تقویم تاریخ ( 23 ماه حمل )

 امروز 23 lماه حمل برابر با 12 اپریل تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:
 
1820 – کشف داروی معالج مالاریا از پوست درختی به نام “گنه گنه” 

گنه ‏گنه درخت همیشه سبزی است از تیره روناس‏ها که خاستگاه اصلی آن مناطق مختلف امریکای جنوبی و به ویژه ارتفاعات کوه‏های آند می‏باشد، اما امروزه در مناطق دیگری نیز کشت می‏شود. گنه‏ گنه از جمله درختانی است که مصرفِ دارویى شناخته شده‏ای دارد.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
از جوهر این درخت، داروی بسیار تلخی به نام کینین ساخته (تهیه) می‏شود. این دارو از ترکیبات آلیِ استخراج شده از پوست این درخت به عمل می‏آید. بر همین اساس، این کلمه، مشتق از کنیا به معنای پوست درخت می‏باشد. براساس داستانی، در نیمه نخست قرن هفدهم، در امریکای جنوبی از این دارو برای درمان بیماری مالاریا استفاده می‏شده است. اما به طور مسلم، گرد پوستِ این درخت در سال 1641 در انگلستان به فروش می‏رسیده است. با این حال، در 12 آوریل 1820م برای نخستین بار به صورت رسمی، ترکیبات آلی درختِ گنه‏ گنه توسط پیِر پلیته و ژوزف کاوانتو در آزمایشگاه پاریس تجزیه گردید و تلاش برای تهیه کینین به صورت دارو وارد مرحله‏ای دیگر شد. امروزه کینینِ مصنوعی، تهیه شده و در بازار عرضه می‏شود.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
1861 – آغاز جنگ‏های داخلی امریکا معروف به جنگ‏های انفصال 

پس از آن که آبراهام لینْکُلْن، به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برگزیده شد، به دلیل آن که وی بردگی را ننگ جامعه امریکایى خوانده بود، هفت ایالت از ایالات جنوبی امریکا که برده‏داری در آنها رواج داشت اعلام کردند که ریاست جمهوری او را به رسمیت نمی‏شناسد. این ایالات هم‏چنین قبل از این که لینکُلْن در ماه مارس 1861م دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند، جدایى خود را از حکومت مرکزی اعلام داشته و اتحادیه جدیدی از ایالات جنوبی تشکیل دادند. لینکُلن در نطق افتتاحیه خود در مقام ریاست جمهوری، برای بازگرداندن ایالات جنوبی به قلمرو حکومت مرکزی، تعهد صریحی درباره الغاء بردگی نکرد، ولی با صراحت و قاطعیت گفت که جدایى هیچ یک از ایالات را تحمل نخواهد کرد و تأکید نمود که قانون اساسی امریکا به هیچ یک از ایالات اجازه نداده است که خودسرانه و به طور یک طرفه تعهدات خود را زیر پا بگذارند و از اتحادیه خارج شوند. نطق لینکُلن نه فقط موجب بازگشت ایالات هفت گانه به قلمرو حکومت مرکزی نشد، بلکه چهار ایالت برده‏دار دیگر نیز جدایى خود را از حکومت مرکزی اعلام داشتند. لینکُلْن اعلام داشت که در صورت لزوم، برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی کشور، به قوه قهریه متوسل خواهد شد و برای این که نشان بدهد در این تصمیم خود جدی است در دوازدهم آوریل 1861م، به نیروهای فدرال دستور حمله به برخی استحکامات نظامی جنوبی‏ها را صادر کرد که بدین ترتیب، جنگ‏های داخلی امریکا معروف به جنگ‏های انفصال آغاز شد.

1906 – فرضیه نسبیت انشتین انتشار یافت.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1931 – سقوط حکومت پادشاهی و تشکیل جمهوری در اسپانیا 

اسپانیا در جنگ جهانی اول بی‏طرف ماند، ولی آلفونس سیزدهم، پادشاه وقت این کشور، برای مقابله با تشنجات داخلی، با استقرار یک حکومت دیکتاتوری، بیش از پیش به موقعیت خود لطمه زد. وی در سال 1930م با برکناری نخست وزیر نظامی خود، درصدد اعطای آزادی‏هایى به مردم برآمد. ولی فضای باز سیاسی که پس از یک دوره طولانی دیکتاتوری در این کشور به وجود آمده بود موجب تقویت نیروهای مخالف گردید و آلفونس سیزدهم که در دوران سلطنت خود، پنج بار مورد سوء قصد قرار گرفته بود، در آوریل 1931م از بیم جان گریخت. خروج پادشاه اسپانیا از کشور، به همه ‏پرسی و اعلام جمهوری در دوازدهم آوریل آن سال انجامید. اما چندی از استقرار این حکومت نگذشته بود که سلطنت ‏طلبانِ فاشیست به فرماندهی ژنرال فرانسیسکو فرانکو در 17  جون 1936م علیه جمهوری خواهان شوریدند که باعث وقوع جنگ داخلی به مدت دو سال و نیم در این کشور شد. این جنگ در نهایت با پیروزی سلطنت‏ طلبان بر جمهوری‏ خواهان در 28 مارچ 1939م به پایان رسید و پس از آن، حکومت دیکتاتوری 36 ساله فرانکو بر اسپانیا حاکم شد.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانسیسکو فرانکو

1961 – نخستين انسان در فضا 

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
سرگرد گاگارين

دانشمندان شوروي 12 اپریل 1961 وطن خود را به نخستين كشوري در جهان معروف ساختند كه انسان به مدار زمين فرستاد. در اين روز سرگرد روس ـ «يوري گاگارين» با وستوك ــ 1 ماهواره جماهير شوروي به فضا فرستاده شد و در مدار كره زمين قرار گرفت، كره زمين را دور زد و به خاك وطن بازگردانده شد كه در آن زمان عملي باور كردني نبود. اين كار، جهان را وارد يك مسابقه موشكي ـ فضايي كرد. نتيجه همين مسابقه بود كه موشك اينك جاي بسياري از سلاحها را گرفته و در ارتشها حرف اول را مي زند.

1357 – در تظاهرات تبریز یک دانشجو به شهادت رسید و بازار تبریز تعطیل شد.

2002 – وقوع کودتای امریکایی در ونزوئلا

کشور ونزوئلا واقع در امریکای جنوبی از جمله کشورهایى است که هیأت حاکمه آن در طول دهه‏های پایانی قرن بیستم تغییر و تحولات فراوانی را به خود دیده است. در دسامبر 1998م هوگو چاوِز به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد و در مراسم سوگند ریاست جمهوری قول داد با یک انقلاب صلح‏آمیز، با فقرِ گسترده و نابرابری‏های اجتماعی، اقتصادی و نیز فسادهای موجود در سطح مدیریت کشور مقابله نماید. هم‏چنین وی با به وجود آوردن، “مجلس ملی” اصول متعددی به نفع آزادی‏ها و حقوق فردی شهروندان به تصویب رسانید عملکرد مثبت وی باعث شد تا در انتخابات بعدی پارلمان، حزب وی بیشترین رأی را به دست آورد. این اقدامات چاوِز که با منافع سرمایه‏ داران و اتحادیه‏های صنفی مغایرت داشت باعث ایجاد اعتصابات گسترده‏ای گردید.

مناسبت ها

روز دندانپزشكي

به منظور گسترش و پيشرفت خدمات درماني و بهداشتي دهان و دندان در مناطق محروم كشور و روستاها، مجلس شوراي اسلامي در 23 فروردين 1360، قانون تربيت بهداشت‏كاران دهان و دندان را تصويب كرد. در اين قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف نمود كه داوطلباني را براي تربيت در اين دوره، جذب كند و پس از دادن آموزش‏هاي لازم، با مدرك فوق ديپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارَد تا از اين طريق، ضمن ارائه خدمات اوليه، از شيوع بيماري‏هاي دهان و دندان جلوگيري نموده و اصل پيشگيري را مورد نظر قرار دهند. از آن پس و به پيشنهاد جامعه اسلامي دندان پزشكان، روز 23 فروردين به عنوان روز دندانپزشكي نامگذاري گرديد.

 روز جهانی فضانوردی

١٢ اپریل روز بین المللی فضانوردی است. یونسکو، بمناسبت پرواز یوری گاگارین به کهکشان، این روز را، روز جهانی فضانوردی واکتشافات کیهانی اعلام کرد و کلمه روسی «سپوتـنیک»(ماهواره)، با وارد شدن به زبانهای مختـلف، به یک کلمه بین المللی تبدیل شد.

٤٧ سال پیش، ١٢ آوریل سال ١٩٦١، یوری آلکسی اویچ گاگارین، فضانورد ٢٧ساله، کمونیست، شهروند و قهرمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، برای اولین بار در تاریخ بشری، بعنوان اولین فرستاده زمین به فضا، به جو زمین پرواز کرد. آن روز، طنین کلمه مشهور او، «رفـتیم»، در همه جهان به پرواز در آمد. این پرواز، پیروزی قطعی علم و تکنولوژی شوروی، پیروزی همه خلقهای خلاق اتحاد شوروی و نشانه برتری بلامنازع سوسیالیسم، بود. با پرواز یوری گاگارین، بزرگترین آرزوی والری پاولویچ چکالوف، خلبان کـبیر شوروی، که هیشه می گفت: «آه! اگر می توانستم بدور زمین پرواز کـنم»، تحـقـق یافـت.

زادروزها

    ۱۸۸۴ – اتو فریتز میروف روانشناس آلمانی.
    ۱۹۰۳ – یان تینبرگن اقتصاددان آلمانی.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
اتو فریتز میروف

۱۹۱۲ – ژرژ فرانجو کارگردان فرانسوی.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژرژ فرانجو

مرگ‌ها

۱۹۴۵ – فرانکلین روزولت سی و دومین رییس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا.

23 فروردین - 12 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانکلین روزولت

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *