ناحیه هشتم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه هشتم شهر هرات

نتیجه تصویری برای تخت سفر

براساس تحقیقات میدانی همکاران فرهنگسرای دوربین

——————————————————————–

ناحیه هشتم در بخش شرقی شهر هرات قراردارد و با مناطق ششم، اول و یازدهم هم مرز می‌باشد.

این ناحیه از شمال به سلسله کوه های سفید کوه از شرق به ناحیه پانزدهم، از جنوب به خیابان حنظله( فرقه سابقه ) که مرز با ناحیه ششم است و از غرب به خیابان گوهرشاد بیگم ( فامیلی های قل اردوی سابقه ) حد فاصل با حیه اول و محدود می‌شود. همچنان در حصه شمالشرقی نیز از قسمت ورودی به جانب سره میاشت و پارک تخت صفر الی شرق لیله اناث پوهنتون، با ناحیه پنجم همسایگی دارد.
این ناحیه  دارای چندین قریه تاریخی می‌باشد که شاخص‌ترین آنها محلات گارزگاه شریف و باغنظرگاه استند.
ناحیه ششم نیز از پرجمعیت‌ترین نواحی هرات است.

پارک ها و اماکن طبیعی:

پارک تفریحی تخت صفر

نتیجه تصویری برای تخت صفر

«تخت صفر» بزرگترین گردشگاه شهر هرات در غرب کشور  است که قدمتی دیرینه دارد و از قرن نهم هجری اهالی این شهر برای تفریح و سپری کردن ایام فراغت به دامنه‌های سر سبز این منطقه می‌رفتند.

این گردشگاه خوش آب و هوا، در شمال ناحیه هشتم و در دامنه ارتفاعات قرار داشته و از شمال کوه گازرگاه مزار خواجه عبدالله انصاری، تا باغ ملت ادامه دارد و از شهرت تاریخی فراوانی برخوردار است.

تخت صفر از جمله تفریحگاه‌های سرسبز و خوش منظر هرات است که در نیمه اول قرن نهم هجری قمری توسط «سلطان حسین بایقرا» بنیانگذاری شده است.

در زمان «محمد ظاهر شاه» بود که تخت صفر دوباره آباد شد و در آن درختان سرو و کاج نشاندند و ارغوان‌های سرخ و زرد که ظاهراً از همان عصر سلطان حسین باقی مانده بود سیرآب و سرسبز شد، همان فواره تاریخی از زیر خاک بیرون آمد و دوباره آب جاری شد.

در دوره «عبدالله خان ملکیار» والی هرات ۲ حوض آب بازی ساخته شد، باغ آن وسیع تر و درختان بیشتری در آن کاشته شد.

تخت صفر دارای موقعیت طبیعی خوب و آب و هوایی گوارا است و اراضی موج‌دار و طبقه‌دار به آن امتیاز ویژه‌ای داده است.

تماشای غروب و شام هرات از این منطقه دارای منظره زیبایی است که دیدن شهر بسیار تماشایی می‌شود.

حوض‌های آب، فواره آبی، میدان‌های ورزشی و پهلوانی و بایسکل سواری از جمله امکانات تخت صفر بوده که از گذشته تا کنون باقی است و در سال‌های اخیر شهر بازی نیز در این گردشگاه راه اندازی شده است.

در جریان تجاوز شوروی و جنگ‌های پس از آن، تخت صفر تخریب شد و درختان «ناژو»، ارغوان‌های زیبا و دیگر اشجار آن خشکید و فضای سبزش از بین رفت و بازسازی مجدد این تفریح گاه در سال ۱۳۶۸ به کوشش «فضل الحق خالقیار والی هرات» به طور ابتدایی آغاز شد.

بعد از پیروزی حکومت مجاهدین در سال ۱۳۷۲ مجددا به همت «محمد اسماعیل خان» والی هرات، تخت صفر بازسازی و سرسبز شد و ساختمان بزرگی به نام «خانه جهاد» در فراز کوه سمت شرقی تخت صفر احداث شد. در حال حاضر در این پارک، بزرگترین شهر بازی برای اطفال و نوجوانان نیز وجود دارد.

پارک شمیره:

تصویر مرتبط

پارک شمیره در اوایل دهه نود خورشیدی از سوی ریاست امور زنان ولایت هرات احداث شد. این پارک تفریحی که در شرق پارک تخت سفر واق است، ساحه قابل ملاحظه ای را در دامنه تپه های سفید کوه احتوا می کند و مسیر اصلی آن از ضلع غربی خیابان گازرگاه شریف باز می شود. گفتنی است، جاده منتهی به آن اسفالت شده است و طی سالیان اخیر برای چندین بار در آن نهال شانی صورت گرفته است و اگرچه نهال های آن هم اکنون بزرگ نشده اند، اما با جدول کشی ها و چمن کاری هایی که در آن صورت گرفته، زیبایی خاصی به آن محل بخشیده است. پارک شمیره به هدف ارایه خدمات تفریحی به خانواده ها و بویژه خانم ها و اطفال احداث شده است.

باغ گازرگاه شریف:

نتیجه تصویری برای مرقد میرویس صادق

باغ گازرگاه در جنوب زیارت خواجه عبدالله انصاری در زمینی به مساحت 10000 متر مربع بناء شده است. از سمت غرب و شمال این باغ جاده ای اسفالت شده به قریه گازرگاه منتهی می شود. در ساحه باغ تعداد از درختان ناجو همچنان قد برافراشته اند و در کنار آن انواع و اقسام درختان دیگر و گل بوته های زیبا به مشاهده می رسند.

ساختمان باشکوه نمکدان در شمال باغ گازرگاه که در واقع به شکل نمکدان طراحی شده از یادگارهای عهد «امیر علی شیر نوایی» است. در سال 1383 خورشیدی نیز مرقد میرویس صادق وزیر هوانوردی و توریزم کشور در آن جای گرفت و عمارتی عصری در آن بناء یافت. بدین ترتیب این باغ به دو قسمت تقسیم شد و ضلع غربی آن در کنار این مرقد، اتاق هایی برای دارالحفاظ اعمار گردید.

اماکن تاریخی و دیدنی:

آرامگاه خواجه عبدالله انصاری

در شمال شهر هرات و در دامنه سفید کوه، فرزند ایوب انصاری صحابه پیامبر (ص) آرامیده است. آرامگاهی که از جایگاه خاص در میان مردم  برخودار است. این زیارت در میان شهروندان به نام های خواجه انصار، پیر هرات، خواجه عبدلله انصاری و کازرگاه شریف معروف است. خواجه عبدالله انصاری سرانجام درسال 467 هجری شمسی درهرات درگذشت.

 گازرگاه در دوره «غوریان» و «سلجوقیان» اندکی آبادی داشته و لیکن در زمان «شاهرخ میرزای تیموری» (850 – 799 ) به طور اساسی تعمیر و کاشی‌کاری شده و خانه زرنگار، معماری استادانه، حوض زمزم، سنگ‌های منقش و سنگ نبشته‌های آن چشم را جلا می‌بخشد.

در منطقه زیارت پیر هرات چندین شاعر، عالم وشخصیت‌های مشهور هرات آرمیدند.

 علاوه بر مزار خواجه عبدالله انصاری، «شیخ عمو»، «ابونصر خباز»، «ابولحسن سوهان»، «عبدالله غور بنج»، «غریب میرزا»، «امیر دوست محمد خان» و بسیاری دیگر از مفاخر و مشاهیر زبان و ادب عرفان فارسی در این مکان آرمیدند.

در جوار مزار پیر هرات، جنگل بسیار سرسبز و شادابی وجود داشته که اولین مدرسه علمی بوده که در قرن 12 میلادی در عصر غوری‌ها بنا نهاده شده که امروزه از آن اثری نیست.

ایوان بزرگ مشرقی مزار حضرت خواجه به دست شاهرخ میرزا تیموری در سال 829 قمری احداث شد که هنوز پا برجاست.

گازرگاه در واقع گنجینه آثار تاریخی، محل دعا، ذکر، نذر و مراد، تفریحگاه مردم و بست و پناهگاه مصون اهالی هرات محسوب می‌شود.

خلیل الله خلیلی در کتاب آثار هرات که حدود یک قرن پیش نگاشته شده است، می‌نویسد: در زمان‌های قدیم هر کس که تحت تعقیب بود وقتی که به مزار پیرهرات پناهنده می‌شد تا وقتی که در آنجا بود، مورد احترام بود و کسی نمی‌توانست او را دستگیر یا مورد آزار قرار دهد.

گازرگاه، عمارتی دلپذیر و آب و هوای خوشی دارد که همه ساله زائران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

ساختمان نمکدان

تصویر مرتبط

ساختمان باشکوه نمکدان در شمال باغ گازرگاه که در واقع به شکل نمکدان طراحی شده از یادگارهای عهد «امیر علی شیر نوایی» است.

این آبده زیبا در سمت  غربی آرامگاه خواجه عبدالله انصاری متصل به باغ سمت غربی موقیت دارد بنام نمک دان نامگذاری شده است . تعمیر اعمار شده از بیرون بشکل 12 ضلعی واز داخل به شکل 8 ضلعی میباشد. ازداخل در چهار سمت آن خانه های کوچکی  بشکل ایوان پوش   موجود است که در هر کدام آن دروازه ورودی به چشم میخورد و در چهار ضلع دیگر آن اتاق های کوچک 8 ضلعی ساخته که دارای سوفهای کوچک در دو طرف آن موجود میباشد و بدو منزل اعمار گردیده این اتاق های کوچک وبزرگ بخاطری ساخته شده است که نمائی بیرونی آنرا جالب تر نموده و بشکل نمکدان بخوبی مشاهده میشود که میتوان گفت از لحاظ هنر معماری  اسلامی این آبده زیبا 12 ضلعی  طرح شده چشم بینده را بخود جلب میکند.

  وزیر دانشمند امیر علی شیر نوائی (838 – 906 هق ) که از همصنفی ها ودوستان  صمیمی سلطان حسین بایقرا بود در زمان حکمرانی سلطان که مدت  38 سال سلطنت آن میباشد. امیر علی شیر نوائی   سمت وزارت را بدوش داشت این وزیردانشمند و هنر پرور به ترمیم اکثر بناهای تاریخی هرات توجه خاص نمود و به ترمیمات آن همت گماشت  که از جمله اعمار نمکدان و باغ سمت غربی آرامگاه خواجه عبدالله انصاری میباشد.

 از این خانه ویا نمکدان امیر علی شیر نوائی  برای پذیرائی  مهمانها وجمع آوری شاعران، نویسنده ها ،خطاطان، نقاشان وحکاکان بخاطر مشوره های هنری وفرهنگی دوره هم جمع مینمود و همچنان برای  امورات رسمی از آن استفاده به عمل می آورد  این خانه در بعضی از کتب بنام خانهء فرهنگیان عصر تیموری نیز تذکر داده شده وفعلاً هم این خانه برای پذیرائی  مهمانان که  به زیارت آرامگاه خواجه عبدالله انصاری (رح) میآیند توسط میر صاحب گازرگاه که یکی از بزرگان هرات میباشد استفاده میشود.

لوح مرمرین

لوح مرمرین آرامگاه پیر هرات از دوره «سلطان ابو سعید» است.

سنگ هفت قلم:

نتیجه تصویری برای سنگ هفت قلم

سنگ بسیار نفیس و ارزشمند 7 قلم که از عجایت صنعت حجاری قلمداد می‌شود، یادگار عهد «سلطان حسین بایقر» است و بسیاری از باستان شناسان بر این باورند که نظیر آن در جهان وجود ندارد.

این سنگ در حال حاضر در یکی از اتاق های شمالی زیارت و در جوار مزار «خواجه عبدالله انصاری» بر سر مزار «غریب میرزا» فرزند جوان «سلطان حسین بایقرا» قرار دارد.

این اثر هنری از شاهکارهای صنعت سنگ تراشی و حجاری در جهان محسوب می‌شود که به دست هنرمندان مشهور تیموری چون «کمال الدین بهزاد» و «شمس الدین حکاک» خلق شده است.

برخی نیز بر این باورند که هنرمندان مشهوری چون «میرک نقاش» و «زین الدین معمار» نیز در خلق این شاهکار هنری نقش داشتند.

دلایل نام گذاری این سنگ به هفت قلم نیز این بوده است که آفرینش این این سنگ در هفت مرحله صورت گرفته و اول که سنگ از کوه جدا شده به شکل خاصی در آمده و دوم تراشکاری شده و سوم داخل سنگ حکاکی صورت گرفته و در مراحل بعدی نقاشی و کتابت آن صورت گرفته است.

در سال‌های قبل هیئت باستان شناسی از طرف یونسکو برای مطالعه دقیق این سنگ به افغانستان سفر کرد و بعد از کاوش آن را شاهکار هنری بی نظیری توصیف کرد.

موی مبارک

نتیجه تصویری برای موی مبارک در هرات

آثار منسوب به رسول الله (ص) بیشتر در شهرها و مناطق اسلامی، به ویژه در قلمرو پادشاهان عثمانی و شبه قاره هند یافت می‌شده است. در کشور ما نیز تعدادی از این گونه آثار وجود داشته که موی مبارک در زیارت خواجه عبدالله انصاری یکی از آنها به شمار می آید.

تار مویی منسوب به حضرت رسول(ص) در یک صندوق چوبی در زیارتگاه خواجه عبدالله انصاری در گازرگاه هرات، قرار دارد. این تار مو را میر بزرگ، میر سلیمان بعد از سفر حج، از استانبول با خود به افغانستان آورده و در این مکان قرار داده است. زمان انتقال تار مو، در اوایل دوره پادشاهی امیر حبیب‌الله خان بارکزایی بوده است.

وجود موی مبارک پیامبر اسلام در اتاق بالایی ایوان غربی زیارت قرار دارد و پلکان آن از میان گلدسته ایست که ساخت آن به انجام نرسیده است. موی مبارک در یک محفظه چوپی که با پارچه های منقش به آیات متبرک حفظ و مراقبت می شود و بر ارزش معنوی این مکان افزوده است.

مسجد امیر علی شیرنوائی 

 

حوض گازرگاه شریف

 

امکانات تفریحی و ورزشی

شهربازی

میدانچه هوایی

مراکز آموزشی و دانشگاهی

لیسه هنری استاد کمال الدین بهزاد

لیسه دخترانه افغان ترک

لیسه شهید میرویس صادق

بنیاد خیریه پیر هرات

تالار ها و هوتل ها

تصویر مرتبط

تالار بزرگ آسمان

خانه جهاد

هوتل و مجتمع تفریحی استقلال

هوتل هزار و یک شب

در همین رابطه:

  • ناحیه اول شهر هرات
  • ناحیه دوم شهر هرات
  • ناحیه سوم شهر هرات
  • ناحیه چهارم شهر  هرات
  • ناحیه پنجم شهر  هرات
  • ناحیه ششم شهر  هرات
  • ناحیه هفتم شهر  هرات
  • ناحیه نهم شهر  هرات
  • ناحیه دهم شهر  هرات
  • ناحیه یازدهم شهر  هرات
  • ناحیه دوازدهم شهر  هرات
  • ناحیه سیزدهم شهر  هرات
  • ناحیه چهاردهم شهر  هرات
  • ناحیه پانزدهم شهر  هرات

نوت: استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، بلا مانع است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ناحیه پانزدهم شهر هرات

نیم نگاهی به ناحیه پانزدهم شهر هرات ناحیه پانزدهم از لحاظ موقعیت شهری در شمال …

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *