تقویم تاریخ ( 31 ماه اسد )

امروز 31 ماه اسد:

337پیش ازمیلاد:22 آگوست (اوت) سال 337 پيش از ميلاد، اردشير سوم شاه وقت آریانا از دودمان هخامنشي دستور حمله تازه به يونان را صادر كرد. وي در پايان نخستين سال سلطنت خود چنين تصميمي را گرفته بود.

طبق سنگنبشته هاي موجود، مقايسه قلمرو آریانا در سال 486 – سال درگذشت داريوش اول – با سال 337 پيش از ميلاد نشان مي دهد كه در اين 149 سال با همه نوسانهاي دربار هخامنشي در خطوط مرزي اين قلمرو تغيير منفي ديده نمي شود كه نتيجه نظمي است كه داريوش برقرار كرده بود.

16‎35م:كار اخراج عثماني ها از خاك يمن كه از جنوری 1635 ميلاديآغاز شده بود، 22 اوت اين سال پايان يافت و فرقه شيعه زيديه اعلام كرد كه حكومت كشور مستقل يمن از اين پس در دست امام اين فرقه خواهد بود. نظام حكومتي زيديه در يمن تا دهه 1960 به مدت بيش از سه قرن ادامه داشت.

 

1803م:ناپلئون بناپارت22 اوت سال 1803 (پيش از آن كه به تصويب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتي كه با مدرسان درس تاريخ در مدارس فرانسه ترتيب داده بود از آنان خواست كه تاريخ فرانسه را به گونه اي تدريس كنند كه احساس وطندوستي در نوجوانان و جوانان فرانسوي تقويت شود و اين آرزو تحقق نخواهد يافت مگر اين كه برجستگي ها، كارهاي مهم و فداكاري هاي فرانسويان در طول تاريخ (گذشت زمان)، در ذهن آنان نقش بندد.

ناپلئون به مدرسان درس تاريخ گفته بود كه اين كار، تنها از دست آنان ساخته است و خواسته بود كه ضمن گفتن حقايق بكوشند عاملو باعث هر قسمت منفي تاريخ فرانسه بيابند و او را كه عمدتا يك فرد است به عنوان «مرتكب اشتباه» معرفي كنند؛ تا يك ملت و افراد را، و علت ارتكاب اشتباه را تشريح كنند. ناپلئون در آن ديدار گفته بود مدرس تاريخ بايد به نوجوان بفهمانند كه كه اگر وي به كمال برسد نه تنها مرتكب اشتباه نمي شود بلكه مي تواند اشتباه گذشتگان را هم ترميم و جبران كند و ….

اين اندرز ناپلئون كه به اجرا درآمد آغازي براي افزايش غرور فرانسويان نسبت به فرانسه و فرانسوي شد.

1910: جاپان “كوریا” را ضميمه خاك خود كرد. شبه جزيره “كوریا” از 1905 تحت الحمايه ژاپن بود.

1946: فاتحان جنگ جهاني دوم ارتش آلمان به نام ورماخت Wehrmacht را منحل كردند تا حقوق افراد و بازنشستگان آن را نپردازند.

1959: تغيير نام پيمان بغداد به همه ادارات کشورهاي عضو ابلاغ شد . در پي خروج عراق از عضويت پيمان نظامي بغداد، اين پيمان به سنتو Cento يا سازمان پيمان مركزي كه هدف از آن محاصره شوروي و كمونيسم بود تغيير نام داده بود و با نام تازه هدف کهنه خود را دنبال كرد.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *