تقویم تاریخ ( 20 ماه اسد )

امروز 20 ماه اسد برابر با 11 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

تهداب گذاری ساختمان  عصری مخابرات اتومات در هرات/1344

نتیجه تصویری برای مخابرات هرات

این ساختمان اتومات 1500 لینه توسط دوکتور محمد حیدر وزیر وقت مخابرات افغانستان بر زمین گذاشته شد. تعمیر جدید در ضلع شمالی تعمیر قدیمه واقع است. این تعمیر زیر نظر آلمانها در دو طبقه به پایه اکمال رسید.

تصرف شهر تخار توسط طالبان/1377 شمسی

این شهر پیش از آن به عنوان یکی از مراکز قدرت شورای نظار جمعیت اسلامی افغانستان بود و ولسوالی خواجه غوار مرکز فرماندهی احمد شاه مسعود در همین ولایت قرار دارد.

وفات داکتر اکرم عثمان/1395

اکرم عثمان نویسنده، حقوق‌دان، ادیب و پژهشگر کشور در چنین روزی  به عمر ۷۹ سالگی در کشور سویدن چشم از جهان بست. وی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در هرات متولد شده و در رشته حقوق و علوم سیاسی تا درجه دکترا تحصیل نمود. سال‌ها گوینده و نویسنده برخی از برنامه‌های ادبی و اجتماعی رادیو و تلویزیون افغانستان بود. در آغاز درگیری‌ها در کشور سویدن پناهنده شد. شماری از داستان‌های داکتر اکرم عثمان در ایران، بلغاریا، شوروی و آلمان فدرال به نشر رسیده است.

سال 480 پيش از ميلاد – جنگ دريايي آریایی ها و يونانيان در دماغه آرتميسيوم در دریای اژه

يازدهم آگوست سال 480 پيش از ميلاد، «اوريبيادسEurybiades» فرمانده اسپارتي بخشي از ناوگان اتحاديه يونانيان كه از نتيجه جنگ ترموپيل و كشته شدن لئونيداس پادشاه اسپارت با همه نيروهايش در اين تنگه، آگاه نبود تصميم گرفت كه با 127 كشتي سه رديف پاروزن (تريرمTrireme) به ناوگان آریانا كه به موازات نيروي زميني خود در حركت بود و آذوقه رساني مي كرد شبيخون بزند. هدف از اين حمله آسيب رساني به كشتي هاي حامل خواربار بود كه زير حمايت كشتي هاي جنگي قرار داشتند. اوريبيادس گمان كرده بود كه با از دست رفتن كشتي هاي حامل خواربار، ارتش عظيم آریانا ناچار به بازگشت خواهد شد.

فرماندهي ناوگان آریانا که فعالیّت ناوگان اتحادیه را زیر نظر داشت با مشاهده برخی تحرّكات در ميان كشتي هاي يوناني، متوجه نقشه حمله شده بود و براي خنثي كردن آن، شماري از كشتي هاي خود را مامور كرده بود كه جزيره «اوويا» را دور بزنند و 127 كشتي يوناني را محاصره كنند كه اوريبيادس از طريق يك يوناني زبان فراري از ناوگان ايران (از مردم ايوني ـ غرب تركيه امروز که در آن زمان بخشی از قلمرو ایران بود) متوجه قضيه شد و بي درنگ (همان روز) دست به حمله زد.

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

    1529 – تأسيس رسمي مذهب پروتستان توسط مارتين لوتر

پروتستان عنوان نهضتي ديني در عالم مسيحيت است كه در قرن شانزدهم ميلادي با هدف اصلاح ديني توسط مارتين لوتر آغاز شد. آغاز قيام مارتين برضد كليساي كاتوليك و استبداد روحاني، بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف كشيشان و پاپ بود. لوتِر آلماني نهضت خود را پس از آن آغاز كرد كه برخلاف دستور پاپ، كتاب انجيل را به زبان آلماني ترجمه كرد و درصدد شكستن طلسم تعصبات خشك مذهب كاتوليك بود. با ترجمه آلماني انجيل و نشر عقايد لوتر، بسياري از مردم به او گرايش پيدا كردند و علي‏رغم مخالفت كليساي كاتوليك، مارتين لوتر در يازدهم اوت 1529م، تأسيس رسمي مذهب پروتستان را اعلام كرد. لفظ پروتستان به معني معترض است. اين لفظ در ابتدا به چند تن از امراي امپراتوري مقدس اطلاق مي‏شد كه در مقابل تصميم مجلس مبني بر منع هرگونه تجديد نظر در دين، رسماً اعتراض‏نامه‏اي صادر كردند.

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتين لوتر

آيين پروتستان در همه ممالك، اصول آزادي فردي در امور ديني و دنيايى، قضاوت شخصي و تساهل ديني در مقابل اطاعت از سنت و مقامات رسمي ديني را در بر دارد. اساس اين مذهب اين است كه فرد مسيحي فقط در برابر خدا مسئول است نه در برابر كليسا. پيروان پروتستانْ كتاب مقدس را بر همين اساس تفسير مي‏كنند و نظرياتشان درباره اعمال و وظايف كليسا و آيين‏هاي مقدسْ ناشي از همين ديدگاه مي‏باشد. از حدود پانصد سال پيش تاكنون فرقه‏هاي بي‏شماري در مسيحيت پديد آمده‏اند. پروتستان‏ها به رهبري متمركز عقيده ندارند و براي روحانيت مسيحي ارزش چنداني قائل نيستند. پروتستان‏ها بسياري از اعتقادات فرقه‏هاي ديگر را رد مي‏كنند و نوعي مسيحيت پيراسته را مي‏پذيرند. از جمله ويژگي‏ها و تفكر پروتستاني، فردگرايى، تاكيد بر آزادي فردي، تساهل و مدارا، تكيه بر توليد و گسترش ثروت، عبادت دانستن كار، موهبت الهي دانستن ثروت و ممدوح دانستن آن را مي‏توان برشمرد. آيين پروتستان امروزه عمدتاً در كشورهاي شمال اروپا شامل نروژ فنلاند و سوئد و در كشورهاي آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئيس، مجارستان و بخش‏هايي از امريكا، حضور دارند.

1898 – دولت واشنگتن مجمع الجزاير هاوايي را كه قبلا كشوري مستقل در اقيانوس آرام و داراي يک پادشاه بومي بود ضميمه قلمرو خود كرد. 

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاوايي

1916 – نيروهاي عثماني كه از طريق خاك عراق وارد ايران شده بودند شهر همدان را متصرف شدند و از طريق قزوين عازم تهران گرديدند.

1918 – آخرين نبرد بزرگ جنگ جهاني اول

11 آگوست 1918 درميان نيروهاي آلمان در نبرد آمينز Amiens (منطقه اي است در فرانسه، نزديک Somme) آثار شكست آشكار شد و اين وضعيت شكست هاي ديگري را در پي داشت كه به عقب نشيني نيروهاي آلماني در همه جبهه ها و ورود نيروهاي متحدين به خاك آلمان و تسليم اين كشور ظرف درست 3 ماه منجر شد و جنگ جهاني اول ساعت 11 روز 11 ماه يازدهم سال ميلادي 1918 پايان يافت. دلايل عمده عقب نشيني آلمان در آگوست 1918 ورود تعداد بسيار زيادي تانک از سوي متحدين به جبهه و تبديل جنگ از خندقي به زرهي و پشتيباني هوايي، پايان يافتن نيروي ذخيره آلمان، تسليم پي در پي يکانهاي خسته و نااميد آلماني و نيز تظاهرات چپها در برلين بود. 11 آگوست 1918، براي آلمان تنها 600 هزار نظامي باقي مانده بود. عكس، زرهي شدن جنگ و پيشروي تانکها به سوي خاك اصلي آلمان را نشان مي دهد.

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۰۸۶ – زادروز هاینریش پنجم پادشاه آلمان و امپراتور مقدس روم
۱۸۹۷ – زادروز انید بلایتون نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اهل انگلستان

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
انید بلایتون

۱۹۴۸ – زادروز یان پالاخ دانشجوی تاریخ و اقتصاد سیاسی چک
۱۹۵۰ – زادروز استیو وزنیاک مهندس کامپیوتر، مخترع و دانشمند آمریکایی، و یکی از بنیان گذاران کمپانی اپل

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
استیو وزنیاک

۱۹۵۳ – زادروز هالک هوگان کشتی‌گیر آمریکایی

۱۳۰۶ – ایرن زازیانس، هنرپیشهٔ ارمنی تئاتر، سینما و تلویزیون
۱۳۶۳ – مرتضی پاشایی، خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مرتضی پاشایی

درگذشت‌ها

۳۵۳ – درگذشت ماگننتیوس فرماندهٔ سپاه و غاصب امپراتوری روم از ۳۵۰ تا ۳۵۳
۱۸۹۰ – درگذشت جان هنری نیومن شخصیت مذهبی تاریخ انگلستان

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان هنری نیومن

۱۹۱۹ – درگذشت اندرو کارنگی سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی ، بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی
۱۹۵۶ – درگذشت جکسون پولاک نقاش آمریکایی ،از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جکسون پولاک

۱۹۷۲ – درگذشت مکس تیلر ویروس‌شناس آفریقای جنوبی-آمریکایی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و طبی سال ۱۹۵۱
۱۹۹۵ – درگذشت آلونزو چرچ ریاضی‌دان و منطق‌دان آمریکایی

20 مرداد - 11 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مکس تیلر

*****

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *