تقویم تاریخ ( بیست و سوم ماه حوت )

امروز بیست و سوم ماه حوت برابر با 13 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:
1879 – تولد آلبرت انيشتين دانشمند بزرگ فيزيك نظري و رياضي

آلبرت انيشتين، به عنوان يكي از بزرگ‏ترين متفكران و فيزيك‏دان‏ان تمام اعصار جهان، در 14 مارچ 1879م در خانواده‏اي يهودي در شهر اولْمْ در ايالت ورتِمْبِرْگ آلمان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در آلمان و سوئيس ادامه داد، هرچند از لحاظ يادگيري به جز در رشته رياضي، دچار مشكل بود. انيشتين در سال 1901م عضو اداره ثبت اختراعات شد و تابعيت سوئيس را پذيرفت. سال 1905م براي انيشتين، سال آغاز ثمردهي مطالعات اوست. وي در اين سال چندين مقاله در رشته فيزيك ارائه داد كه هر عنوان از آن در علم فيزيك، پايه‏گذار شيوه جديدي شدند. انيشتين در سال 1905م تئوري خود را در نسبيت نوشت و پس از اينكه تئوري‏هاي او در عمل ثابت شد و به چاپ رسيد، شهرتش در عالم پيچيد. او كوشيد اين مسئله را به اثبات برساند كه تشعشع نور از هر سو يكسان است گرچه در نظر، جز اين مي‏نمايد. هيچ نقطه واحدي را نبايد صفر انگاشت، چون سنجشِ حركت به نظرِ بيننده وابسته است. زمان نيز نسبي است چون آن هم برحسب استنباط بيننده فرق مي‏كند. او نتايج فرضيه‏هاي خود را در محاسبه قوه جاذبه و نجوم به كاربرد تا آنجا كه بيش از نيوتن به تحقيقات اين رشته كمك كرد. با به قدرت رسيدن نازي‏ها در آلمان، انيشتين راهي امريكا شد و تابعيت آن كشور را پذيرفت و به تدريس در دانشگاه‏هاي آن پرداخت. هرچند كه در سال 1921م به پاس دست‏آوردهايش در فيزيك نظري موفق به كسب جايزه فيزيك نوبل شده بود ولي اموال و خانه‏اش توسط حزب نازي مصادره گرديد. انيشتين در ماه اوت 1939م، ضمن نامه‏اي به رئيس جمهور وقت امريكا، او را از پيشرفت‏هاي آلمان در شكافتن هسته اتم آگاه نمود و اين باعث شد تا انجام تحقيقات در زمينه شكافت هسته اتم تصويب شود. نتيجه اين اقدام، استفاده عملي از انرژي هسته‏اي در بمب هسته‏اي بود كه در جريان جنگ جهاني دوم، جان هزاران نفر را در هيروشيما و ناكازاكي گرفت. انيشتين از اين واقعه بسيار ناراحت شد چرا كه آرزو داشت نيروي هسته‏اي در راه بهبود زندگي بشر به كار افتد. اما برخلاف نظرش اين آرزو هرگز به حقيقت نپيوست. با اين حال، انيشتين تا آخرين روزهاي حيات از يادآوري اين حادثه رنج مي‏برد و خود را سرزنش مي‏كرد. آلبرت انيشتين سرانجام در 18 اپریل 1955م در 76 سالگي در امريكا ديده از جهان فروبست.

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1914 – عثماني و صربستان با امضاي يك معاهده صلح به اختلافات طولاني خود پايان دادند.

1932 – خودكشي جورج ايستمن مخترع فيلم عكاسي و بنياد گذار كارخانه كداك

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
George Eastman

14 مارچ 1932 جورج ايستمنGeorge Eastmanمخترع فيلم عكاسي ژلاتيني نواري و ساير ابزارهاي عكاسي و صاحب و بنيادگذار كارخانه كداك Kodak در 77 سالگي خودكشي كرد. ايستمن به علت سخت شدن بافتهاي ستون فقرات زمين گير شده بود و نمي خواست بقيه عمر را به آن صورت بگذراند و متكي به كمك ديگران باشد و به همين جهت به عمر خود پايان داد. وي پس از ساختن فرمول تهيه فيلم ژلاتيني، كارخانه كداك را در سال 1888 در شهر روچستر Rochester واقع شمال ايالت نيويورك تاسيس كرد.

کارخانه کداک که در دهه 1970 تا نود درصد محصولات عکاسي جهان از دوربين تا فيلم و داروي ظهور و ثبوت را توليد مي کرد و روزگاري درآمد آن از مرز 7 ميليارد دلار بالاتر رفته بود به سبب ديجيتال شدن عکاسي و برغم اينکه همرنگ جماعت شده بود و دوربين ديجيتال ساخته بود در 19 ژانويه 2012 و درست 80 سال پس از خودکشي جورج ايستمن و با 950 ميليون دلار بدهي اعلام ورشکستگي کرد و از فوريه اين سال و زير نظر قاضي دادگاه ورشکستگي بکار ادامه مي دهد و اين بار تلاش خودرا روي ساخت پرينتر و مرکب آن و کاغذ عکاسي ديجيتال و تکنولوزي نوين متمرکز کرده است زيراکه فيلم و دوربين هاي قديم، ديگر خريدار آنچناني ندارد.

به باور مورخان، سرنوشت کداک بايد درسي باشد براي همگان.

1939 – جمهوري چكاسلواكي منحل شد.

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۰۵۹ – گیورگ فیلیپ تیلمان، آهنگساز و نوازنده آلمانی
۱۲۵۷ – آلبرت انیشتین، فیزیک‌دان نظری آمریکایی-آلمانی
۱۲۸۱ – مصطفی بارزانی، سیاستمدار کرد عراقی

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
مصطفی بارزانی

۱۲۸۳ – رمون آرون، فیلسوف فرانسوی
۱۲۸۴ – فاضل کوچوک، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار قبرسی
۱۲۸۷ – آندره پی‌یر دو ماندیارگه، نویسنده فرانسوی

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
رمون آرون

۱۳۱۱ – کوئینسی جونز، آهنگساز آمریکایی
۱۳۱۲ – یوجین کرنان، فضانورد آمریکایی
۱۳۲۴ – جواد یساری، بازیگر و خواننده ایرانی

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کوئینسی جونز

۱۳۳۹ – پنی جانسون جرالد، بازیگر آمریکایی
۱۳۴۲ – کوین ویلیامسون، فیلمنامه‌نویس آمریکایی
۱۳۵۷ – نیکولا آنلکا، بازیکن فوتبالیست اهل فرانسوی

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
جواد یساری

۱۳۵۷ – سانتینو مارلا، کشتی‌گیر
۱۳۶۴ – جیمی بل، بازیگر انگلیسی

مرگ‌ها

۱۲۶۱ – کارل مارکس، متفکر انقلابی آلمانی

23 اسفند - 14 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل مارکس

۱۳۷۳ – ویلیام آلفرد فاولر، اخترفیزیک‌دان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *