تجدید چاپ یک کتاب بعد از هفتاد سال

از آغاز سال جاری تاکنون بخاطر گسترش ویروس کرونا در کشور و تعطیلی اکثریت مشاغل و فعالیت‌ها ، برنامه‌ ‌های در خور توجهی در حوزه فرهنگ و ادب انجام نگرفته بود، تا آنکه یکی از مهم‌ترین و امید بخش ترین خبر های امروزی در مورد تجدید چاپ یک کتاب از نویسنده گان نام آشنای هراتی بعد از هفتاد سال به گوش مان رسید.  این کتاب که «شعرای معاصر هرات » نام دارد، اثر مرحوم محمد علم غواص می باشد که قبل از این در اوایل دهه سی خورشیدی منتشر شده بود..

کتاب« شعرای معاصر هرات »  در آن زمان با تلاش و زحمتی که نویسنده کشیده بود، مخاطبان فراوانی به خود یافت و از سوی نویسندگان و علاقمندان به کتاب، مورد استقبال قرار گرفت.

باید گفت، این تحقیق نتیجه روز ها و ماه ها تحقیق و تلاش‌های مرحوم غواص برای نگارش بیوگرافی و زندگینامه پنجاه و سه چهره هنری و ادبی هرات قدیم است که در سخت‌ترین شرایط، تدوین و گردآوری گردیده است.

کتاب « شعرای معاصر هرات »  همچنان نمونه اشعار این پنجاه و سه شاعر دهه سی خورشیدی هرات را در بر می گیرند..

این کتاب با 104 صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و در چاپخانه ستاره طلایی از سوی ریاست آژانس انسجام و همکاری جمهوری ترکیه ( تیکا ) – دفتر هماهنگی مقیم هرات  با قطع و صحافتی زیبا تجدید چاپ شده است.

کتاب شعرای معاصر هرات که در قالب یک جلد تجدید تجدید چاپ شده است، یکی از چندین آثار مرحوم استاد محمد علم غواص است  که در دوران جوانی خویش تلاش نموده بود تا زندگینامه ای متنوع از هنرمندان و شعرای تاثیرگذار فرهنگ و ادب این خطه باستانی را به معرفی بگیرد که نتیجه آن آثری شده که اکنون بعد از هفتاد سال نیز حایر اهمیت است و به منظور درک بهتر فضای قدیم مفید واقع خواهد گردید.

گفتنی است، ریاست آژانس انسجام و همکاری جمهوری ترکیه ( تیکا ) در هرات از نهاد های پرتلاش در عرصه فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی، تاریخی و اجتماعی است که طی چند سال گذشته فعالیت‌های متعددی را انجام داده است.

چاپ چندین عنوان کتاب، راه اندازی کتابخانه ها، مرممت آبدات تاریخی، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری، حمایت از نهاد های هنری و رسانه ای، احداث ساختمان های عام المنفعه، تسهیل در اشتراک هنرمندان افغان در برنامه های فرهنگی کشور ترکیه و… از جمله فعالیت‌های این نهاد بین المللی در عرصه های مختلف است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *