پشتنی تجارتی بانک – هرات

نتیجه تصویری برای پشتنی تجارتی بانک

شماره تماس:2222150

پشتنی تجارتی بانک درسال(۱۳۳۳)هــ.ش دردوران سلطنت محمد ظاهر شاه با سرمایۀ ابتدایی(۱۲۰)میلیون افغانی با سهامت ارگانهای مختلط دولتی و سکتوري (ریاست خزینۀ تقاعد، اسهام تعاونی ، بانک انکشاف زراعتی ) و یک تعداد اسهام آزاد تاسیس و به فعالیت آغازنمود. مؤسس و نخستین رئیس  این بانک  مرحوم جنت خان غروال بود که تحت ریاست وی بانک در ابتدای فعالیت خویش دارای ده مدیریت عمومی مرکزی، پنج شهری څانکه، چهار نمایندگی ولایتی ، ســـه نمایندگی در بنادر سرحدی کشور، سه نمایندگی بیرون از کشور در شهرهای پشاور، چمن و کراچی بود. پشتنی بانک از بدو تأسیس موازی با تاریخ کشور، فراز و نشیب های بیشماری را سپری نموده است ، اما با تمام دشواریها، خطرات وتهدید های گوناگونی که امور بانک را مختل می ساخت، باز هم توانست در حیات کشور نقش کلیدی را ایفا نماید. (۱۹) سال نخست فعالیتهای پشتنی بانک تحت ریاست مرحوم جنت خان غروال را می توان به حیث سالهای طلایی بانک یاد نمود. این بانک .درجریانات وتحولات سیاسی درکشور نه تنها از بهره گیری بدورنماند؛ بلکه با فراز و نشیب های کاری نیز مواجه شد.

درسال( ۱۳۵۲) درنتیجه یک سلسله تحولاتی که درعرصۀ سیاست داخلی كشور  رونماگردید و همچنان درنتیجۀ بحران اقتصادی جهان، در (۲۶) سرطان سال (۱۳۵۲) سردارمحمد داود با یک کودتا قدرت سیاسی را بدست گرفت و رژیم شاهی را به جمهوری تبدیل نمود و این بانک تنها وابسته به سکتور دولتی گردید. که کنون نیز سهم بزرگ این بانک مربوط به دولت جمهوری اسلامی افغانستان میباشد.

بانک پشتنی در طول  سال های جنگ و درگیری‌های داخلی همچو استوار ایستاده و خدمات بانکی خویشرا ادا نموده‌است. پشتنی بانک در سال ۱۳۵۲ در اثر تغیرات سیاسی به بحران اقتصادی مبتلا گردیده مبلغ ۲۱ میلیون ضرر نمود. بانک مجبور گردید که خلأ را با همکاری بانک مرکزی پر نماید. بدنبال این همکاری وضیعت اقتصادی بانک بهتر گردیده سود بیشتر را بدست آورد. چنانچه در سال ۱۳۵۴ سود خالض به ۵۷٫۷۱ میلیون افغانی رسیده بود. در سال ۱۳۵۶ سرمایه بانک از ۲۵۰ میلیون افغانی به ۷۵۰ میلیون افغانی رسیده مبلغ۱۳۳ میلیون سود بدست آورد. در سال ۱۳۶۳ به اثر توجه دولت سرمایه این بانک به یک میلیارد افغانی رسیده بود. در سال ۱۳۷۲ در اثر جنگهای کابل بین تنظیمها سرمایه بانک به باد فنا رفت. در زمان طالبان بانک با یک سرمایه ناچیزی لنگ لنگان به پیش می‌رفت. در پنجم سرطان 1383 بانک بالاثر توجه جهانی و چاپ پول جدید بانک، دوباره سرمایه از دست رفته خود را بدست آورد. مطابق به قانون جدید بانکی افغانستان فعالیت دارد.

 تاریخچه پشتنی تجارتی بانک در هرات

پشتنی تجارتی بانک هرات یک سال بعد از تاسیس این بانک در کابل، آغاز به فعالیت نمود.

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ادارۀ خط آهن هرات

افغانستان کشوریست محاط به خشکه، با انقطاع ترانسپورتی – ترانزیتی میان کشور های آسیای میانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *