رادیو سحر

سحری که ادامه دارد

نام رادیو : سحر

صاحب امتیاز: دفتر واسا

سال تاسیس: 1382

فریکانس: 88.8 MHz

آدرس: ناحیه پنجم شاروالی – جاده مهتاب – جاده مسجد غور درواز – دفتر واسا

آدرس ایمیل: masome.haydari@gmail.com

معصومه خلیل ( مدیر مسئول فعلی رادیو )

———————————————-

سحر؛ طلوع بیداری و روشنگری برای زنان

سال 1382 شمسی را میتوان نقطه آغازی برای تاسیس رادیو های خصوصی در شهر هرات در غرب افغانستان دانست. طی این سال و سالهای بعد از آن در کنار اولین رادیو دولتی هرات با قدمتی نسبتاً طولانی، رادیوهای خصوصی نیز پا گرفتند و ظرف مدت چند سال ،از شهر به ولسوالی های این ولایت گسترش یافتند.  رادیو سحر اولین رسانه مستقل وخصوصی در ولایت هرات است که توسط زنان مدیریت و گرداننده گی میشود.

این رادیو در 28 اکتوبر سال 2003 میلادی برای نخستین بار به کمک مالی دفتر امپکس و همکاری تخنیکی دفتر اینترنیوز در شهر هرات به فعالیت آغاز کرد و در ادامه به صورت مستقل به کار خود ادامه داد.  رادیو سحر بر روی فریکانسی 88.8 اف ام با داشتن یک ترانسمتر 300 وات نشرات میکند که ساحه نشراتی آن 65 تا 70 کیلومتر میباشد و در کنار شهر هرات، شماری از ولسوالی ها و قریه جات اطراف این شهر را نیز تحت پوشش قرار میدهد. نخستین مدیر مسوول رادیو سحر ؛ خانم حمیرا حبیب بود.

نتیجه تصویری برای رادیو سحر هرات

حمیرا حبیب ( مدیر مسئول اسبق رادیو )

———————————————-

این رادیوی زنانه پس از 11 سال فعالیت، در اوایل ماه حمل سال 1394 خورشیدی نظر به مشکلات اقتصادی و تخنیکی از فعالیت بازماند. تا آنکه در ماه قوس سال 1395 خورشیدی با رویکرد جدید مدیریتی؛ باری دیگر این شبکه رادیویی به همکاری موسسه خدمات اجتماعی زنان (واسا) و مدیر مسئولی خانم »معصومه حیدری« یک تن از دانش آموختگان دانشکده ژورنالیزم پوهنتون هرات که سال ها در عرصه فعالیت های رسانه ای تجربه دارد، آغاز به فعالیت نمود.  خانم معصومه حیدری برای یافتن استعدادهای بالقوه در عرصه خبرنگاری از میان دختران، تلاش فراوان به خرج داد و اینک با گذشت بیشتر از یکسال از شروع به فعالیت مجدد این رادیو ، مخاطبان فراوانی به خود جذب کرده و تا حدود زیادی توانسته به استقلالیت مالی دست یابد. رادیو سحر در ولایت هرات ، تنها به نشر و پخش آهنگ اکتفاء نکرده و با برنامه های مختلف تولیدی و سرویس های خبری؛ در هر ساعت از روز مطابق با ذایقه مخاطبان در حال فعالیت است. یگانه رادیوی بانوان هرات؛ همچنان میزگردهای اختصاصی و مناسبتی که با موضوعات مختلف چون دادخواهی برای حقوق زنان است و از سوی گرداننده گان این رادیو اجرا میشود، سبب نزدیکی هر چه بیشتر شهروندان هرات با این رادیو شده و در چه بسا موارد این رادیو نقش ارتباطی میان مردم و مسوولان محلی داشته است.

اهداف مهم رادیو، اطلاع رسانی، انعکاس واقعیات جامعه بدور از هر گونه جانبداری، بلند بردن سطح آگهی خانواده ،انعکاس فعالیت ها، موفقیت ها و دست آوردهای زنان هرات ، ظرفیت سازی زنان برای عرض اندام در جامعه است که این موارد از طریق تهیه و نشر برنامه های آموزشی و تخصصی در عرصه های اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی به سمع مردم میرسد. از جانب دیگر رادیو سحر در مناسبت های خاص از جمله هشتم مارچ (روزجهانی زن)، 25 نومبر(روز جهانی محو خشونت علیه زنان) ، سوم می ( روز جهانی آزادی مطبوعات)، روز جهانی کودک ، روز جهانی کارگر ، روز جهانی صلح و سایر روز های مهم ملی و بین المللی ، برنامه های مفید و پر مخاطبی را تولید و سهم واقعی خویش را در بلند بردن سطح آگهی مردم خصوصاً زنان و معرفی درست این روزها به شنونده گان به درستی ایفاء نموده و مینماید. باید گفت در حال حاضر رادیو سحر تنها آدرس مشخص و افغانستان شمول برای بانوان درد رسیده حوزه غرب است که با مدیریت بالقوه خانم معصومه حیدری به پیش میرود و در کنار ده ها رسانه دیداری ، شنیداری و چاپی که از سوی آقایان اداره می گردد ، جایگاه مناسب خویش را یافته و از قشر بانوان هدفمند و توانمند جامعه به خوبی نماینده گی می نماید.

منبع: مجله دوربین

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

لیست آبدت شده از رادیو های دارنده جواز فریکانسی در هرات – 1397

لیست آبدت شده از رادیو های دارنده جواز فریکانسی در هرات – 1397 ولایت هرات بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *