وب سایت رادیو آزادی امریکا – سومین خبر

در هرات برگزار شد


دومین نمایشگاه مطبوعات چاپی از سوی مسوولان فرهنگسرای دوبین در ولایت هرات برگزار شده است.

برگزار کننده گان این نمایشگاه می گویند: بیش از پنجصد نشریه از ولایات غربی افغانستان به نمایش گذاشته شده که برخی از آنان پیشینه یک صد ساله دارند.

گلم نیمه قات شده در گوشه از نمایشگاه مطبوعاتی چاپی هرات از بزرگترین نماد های اعتراضی نسبت به وضعیت نابسامان مطبوعات چاپی در این ولایت را به تصویر کشیده است.

به محض ورود بازدید کننده گان این گلم نگاه خیلی ها را به سوی خود می کشاند و آه و افسوس شان را نسبت به وضعیت رسانه های چاپی بلند می کند.

با این هم مقامات محلی در ولایت هرات تأکید دارند که نخواهند گذاشت که فرش مطبوعات چاپی در این ولایت برچیده شود.

نور احمد کریمی مسوول برگزاری نمایشگاه صد سال با مطبوعات چاپی حوزه غرب می گوید: بیش از پنجصد نشریه چاپی از ولایات مختلف حوزه غرب افغانستان را به نمایش گذاشته اند که سه صد نشریه آن تنها در ولایت هرات به چاپ رسیده است.

آقای کریمی نسبت به وضعیت کنونی مطبوعات چاپی در غرب افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده می گوید که در جریان سه سال اخیر دست کم 280 نشریه چاپی تنها در هرات از نشر باز مانده اند.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات عدم توجۀ دولت افغانستان و جامعه جهانی را از بزرگترین دلایل افت نشریه های چاپی در افغانستان عنوان می کند.

آقای رئوفیان گفت: در صورتیکه جامعه جهانی به مانند سال های گذشته رسانه ها در این کشور را کمک مالی نکند به زودی خیلی از رسانه ها چاپی، صوتی و تصویری در افغانستان به فعالیت های نشراتی شان پایان خواهند داد.

اصیل الدین جامی معاون ولایت هرات می گوید: حکومت محلی تلاش می کنند تا با استفاده از امکانات دولتی و کمک نهاد های مختلف غیر دولتی و خصوصی رسانه های چاپی را کمک مالی کند تا رسانه های چاپی بتوانند به مانند گذشته به فعالیت های نشراتی شان بپردازند.

در نمایشگاه صد سال با مطبوعاتی چاپی حوزه غرب شماری از نشریات چاپی از زمان حکومت شاه امان الله خان گرفته تا حکومت های چون خلق و پرچم، مجاهدین و طالبان نیز به چشم می خورد.

درلابلای رسانه های مختلف چاپی نیز تعدادی از شب نامه های مجاهدین و مخالفان مسلح دولت نیز دیده می شود.

با همه اینها ولایت هرات که حدود صد سال قبل کار های درخشانی را در بخش مسایل مطبوعاتی داشته است حالا از آن زمان خیلی فاصله گرفته است.

یک سال قبل مسوولان فرهنگسرای دوبین این نمایشگاه را به منظور معرفی و شناخت بیشتر فرهنگیان و اهل رسانه نسبت به فعالیت های آن زمان برگزار کرده بودند، اما در حال حاضر برگزاری این نمایشگاه نگاه اعتراضی را نسبت به عدم توجۀ دولت و جامعه جهانی به مطبوعات چاپی افغانستان به ویژه حوزه غرب حکایت می کند.

حدود بیست تلویزیون محلی و بیش از بیست رادیو محلی در ولایت هرات نشرات دارند که این ارقام نشان می دهد که هرات بعد از کابل بیشترین رسانه را از آن خود کرده اما در حال حاضر بیشتر این رسانه ها بخاطر مشکلات اقتصادی در حال مسدود شدن می باشند.

چندی قبل نیز کارشناسان فرهنگی در ولایت هرات نسبت به فعالیت های رسانه ها در غرب کشور ابراز نگرانی کرده هشدار داده بودند، در صورتیکه حکومت افغانستان نسبت به وضعیت مالی رسانه ها بی تفاوت باشد بیم آن وجود دارد که شماری از رسانه های محلی در دام استخبارات کشور های منطقه قرار گیرند.

شاه پور صابر، هرات

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *