رادیو ملی هرات

نتیجه تصویری برای رادیو ملی افغانستان

نام رادیو: رادیو ملی هرات

صاحب امتیاز : رادیو و تلویزیون افغانستان

آمر عمومی : سمیع وفا

مدیر مسئول: غلام رسول حبیب زاده

سال تاسیس: دهه 1320

فریکانس: 95٫5  MHz

آدرس: ناحیه اول هرات  – خیابان خواجه علی موفق- جوار مقام ولایت

آدرس ایمیل: 

تاریخچه آغاز به کار رادیو ملی هرات:

اواسط دهه 1320 را مي توان نقطه آغازي براي رسیدن صدای رادیو افغانستان به هرات و سایر ولایت کشور دانست.
این رویا در آن سال ها برای مردمی که در هرات و در خانه‌های یک طبقه کاهگلی زندگی می‌کردند، با نصب چند لودسپکر (که هنوز یکی از آن ها در نمایشگاه دایمی ارتباطات هرات موجود است) در سر چهار راهی های شهر، صورت واقعی‌تری پیدا کرد.

توسط این لودسپکر ها در ساعاتي از روز بخشي از برنامه هاي راديو افغانستان که بوسيله يك دستگاه گيرنده راديويي در شمال پارك سينماي سابقه دريافت و براي مردمي كه پيرامون بلندگوها اجتماع مي كردند، پخش مي شد .
اما از منابع معدودی که اشاره ای کوتاه به این موضوع نموده است، سالنامه افغانستان مربوط سال های 1327 و 1328 می باشد. این کتاب موضوع نشرات رادیو کابل را سوژه قرار داده و در عبارتی کوتاه بیان می‌کند که شایان توجه است: (دست گاه های صوت پراکنی آن- رادیو کابل- در مراکز عمده ولایات موجود و توسط لودسپکر ها در اطراف و و اکناف نشرات آن شنوانده می شود) ( ص 411 سالنامه افغانستان 1327)
دیگر زمان زیادی لازم نبود که آوازه رادیو در سراسر هرات به صدا در آیند و این پدیده را تبدیل به یکی از مهمترین وسایل تفریحی روز کنند.
موسیقی و خبر دو رکن برنامه¬های رادیو بود که مردم در آن زمان دوست داشتند و ساعت¬های زیادی از اوقاتشان را به شنیدنش مصروف می¬داشتند. بنابر¬این شنوندگان آن زمان برنامه های رادیویی، ابتدا با تعجب و اشتیاق فراوان برنامه های رادیویی را از لودسپکر های سطح شهر می شنیدند. اما رفته رفته با افزایش دستگاه های گیرنده رادیویی و گذشت زمان، کنجکاوی مردم نسبت به آن عادی شد.
از آن پس ابتدا طبقة اشراف و اراکین دولتی و با گذشت زمان عامة مردم به این وسیله ارتباطی دسترسی پیدا کردند و استفاده از آن طی چند سال عمومیت یافت، بدین ترتیب دستگاه رادیو به عنوان جزئی از زندگی افراد و خانواده‌ها به دکاکین، سماواري ها و اتاق های نشیمن راه پیدا کرد و هویت یافت.
تا آن که در اوایل سال های دهه 1340 خورشیدی با به کار افتادن دستگاه های (100 ) کیلواته موج متوسط و کوتاه رادیو افغانستان، مقدمات پخش برنامه هاي راديو کابل بیش از گذشته فراهم و دسترسی به آن سهل تر و با کیفت تر گردید.
برنامه های رادیو افغانستان توسط یک آنتن و یک گیرنده ی رادیویی تحت نام دستگاه رایز که از کشور یوگسلاویا خریداری و در جوار مقام ولایت، پشت تعمیر ریاست معارف، نصب شده بود، تقویت می شد واز طريق دستگاه راديو ميكس دار ساخت كمپني فلپس براي بلندگو ها فرستاده و براي دريافت در ساحات مختلف ولايت هرات، تقويت مي شد.
دستگاه هاي رایز و فلپس که به رادیو هرات مسمی گردیده بود، تماماً به پخش برنامه های کابل می پرداخت که ریلی می گردید.
بعد از کودتای هفتم ثور 1357 خورشیدی رادیو هرات کم کم به ساخت و تولید برنامه ها به شکل مستقل شروع کرد.
اولین برنامه های رادیویی، پخش اخبار، موسیقی ، درامه های رادیویی و گفتارهای فرهنگی و ادبی بود كه روزانه در اوقات صبح و عصر برای ساعات معدودی پخش مي شد .
معروف‌ترین برنامه‌های آن سال‌ها، » لالا شیر دل و لالا پردل« بود که به جانب داری از حکومت وقت در قالب درامه های رادیویی به نشر می رسید.
رادیو هرات نقش مهمی در اطلاع رسانی داشت و در کنار سایر اعلانات رسمی، اعلامیه های فوتی را نیز به سمع مخاطبین می رسانید.
در آن زمان رادیو هرات دارای دو بخش بود.
بخش نخست، استدیوی کوچکی بود که در اتاق های ضلع شرقی مقام ولایت هرات راه اندازی گردیده و به تولید برنامه می پرداخت. مرحوم منتظم – چهره معروف تخنیک رادیو هرات، در محل فرستنده وظیفه داشت. وی کار خویش را از محل بلندگوهای شهر هرات آغاز کرده بود.
بخش دومی آن در مقر فرستنده موقعیت داشت و محتویات تولید شده، از آن محل به نشر می رسید.

Sami Wafa's Profile Photo, Image may contain: Sami Wafa, closeup

سمیع وفا ( آمر رادیو تلویزیون ملی در ولایت هرات)

—————————————————–
در حال حاضر رادیو هرات داراي يك فرستنده اصلي به قدرت 300 كيلو وات می باشد که بر روی موج اف ام ( 95.5 MHz ) برنامه پخش مي كند.

Image may contain: 1 person, sitting, suit and indoor

غلام رسول حبیب زاده ( مسئول رادیو ملی در هات)

—————————————————-

منابع:

روزنامه  اتفاق اسلام

سالنامه های کابل

ماهنامه هرات

نوت: اسفاده از مطلب با ذکر منبع سایت و فرهنگسرای دوربین مجاز می باشد

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به موفقیت های دختران افغان طی سالیان اخیر

طی سالیان اخیر زنان و دختران کشور ما در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *