تقویم تاریخ ( 11 ماه جوزا )

امروز یازدهم  ماه جوزا ، برابراست با  اول جون تقویم میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

تولد غلام سرور سرخوش، خواننده مشهور هزاره گی/1321 شمسی

افغانستان

غلام سرور سرخوش در ۱۱ جوزا۱۳۲۱ خورشیدی در روستای “غجورباش” ولایت دایکندی در مرکز افغانستان چشم به جهان گشود. او برادر بزرگ داوود سرخوش، خواننده مشهور افغانستان است. سرور سرخوش در ایام زندگی به شغل‌های معلمی، جمع‌آوری مالیات در وزارت مالیه و موسیقی اشتغال داشت.

سرخوش در سال ۱۳۶۲ توسط برخی از “عناصر متحجر دینی و افراطی” به دلیل فعالیت‌های هنری‌اش کشته شد. برخی او را نخستین شهید راه “دمبوره” لقب داده‌اند.

او با هجوم ارتش شوروی سابق در افغانستان، موسیقی هزارگی را رنگ انقلابی و سیاسی بخشید. پیش از سرخوش آهنگ‌های هزارگی بیشتر محتوای عاشقانه و گاه‌گاه رنگ سوگواری (مخته) داشت. از این رهگذر او یکی از پیشگامان دمبوره پایداری و موسیقی انقلابی در کشور و نخستین هنرمندی بود که موسیقی هزارگی را مفهوم انقلابی و اجتماعی بخشید.

بمباردمان محفل عروسی در ارزگان/1381

در ادامه جنگ امریکا در افغانستان در چنین روزی یک طیاره ( اس سی 130 ) امریکایی، مهمانان یک عروسی در ولایت ارزگان را مورد هدف قرار داد که منجر به کشته شدن 48 نفر و زخمی شدن 117 تن دیگر گردید.

تغییر نام شهر انبار به ” پیروز شاپور/243 میلادی

در چنین روزی به دستور شاپور یکم ، شاه ساسانی ، شهر انبار واقع در 60 كیلومتری غرب بغداد امروز، به شهر «پیروز شاپور» تغییر نام داد.

این اتفاق در پی پیروزی شاپور یكم بر گوردیان سوم امپراتور روم، روی داد .

چندی پس از آن شكست، گوردیان به دست افرادش كشته شد و فیلیپ را به امپراتوری روم برداشتند كه با شاپور صلح كرد و امتیازات فراوان به او داد.

شاپور یكم كه در سال 242 شاه ساسانیان شده بود جنگ با رومیان را از پدرش، اردشیر، به ارث برده بود.

شاپور پس از پیروزی بر گوردیان سوم و امضای قرارداد صلح با فیلیپ، عازم شمال خاوری آریانا شد و در طول همین سفر بود كه از عقاید «مانی» آگاه گردید و برای مدتی كوتاه به پشتیبانی از او برخاست.

درگذشت خواجه نصیر الدین طوسی/1273 میلادی

تاریخدر چنین روزی خواجه نصیرالدین طوسی حكیم،متکلم، ریاضیدان، فضا شناس و ادیب دری زبان درگذشت.

محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی که از اهالی جهرود از توابع قم بوده است و در طوس متولد شد . او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حكمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید.

علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حكمت را نزد بابا افضل ایوبی كاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت.

وی در زمان حمله مغول به خراسان قدیم در پیش ناصرالدین، محتشم قهستان، به کارهای علمی خویش مشغول شد. در همین زمان اخلاق ناصری را نوشت. پس از مدتی به نزد اسماعیلیان در دژ الموت نقل مکان کرد، اما پس از حمله “هلاکو”ی مغول و پایان یافتن فرمانروایی اسماعیلیان(635 شمسی) هلاکو نصرالدین را نزد خود نگاه داشت.

تا جایی که وزیر هلاکو شد ، خواجه نصیرالدین طوسی در تمام امور كشوری و لشگری مغول برای نیل به مقاصد عالیة خود دخالت داشته و تا اندازه ای كه توانست از پیش آمدها و سختی های ناگوار كه متوجه جامعه مسلمین می شد جلوگیری می كرد، گاهی با سخنان علمی و زمانی با گفتگوهای مختلف و هنگامی با اندرزهای سیاسی مقاصد مهم اساسی خود را با دست هلاكوخان انجام می داد . پیشرفتهای علمی و نوازش فضلاء و علما با دست خواجه صورت می گرفت و روی این نظریات روزبروز در دربار هلاكو محبوبتر شده و مورد توجه خاص ایلخان می گردید.

طوسی یكی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های تاریخ اسلامی است. خواجه نصیرالدین همیشه اصول مقاصد دینی را نصب العین خود قرار داده و تمام حركات سیاسی و علمی كه شایسته یك مرد دینی آشنا به مصالح اجتماعی و سیاسی اسلامی  است بكار می بست.

یكی از اقدامات مهم خواجه نصیرالدین طوسی تشویق هلاكوخان به فتح بغداد و برانداختن دودمان عباسی و كشتن خلیفه به دست ایلخان مغول بود.

در غرب، خواجه نصیر را به دلیل وسعت معلومات «استاد بشر» لقب داده اند.

***

ریاست جمهوری مجدد شارل دوگل/1958

در چنین روزی، فرانسویان كه از ناامنی ها، خودسری ها، و … به تنگ آمده بودند سر انجام برای نجات خود، یك بار دیگر دست به سوی شارل دوگل دراز كردند و او را از بازنشستگی خارج و رئیس دولت فرانسه كردند تا به اوضاع سر و سامان دهد .

او با این شرط كه قانون اساسی (جمهوری چهارم) را اصلاح كند و شش ماه نیز كشور را به اراده خود و از طریق صدور بخشنامه (به جای مصوبه پارلمان) اداره كند با باز گشت به قدرت موافقت كرد.

در توسل به دوگل، رهبران همه احزاب جز فرانسوا میتران شركت كرده بودند. دوگل از آن روز تا 28 آوریل سال1969بر فرانسه حكومت كرد و در این مدت فرانسه را وارد باشگاه اتمی ها ساخت، مركز ناتو را از فرانسه بیرون انداخت و فرانسه را از فعالیت های نظامی این اتحادیه بیرون كشید، با شوروی دوستی ویژه برقرار كرد، و با اصلاح قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه را ساخت.

همچنین با آلمان همگرایی برقرار کرد .فرانسه و آلمان در اروپا كه از زمان ریاست جمهوری شارل دوگل در فرانسه و كنراد ادنائر در آلمان شروع شده بود، بدون توجه به تغییر رئیسان 2 كشور، همواره مسیر ثابت راتاکنون دنبال كرده است .

وی تا زنده بود مانع ورود انگلستان به بازار مشترك اروپا (پدر اتحادیه اروپا) شد، او به مستعمرات فرانسه استقلال داد . وی یك سال پس از كناره كیری در 81 سالگی و در همان ماهی كه به دنیا آمده بود درگذشت. دوگل مشكلات فرانسه تا ژوئن 1958 را ضعف مدیریت و كمبود مدیر خوب اعلام كرده بود. وی یك میهن دوست تمام عیار بود.

***

ابداع  روشهای اخذ رای ماشینی ، توسط ادیسون/1869

تاریخدر چنین روزی ، توماس ادیسون ماشینی را كه برای تسهیل امر رای گیری در انتخابات ساخته بود به ثبت رساند.

با این كه از اختراع این ماشین 138سال گذشته است روشهای اخذ رای ماشینی (از مكانیكی تا الكترونیك) همواره مورد ایراد و اعتراض بوده اند و هنوز هیچ روشی در دقت، و دادگاه پسند بودن ، جای نوشتن ورقه رای با دست و انداختن آن به صندوق را نگرفته است.

***

آدولف آیشمن اعدام شد/1962

در چنین روزی، آدولف آیشمن افسر سابق اس اس آلمان که قبلا از آرژانتین ربوده شده و به اسرائیل انتقال یافته بود به جرم کشتن گروهی از یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم ، پس از محاکمه (نخستین ساعت بامداد اول ژوئن) اعدام شد.

آدولف آیشمن از سران نازی بود. بعد از جنگ، وقتی كه جنایتكاران جنگی را می‌گرفتند و محاكمه می‌كردند، آیشمن به همراه خانواده خود ، به آرژانتین فرار كردند ، و به دور از محیط ملتهب و خطرناك اروپا و حتی آمریكا، زندگی جدیدی  را با نام و نشان ساختگی شروع کردند . سرانجام وی را در روز سالگرد ازدواجش شناسایی کرده دستگیر نمودند  و به ترتیب ذکر شده ،  اعدام کردند .

تاسیس  CNNتاریخ

در چنین روزی در سال 1980 میلادی ،سی  اِن اِن، شبکه تلویزیونی خبر تاسیس شد و كار خود را آغاز كرد كه به نظر می رسد پس از ادغام در كمپانی «تایم وارنر» بیش از گذشته در جهت سیاست های دولت متبوع گام برمی دارد و به گزارش گالوپ احتمالا به همین لحاظ بینندگان آن نسبت به گذشته كمتر شده اند.

این شبكه خبری كه رقیبی به نام فاكس نیوز (محافظه كار) پیدا كرده است توسط « ترنر» در شهر اتلانتا تاسیس شده بود كه بعدا به كمپانی تایم وارنر فروخته شد

ترنر متولد 1938 ،نظامی پیشین آمریکایی كه پسر صاحب یك آژانس آگهی و تبلیغات «بیل بورد» بود پس از این كه وارث پدرش شد تصمیم به ایجاد یك شبكه تلویزیونی گرفت.

وی نخست یك شبكه برنامه های سرگرم كننده و ورزشی (تی. بی. اس.) را از صاحب قبلی اش خریداری كرد و پس از پیدایش و عمومی شدن كار انتقال تصویر از طریق كابل و در دسترس قرار گرفتن كانالهای متعدد و بسیار و خروج تعداد كانال از محدودیت آنتنی سابق ، CNN را به وجود آورد.

وی به این جهت تنها به خبر و نظر روی آورد كه تهیه آنها كم هزینه بود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *