وب سایت رادیو آزادی امریکا – خبر چهارم

نمایشگاه دایمی تعاملی فرهنگ و ارتباطات در هرات برگزار شد


نمایشگاه دایمی تعاملی فرهنگ و ارتباطات از سوی فرهنگسرای دوربین به همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات و کمک مالی موسسه هلپ جرمنی در ولایت هرات افتتاح شد.

بیش از دو صد و ده قلم از وسایل ارتباط جمعی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که به گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه، سابقه بیشتر این اجناس به صد سال قبل بر می‌گردد.

بیشتر وسایل ارتباط جمعی که حدود صد سال قبل در افغانستان کابرد داشته است در این نمایشگاه دیده می‌شود.

توپ چاشت بخاطر تشخیص زمان در بعضی از مناطق افغانستان مرسوم بوده و همچنان ارائه اطلاعات با نبود رادیو و تلویزیون در زمان‌های گذشته توسط گروهی از افراد به نام جارچی در افغانستان ارائه می‌شد حالا این دو در این نمایشگاه نسبت به دیگر وسایل ارتباط جمعی توجه بیشتر اشتراک کنندگان را به سوی خود کشانده است.

نور احمد کریمی مسئول فرهنگسرای دور بین و یکی از برگزار کنندگان نمایشگاه دایمی تعاملی فرهنگ و ارتباطات می‌گوید، حدود دوصد و ده قلم از وسایل ارتباط جمعی در این نمایشگاه گذاشته شده که سابقه بیشتر این اجناس به یکصد سال قبل بر می‌گردد.

این نمایشگاه شیوه‌های استفاده از وسایل ارتباط جمعی در گذشته های دور را کاملاً نمایان کرده‌است.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات از این نمایشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقی برای فرهنگیان و تاریخ نگاران یاد کرده‌است.

ازموسسه هلپ جرمنی به عنوان کمک کننده مالی این نمایشگاه سخن زده می‌شود.

الهه فروتن مسئول بخش فرهنگ و رسانه ای هلپ می‌گوید موسسه هلپ جرمنی حدود چهل هزار یورو جهت مصارف این نمایشگاه پرداخت کرده‌است.

کمک‌های موسسه هلپ بیشتر در قسمت نماد سازی این نمایشگاه انجام یافته است. اما تمام وسایل ارتباط جمعی که در نمایشگاه دایمی تعاملی فرهنگ و ارتباطات گذاشته شده‌است از سوی فرهنگسرا دوربین آماده و به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات اهدا شده‌است.

فرهنگسرای دوربین در حالی دست به این طرح زده‌است که حدود دو سال قبل نور احمد کریمی مسئول این نهاد نمایشگاه مشابه صد سال با مطبوعات چاپی حوزه غرب را در هرات راه اندازی کرده بود.

حالا مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات تأکید می‌ورزند که تلاش خواهند کرد تا در سال‌های آینده این نمایشگاه را به موزیم وسایل ارتباط جمعی تبدیل کنند.

گزارش: شاه پورصابر

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *