تقویم تاریخ ( دوازدهم ماه دلو)

درگذشت استاد محمد سعید مشعل /  1376 ه. ش

محمد سعید مشعل، نقاش و منياتوريست مشهور كشور در چنین روزی در شهر هرات درگذشت.

او در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در ولایت غور زاده شد و آموزش های ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت.

استاد مشعل، تحصیلات ابتدایی را در زمان امان الله خان در مکاتب نو بنیاد و مدرن کابل به پایان رساند و در دوران جوانی به ادبیات و هنر روی آورد و هنر را ابتدا با شعر شناخت و مدتی هم شاگرد خلیل الله خلیلی بود.

او علاوه بر نقاشی، مینیاتوری، مجسمه سازی، گچبری، خوشنویسی و سنگ تراشی، به هنر موسیقی نیز علاقه داشت و دوتار و ویليون را به زیبایی می نواخت.

از کارهای به یاد ماندنی استاد مشعل، در رشته گچبری، طراحی محراب شبستان مسجد جامع هرات است که با مهارت بی نظیری توسط شاگردان خود، آن را گچبری کرد و این اثر تاکنون نیز برجاست.

تذهیب قرآن بزرگی که خط آن را استاد عطار هروی، به شیوه بایسنغری و خط ثلث نوشته است، طراحی و پیکر تراشی چهار اسب سفید در حوض پارک گلهای شهر هرات که این آثار در زمان حکومت طالبان از بین برده شد و نقاشي و تذهیب های خانه هرات در تالار بزرگ ولایت که دیوارهای آن بر پایه مکتب هنری تیموری، نقاشی و تذهیب شده است، از ديگر آثار اوست.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی (1 فبریوری 2018)

مصر جزو يکی از ایالت‌های آریانا شد
به نوشته مورخان عهد باستان و محاسبات تقويمي قرن بيستم، در فبروری سال 523 پيش از ميلاد (به قولي؛ يک و يا دو روز بعد از جشن سده) برجستگان مصر ـ کشوری که صدها سال استقلال كامل داشت ـ پذيرفتند كه از آن پس اتباع و سرزمين شان يك ساتراپي (ايالت)آریانا باشد. دور اول حكومت ايران بر مصر (زمان هخامنشيان) 121 سال طول كشيد. پس از اين مدت هم تا ساليان دراز، يهوديان مصري خود را از اتباع آریانا معرفي مي‌كردند.
ارتش آریانا در سال 618 میلادی (زمان پادشاهي خسرو پرويز) نیز شمال مصر را فتح كرد و در اسكندريه مستقر شد. خسرو پرویز از سال 590 میلادی تا آخرین ماه سال 627 بر ایران پادشاهی کرد.

اعلام وحدت اروپا
سناي روم در نخستین روز فبروری سال یکم پيش از ميلاد با تصويب قطعنامه اي كه متن آن موجود است، اعلام كرد كه اروپا تحت رياست و رهبري روم (ايتاليا) به صورت واحد درآمده و از اين پس قوانين روم بايد در سراسر اروپا اجرا شود و استدلال كرده بود؛ وحدت قوانين که تكاليف و نظامات را به صورت واحد در مي‌آورد، بهترين عامل وحدت ملل اروپايي است. همين مصوبه كه روح آن زنده مانده بود، 1955 سال بعد باعث عقد پيمان تشكيل بازار مشترك اروپا در همان شهر «رم» شد كه بعدا به صورت اتحاديه اروپا با پول واحد در آمده و تاكنون بسياري از قوانين اعضاي اتحاديه مخصوصا در زمينه امور اجتماعي، كار و اقتصاد يكسان شده، تشریفات مرزي از ميان رفته و در مسیری قرارگرفته كه وحدت سياسي و احتمالا نظامي به دنبال خواهدداشت. اين اتحاديه دارای 25 عضو شده است. این وحدت اين بار از راه مسالمت تحقق یافته است.

آغاز فرمان‏روايي «نرون» امپراتور ستمكار روم (54م)
كلاديوس سزارمعروف به نرون، امپراتور خون‏‌خوار روم باستان در سال 37 م به دنيا آمد و در كودكي به فرزندخواندگي امپراتور وقت روم پذيرفته شد. وي اعمال وحشيانه خود را از سنين نوجواني آغاز كرد و در اين راه حتي از قتل مادر و همسر خود دريغ ننمود. نرون پس از مرگ امپراتور، كه قتل او را نيز به نرون نسبت مي‏‌دهند، در چنین روزی در 17 سالگي به امپراتوري روم رسيد. وي سال‏‌هاي اوليه سلطنت را با راهنمايى‏‌هاي عاقلانه برخي نزديكان خود به نحوه مطلوبي گذراند اما مدتي نگذشت كه جنايت‏‌هاي فراواني در پيش گرفت و مردم بسياري را به كشتن داد.

از ديگر حوادث دوران حكومت نرون، قيام خونين و پرتلفات مردم عليه ستمگري‏‌ها و جنايات او بود كه با شكست مردم مواجه شد و به قتل عام بسياري از انسان‏‌ها انجاميد. در آخرين شورش بزرگ عليه نرون كه توسط ارتش روم صورت پذيرفت، نرون كه پيروزي شورشيان را نزديك مي‏‌ديد، از ترس شكنجه شدن توسط مخالفان، پس از 14 سال حكومت سراسر ظلم و جنايت در حالي كه 31 سال بيشتر نداشت، خودكشي كرد.

اليزابت يكم پادشاه انگلستان، دستور اعدام ماري استيوارت ملكه اسكاتلند را امضاء كرد (1587 م)
اليزابت اول پادشاه انگلستان معروف به «ملكه باكره» در اين روز دستور اعدامماري استيوارت پادشاه سابق اسكاتلند و مادر پادشاه وقت آن سرزمين را امضاء كرد و ماري يك هفته بعد، گردن زده شد. ماري هنگام ازدواج با پادشاه فرانسه كاتوليك شده بود. وي پس از درگذشت شوهرش به اسكاتلند بازگشته بود، ولي حاضر نشده بود دوباره تغيير مذهب دهد و پروتستان شود. اسكاتلندي‌هاي پروتستان كه پي بهانه مي‌گشتند كشته شدن شوهر دومش را در يك انفجار در كاخ سلطنتي و قصد ماري به ازدواج سوم را دستاويز قرار دادند؛ او را بركنار و پسر خردسالش را برجايش نشاندند كه ماري به انگلستان فرار كرد و به اليزابت اول پادشاه آنجا پناهنده شد. اليزابت كه با كاتوليك‌ها ميانه خوبي نداشت او را تحت نظر قرار داد.

 كشف شيوه نگهداري اغذيه به صورت كنسرو (1804م)
طریقه نگهداری اغذیه فاسدشدنی به صورت «كنسرو» توسط آپر مكتشف بزرگ كشف شد. آپر پس از سال‌ها مطالعه و آزمایش‌های مختلف در مورد نگهداری اغذیه مختلف به این نتیجه رسید كه تنها در صورت دور نگهداشتن این نوع اغذیه از جریان هوا می‌توان آنها را سالم نگهداشت. اولین كارخانه كنسروسازی جهان را خود آپر تأسیس كرده بود.

 وقوع جنگ خونبار «روتر» بين فرانسه با پروس، اتريش و سویدن (1814م)
نبرد خونين روتير در محلي به همين نام در نزديك رود “اوب” ميان نيروهاي متحد شامل كشورهاي پروس، اتريش و سویدن در برابر ارتش فرانسه به رهبري ناپلئون بُناپارت اتفاق افتاد. در اين جنگ كه در چنین روزی نيروهاي فرانسه چهل هزار تن و قواي متحد چهار برابر بودند، سربازان فرانسه به دليل نداشتن روحيه و نيز نابرابري نيروهاي‏ طرفين، نتوانستند در برابر نيروهاي مجهّز و تازه نفس متحدين مقاومت كنند. بنابراين اين جنگ با شكست ناپلئون پايان پذيرفت.

تأسيس جمهوري متحده عربي بين سوريه و مصر (1958م)
پس از پايان جنگ سوئز و عقب‌‏نشيني نيروهاي انگليس، فرانسه و اسرائیل از خاك مصر، جمال عبدالناصر به عنوان يك رهبر بين‏‌المللي در جهان عرب مطرح شد و حيثيت و اعتباري ويژه كسب كرد. اين وجهه كه توسط رسانه‏‌ها نيز به آن دامن زده مي‏شد، مقوله رهبري جهان عرب و كشور هاي جهان سوم به ويژه در آفريقا را مطرح مي‏‌ساخت. در نتيجه در چنین روزی سوريه قرارداد اتحاد با مصر را امضا كرد و در جريان رفراندومي كه در 22 فبروری 1958م برگزار شد، جمهوري متحد عربي با شركت مصر و سوريه شكل رسمي به خود گرفت. با تشكيل اولين كابينه مشترك در اكتوبر 1958م، چهارده پست وزارتخانه‏‌هاي مهم در اختيار مصر قرار گرفت و هفت وزارت خانه نيز به سوريه داده شد. ضمن اين كه مقام رياست جمهوري نيز به جمال عبدالناصر واگذار گرديد. اما عمر اين اتحاديه ديري نپاييد و به دلايل مختلفي از قبيل عملكرد مصر در سوريه، خودكامگي و بدرفتاري افسران مصري، تصميم ناصر مبني بر بهبودي روابط با امريكا و كودتاي نظامي در 28 سپتامبر 1961م در سوريه، به خروج سوريه از اين اتحاديه و انحلال آن انجاميد.

•اشغال مسجد بابري توسط هندوهاي افراطي در كشور هند (1986م)
مسجد بابري هند همواره مورد ادعاي مسلمانان و هندوهاي اين كشور بوده و هر كدام، اين مكان را متعلق به خود مي‏‌دانستند. پس از جدايي پاكستان از هند، در سراسر هند تبليغات گسترده‏‌اي بر ضد مسلمانان آغاز شد كه با توطئه‏‌هاي هندوها، اين مسجد در چنین روزی به اشغال آنان درآمد. پس از اشغال مسجد، فعاليت‏‌هاي وسيعي براي اخراج آنان از مسجد صورت گرفت، ولي بي‏‌نتيجه ماند. سرانجام در 6 دسامبر سال 1992م هندوهاي افراطي بدون حضور محسوس نيروهاي انتظامي، مسجد را ويران كردند. ويران نمودن مسجد بابري، موجي گسترده عليه هندوها به وجود آورد و مسلمانان به شدت با اين عمل مخالفت كردند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *