکوت و آرامش تمام در شهر مشهد درگذشت ..

وفات عزیز غزنوی از هنرمندان موسیقی کشور/ ۱۳۹۱

نتیجه تصویری برای عزیز غزنوی

عزیز غزنوی درسال ۱۳۲۶ هجری خورشیدی،  در غزنی دیده به جهان گشود و تعلیمات ابتدایی  را در یکی از مکاتب ولایت غزنی به پایان رسانید. چون پدرش به کابل تبدیل گردید با خانواده اش  در سرای غزنی کابل اقامت گزید و شامل لیسه عالی حبیبه گردید. او  از  ابتدای جوانی  به موسیقی علاقه داشت  و بعضی اوقات  آهنگ  را با خود و یا دربین دوستان و همسالانش زمزمه می کرد .
در سال ۱۳۴۷ خورشیدی؛ نزد سید مظفر شاه آغا که در آن زمان به حیث معاون مدیریت آرشیف موسیقی رادیو افغانستان کار می کرد  به رادیو آمد.  آغا صاحب عزیز غزنوی را  باخود به استدیوی ۴۸  برده نزد مرحوم استاد محمد عمر رباب نواز  رهبر ارکستر برده و معرفی کرد. عزیز غزنوی توانست به همان روز  اولین آهنگش را ثبت استدیوی رادیو افغانستان نماید.
بارد یگر عزیز غزنوی از طریق مدیریت عمومی موسیقی رادیو افغانستان با گروه هنری لوگری چندین آهنگ دیگر در استدیوی  رادیو افغانستان ثبت کرد.
عزیز عزنوی مدتی به حیث مدیر عمومی موسیقی رادیو افغانستان ؛ مدیر عمومی موسیقی رادیو وتلویزیون افغانستان  وهم زمانی هم به حیث رئیس  تولید موسیقی  ایفای وظیفه می کرد واخیر الامر به حیث مدیر تطبیق موسیقی  رادیو افغانستان  مقرر شده بود .
سرانجام عزیز غزنوی به روز ۵ جدی ۱۳۹۱ خورشیدی در داخل محوطه رادیو تلویزیون افغانستان دچار حمله قلبی گردید و به شفاخانه منقل گردید. اما دو روز بعد دیده از جهان فرو بست.

انفجار در دفتر نهاد فرهنگی و اجتماعی ‘تبیان’ و خبرگزاری آوا در کابل/۱۳۹۶

نتیجه تصویری برای انفجار در دفتر نهاد فرهنگی و اجتماعی 'تبیان' در کابل/

در نتیجه سه انفجار که قبل از ظهر امروز پنجشنبه هفتم جدی در حوزه ششم در غرب کابل رخ داد، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
همه قربانیان این رویداد غیرنظامی بودند. به گفته پولیس حمله نخست، انفجار انتحاری و دو انفجار دیگر ناشی از مین بوده است.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این رویداد را به عهده گرفت.
خبرگزاری صدای افغان – آوا با نشر خبری در وب‌سایت خود نوشت که در انفجار نخست، یک حمله کننده انتحاری مواد انفجاری همراهش را در دفتر این رسانه منفجر ساخته است. در این ساختمان دفتر نهاد فرهنگی و اجتماعی ‘تبیان’ نیز واقع است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *