تقویم تاریخ ( شانزدهم ماه دلو)

 

وفات میر غلام محمد غبار / 1356

تصویر مرتبط

میر غلام محمد غبار تاريخ نويس معروف كشور و نويسنده كتاب افغانستان در مسير تاريخ که برای معالجه مریضی معده به برلین غربی رفته بود، در چنین روزی وفات نمود. وی را در شهدای صالحین در شهر کابل دفن نمودند.

میر غلام محمد غبار فرزند میرزا میر محبوب خان در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در شهر کابل متولد گردید. مطالعاتش خصوصی و بیشتر در رشته‌های تاریخ و ادب و فلسفه و اجتماعیات و امثال آن بوده‌است. ایام جوانی اش مصادف با زمانی بود که در افغانستان مقدمات یک تحول اجتماعی آهسته آهسته پدیدار می‌شد.

غبار در لویه جرگه های پغمان 1303 و 1307 نماینده مردم کابل بود . در سال 1310 به عضویت انجمن ادبی کابل پذیرفته شد . تااینکه در سال 1311  زندانی سیاسی  گردید و در سال 1315 به یکی از قرای دور دست ولایت فراه تبعید گردید و در سال 1317 به قندهار آورده شد که در آنجا کتاب احمد شاه بابا را تالیف کرد و در سال 1320 دوباره به کابل آمد و مدتی هم جریده انیس را منتشر میکرد. در انتخابات شورا به حیث نماینده مردم ولایت کابل انتخاب گردید و بعداً به تاسیس «حزب وطن» و نشر جریده هفتگی«وطن» پرداخت و وی در انتخابات دوره هشتم دوباره به نمایندگی مردم کابل انتخاب شد و در طی مظاهره که مردم کابل به طرفداری وی کردند، دستگیر و مدت 8 سال را دوباره در حبس گذراند و در سال 1339 از حبس رهایی یافت و در عین زمان کتاب افغانستان در مسیر تاریخ را می نوشت .

  • تولد “فرانْسْوا رابْلِه” اديب و نويسنده معروف فرانسوي (1494م)

تقویم تاریخ شنبه 16 بهمن

فرانسوا رابله ادیب و نویسنده برجسته فرانسوی در چنین روزی از سال ۱۴۹۴ میلادی متولد شد. وی تحصیلات خود را در صومعه ای نزدیک زادگاهش سپری کرد و پس از آموختن الهیات و حکمت و فلسفه، به سلک روحانیون مذهبی درآمد. این امر بیشتر به سبب شوق او در فراگرفتن علوم ادبی یونان و روم بود تا به‌سبب تمایلش به علوم مذهبی و الهی. رابله از آن پس مدتی به سیر و سفر و مطالعه و ثبت خاطرات خود پرداخت و با بسیاری از فاضلان و ادیبان بزرگ زمان آشنایى یافت. او هم‏چنین پس از طی دروس دانشگاهی در رشته پزشکی، به طبابت پرداخت و چندین متن پزشکی را به زبان یونانی با تفسیرهای شخصی منتشر کرد.

  • تولد “آلفرد كبير” امپراتور بريتانيا معروف به نجيب‏ ترين پادشاه انگلستان (848م) (ر.ك: 5 مه)

آلفرد بزرگ (متولد ۸۴۹ – درگذشته ۸۹۹میلادی)، از سال ۸۷۱ تا ۸۹۹ میلادی، پادشاه وسکس واقع در جنوب غربی انگلستان بوده‌است. وی فرزند اتلولف بود. پیش از آلفرد برادرش اتلرد پادشاه انگلوساکسون‌ها بود. آلفرد بزرگ نسبت به اتحاد وسکس با حکومتهای مجاور همت گماشت. سپس در سال ۸۷۱ میلادی موفق شد جلوی حملهٔ دانمارکی‌ها را بگیرد. آلفرد در سال ۸۹۹ میلادی به کشتی‌های دانمارکی حمله کرد و آنها را شکست داد. انگلیسی‌ها او را به صورت فرمانروایی فروتن و بردبار توصیف می‌کنند. پس از مرگ وی اوضاع انگلیس دوباره آشفته شد.

  • روز ملي و استقلال “سريلانكا” از استعمار انگلستان (1948م)

كشور جزيره‏اي جمهوري سريلانكا با65/610 كيلومتر مربع مساحتْ در جنوب هند قرار دارد. پايتخت آن كلمبو نام دارد و مردم آن داراي زبان سينْهالي و مذاهب بودايى، هندو، مسيحي و اسلام مي‏باشند. سريلانكا جمعيتي نزديك به 19 ميليون نفر دارد و پيش‏بيني مي‏شود جمعيت اين كشور تا سال 2025م در حدود 23/5 ميليون نفر گردد و واحد پول سري‏لانكا روپيه است. از اوايل قرن شانزدهم، پرتغالي‏ها كنترل نواحي ساحلي سري‏لانكا را به دست گرفتند، اما در اواسط قرن هفدهم جاي خود را به استعمار هالند دادند. از سال 1798م، سري‏لانكا مستعمره رسمي انگلستان شد تا اين كه پس از جنگ دوم جهاني نهضت استقلال‏طلبي سيلان به وجود آمد.

  • فرود سفینه فضایی شوروی در ماه و ارسال عکس از ماه به زمین (1966م)

تقویم تاریخ شنبه 16 بهمن

اتحاد جماهیر شوروی، نخستین کشوری بود که فضاپیما به ماه فرستاد و نه ایالات متحده. در سال 1959 “لونا 2” در هنگام فرود در ماه با ان برخورد کرد. در فبروری 1966 “لونا 9” اولین فضاپیمایی بود که با آرامی بر سطح ماه فرود آمد و تصاویری از ماه به زمین ارسال نمود. چهار ماه بعد ایالات متحده با سفینه ی “سرویر 1” بر روی ماه فرود آمد.

  • زادروز لیندبرگ،هوانورد شهیر امریکایی (1902م)

تقویم تاریخ شنبه 16 بهمن

چارلز اگوستوس لیندبرگ، هوانورد و مخترع امریکایی بود که در چنین روزی به‌دنیا آمد. لیندبرگ به تاریخ ۲۰ و ۲۱ ماه می ۱۹۲۷م با یک طیاره ی یک‌موتوره از نیویارک امریکا برخاست و پس از ۳۳ساعت و ۲۱ دقیقه پرواز بدون توقف، عرض ۳ هزار و ۶۰۰ مایلی اقیانوس اطلس را طی کرد و در بورژه پاریس در فرانسه فرود آمد. این پرواز نخستین پرواز انفرادی و بدون توقف بین دو قاره امریکا و اروپا بر فراز اقیانوس اطلس بود که شهرت بسیاری را برای لیندبرگ به‌همراه داشت.

  • درگذشت «راغب مصطفی غلوش»، قاری برجسته مصری (2016 م)

تقویم تاریخ شنبه 16 بهمن

راغب مصطفی غلوش در سال 1317 هجری شمسی در روستای برما واقع در استان غربیه مصر متولد شد و در خانوادهای قرآنی پرورش یافت. غلوش در نوجوانی کل قرآن را حفظ کرد و از 16 سالگی با حضور در محافل مختلف قرآن تلاوت میکرد. شیخ راغب مصطفی غلوش، از نسل قاریانی است که پس از پایان جنگ تحمیلی، برای نخستین بار به ایران سفر کرد و خاطره خوش تلاوتهای اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ شمسی را آفرید.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *