رونمایی از کتاب « شناسنامه غور » در هرات

 
به روز پنج‌شنبه 5 جدی / دی 1398 نشست رونمایی کتاب «شناس‌نامۀ غور» در مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر برگزار شد. در ابتدای نشست، نیک‌محمد مستمند غوری یادداشت دکتر خلیل‌الله افضلی مدیر مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر در خصوص کتاب «شناس‌نامۀ غور» را قرائت کرد. دکتر افضلی در این یادداشت، انتشار «شناس‌نامۀ غور» را نقطۀ عطفی در غورپژوهی در کشور عنوان کرده و چاپ آن را به همه فرهنگیان کشور و غوریان تبریک و شادباش گفت سپس ایشان در شش بخش به بررسی کتاب پرداخته و از آمادگی مؤسسۀ پژوهشی بایسنغر جهت تکمیل و تقویت مطالب کتاب در چاپ‌های بعدی خبر داد.
 
در ادامۀ برنامه حمیدالله کامگار پژوهشگر و شاعر به بررسی کتاب پرداخته و ضمن برشمردن مزایا و محاسن کتاب، با توجه به مشکلات تحقیق و پژوهش در غور این اثر را بی‌بدیل خواند. از دید ایشان قضاوت یکسان و نگاه واحدی نمی‌توان نسبت به کل این مجموعه داشت. برخی مطالب بسیار تحقیقی و برخی بدون استفاده از منابع لازم تهیه شده‌اند.
 
فضل‌الحق فضل استاد دانشگاه و یکی از نویسندگان کتاب سخنران بعدی نشست بود. ایشان برخی مشکلات در کتاب را پذیرفت و به گوشه‌ای از دشواری‌های تحقیق در غور اشاره کرد که ممکن است برای دیگر نواحی کشور قابل درک نباشد. در پایان نشست آقای فیاض غوری به نمایندگی از جامعۀ غوری‌های مقیم هرات از برگزارکنندگان نشست و هم‌چنین از حضور میهمانان تشکر کرد.
 
شناس‌نامۀ غور به همت گروهی از نویسندگان غوری و با حمایت مالی مقام ولایت غور جناب آقای غلام ناصر خاضع به تازگی از طریق نشر پرند در کابل منتشر شده است. این کتاب در 17 بخش به طرح مباحث تاریخی و جغرافیایی مرتبط با غور، نژاد و قومیت غوری‌ها، فرهنگ عامه، معلومات و نیازمندی‌های شهری، آمار و ارقام و تذکرۀ ادبا پرداخته است.
 
 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *