تیری که موتر های باربری افغان را به جاده های بین المللی رساند

گزارش از بانو مرضیه ابراهیمی

برای اولین بار افغانستان وارد سیستم بین اللملی ترانزیت”TIR” شد. ازطریق این سیتسم که امروز در ولایت هرات آغازشد، موترهای باربری ترانزیت، مدار اعتبار را در باربری بین المللی به دست آوردند.

مونسه حسن زاده معاون اموراجتماعی و سرپرست مقام ولایت، در این رابطه گفت: راه اندازی این سیستم تسهیلات زیادی را به شهروندان و جامعه تجاری افغانستان به بار میاورد. می خاطر نشان نمود: در ولایت هرات تسهیلات لازم غرض اجرایی شدن این سیستم ایجاد شده است.

در همین حال مسولان ریاست ترانسپورت ولایت هرات نیز می گویند که با فعال سازی سیستم ترانزیت بین المللی تیر TIR در کشور، بسا مشکلات و چالش های انتقال کالا های تجاری افغانان در بخش ترانزیت زمینی به خصوص در کشور های همسایه، بر طرف خواهد شد.

نجیب الله محمدی رییس ترانسپورت هرات، فعالیت سیستم ترانزیت بین المللی را گام مهم در عرصه جلب سرمایه گذاری های خارجی و توسعه اقتصاد و صادرات خواند و افزود که انتقال اموال تجار افغان از طریق این سیستم سهولت های چشمگیر را به میان خواهد آورد.

سیستم ترانسپورت بین المللی تیر که تسهیل کننده ترانزیت و ترانسپورت بین المللی می باشد، از طریق اتحادیه بین المللی ترانسپورت جاده ای میان کشور های عضو این سازمان تطبیق می گردد و منحیث یک ویزا یا اجازه نامه ترانزیت و ترانسپورت کالا های تجارتی سربسته تحت شرایط یکسا،ن عمل می شود.

افغانستان از سال 1983 عضویت کنوانسیون تیر را دریافت کرده بود، اما به دلیل شرایط نامساعد در این مدت، به حیث عضو غیر فعال این سازمان شمرده می شد. در حال حاضر این سازمان دارای 170  عضو  از 74 کشور جهان می باشد که این از این میان تنها 68 کشور عضویت و قرارداد تیر را امضا کرده و 57 کشور عملاً از این سیستم استفاده می کنند.

به باور کارشناسان، طی سال های اخیر روند تجارت و سرمایه گذاری به دلیل اخاذی های غیرقانونی در مسیر شاهراه ها و مشکلات ترانزیتی با کشور های همسایه با خطر رکود مواجه شده بود. حالا برخی از این آگاهان می گویند که با این اقدام بی پیشینه، یکبار دیگر امیدواری برای جلب سرمایه گذاری های خارجی و استفاده از منابع طبیعی افغانستان پیدا می شود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه شدید هرات را تکان داد؛ «صد ها نفر زیر آوار گیر مانده اند»

زمین‌لرزه شدید در هرات، خسارات جدی به مناطق اطراف ولسوالی‌ها و روستاها وارد کرده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *