تقویم تاریخ ( 29 ماه میزان )

امروز 29 ماه میزان برابر با 21 اکتوبر تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان رویداد های مهمی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 
تصروف شهر پیشاور توسط احمد شاه بابا
Image result for ‫احمدشاه بابا و جنگ سوم افغان هند‬‎

در سال ۱۷۵۱ م. میرمنو والی پنجاب در پرداخت مالیاتی که به احمد شاه بابا تعهد نموده بود، سستی ورزید. احمدشاه بابا نمایندهٔ خود را نزد او فرستاد، اما والی پنجاب از پرداخت مالیات سرباز زد. احمدشاه بابا به شرق سفر کرد. میرمنو والی پنجاب، سپهسالار «گورامل» را به مقابل احمدشاه بابا به جنگ فرستاد. جنگ در محل «شاه دره» واقع شد، گورامل به قتل رسید و لشکر او شکست خورد. میرمنو عفو خواست و احمدشاه بابا او را عفو و دوباره والی پنجاب مقرر نمود. میرمنو تعهد سپرد که ولایات پنجاب و ملتان بخشی از خاک افغانستان خواهدبود. سپس احمدشاه بابا تعهدنامه مذکور را توسط نمایندهٔ خود قلندرخان جهت مهر و تأیید، به دربار دهلی فرستاد؛ بدین ترتیب پنجاب، ملتان و سند متعلق به افغانستان گردید. در اخیر سال ۱۷۵۱ میلادی احمدشاه بابا سپاهی را زیر رهبری خواجه عبداﷲ، جهت الحاق کشمیر، از طریق «اتک» و «حسن ابدال» به کشمیر فرستاد تا خواجهٔ کشمیر مناسبات خود را با دولت هند قطع و الحاق خود را با افغانستان اعلان نماید.

بدین ترتیب احمد شاه درانی در سومین حمله بر هند، پیشاور مرکز پنجاب را به تصرف خود در آورد .
بی طرفی افغانستان در جنگ جهانی اول/1014
اعلامیه بیطرفی افغانستان در جنگ اول جهانی صادر گردید.
گفتنی است، در سال ۱۹۱۴ با آغاز جنگ شمار زیادی از نیروهای بریتانیایی و هندی برای جنگیدن در فرانسه و بین‌النهرین (عراق امروزی) از هند اعزام شدند. شمار نیرو های مستقر در هند به حداقل ممکن رسید، و امکانات دفاعی در ایالت سرحد شمال غربی (خیبر پختونخوای امروزی) در امتداد خط دیورند دیگر توان کنترول اوضاع را نداشت. افغانستان به متعهد به اصل بی طرفی به نمایندگان آلمان و ترکیه که برای تشویق افغانستان برای وارد شدن به جنگ به کابل آمده بودند، جواب منفی داد.

سفر یک روزه ببرک کارمل به هرات/۱۳۶۱

ببرک کارمل رئیس جمهور اسبق و یکی از رهبران حزب پرچم افغانستان سه سال بعد از به قدرت رسیدنش طی سفر یک روزه با مردم این ولایت دیدار و ملاقات نمود.

وی در این سفر یک روزه اش از کارخانه نساجی و مسجد جامع بزرگ هرات دیدار به عمل آورده و در مقر ولایت با متنفذین و اعضای حزب و کارمندان دولتی دیدن به عمل آورد. همچنان در همان روز ضمن رفتن به فرقه ۱۷ هرات با مسئولان نظامی مستقر در هرات نیز دیدار نمود. وی در همان روز به کابل بازگشت.

479 پيش از ميلاد – پیروزی دریایی آریانا در دماغه میکال

 

21 اكتوبر سال 479 پيش از ميلاد، يك سال و چند هفته پس از جنگ دريايي سالاميس، کشتی های آریایی ها در دماغه ميكال (جزيره آموس ـ درياي اژه) دسته اي از كشتي هاي جنگي سه رديف پاروزن اتحاديه يونانيها را به دام انداخت و نابود كرد.

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

مورخان رويدادهاي نظامي نوشته اند كه با اين فتح، آریایی ها «ناموفق بودن خود در جنگ سالاميس» را تلافي كردند. برپايه همين نوشته ها، در جريان جنگ دريايي دماغه ميكال چند افسر دريايي يونان كه در جنگ سالاميس شركت كرده بودند به اسارت ايرانيان درآمدند و براي تحقيق از آنان و كشف تاكتيك اغفال كننده ای که يونانيان در سالاميس بکار برده بودند، به قلمرو آریانا فرستاده شدند.

1805 – جنگ دريايي ترافالگار

21 اكتوبرسال 1805، روزي است كه جنگ درياييTrafalgarترافالگار ميان ناوگان فرانسه و اسپانيا از يك سوي و ناوگان انگلستان از سوي ديگر در اين دماغه واقع در آبهاي اسپانيا روي داد و به پيروزي ناوگان انگلستان پايان يافت، ولي ضمن آن «نلسونNelson» درياسالار انگليسي و فرمانده دریایی اين كشور در كشتي خود «ويكتوري» هدف گلوله يك سرباز دريايي فرانسه قرار گرفت و كشته شد.

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نلسون

در اين جنگ كه ناپلئون مايل به شركت در آن نبود تلفات سنگين به طرفين وارد آمد و 20 كشتي فرانسوي و اسپانيايي غرق و يا تصرف شدند. جمع كشتي هاي انگليسي درگير در اين جنگ 27 فروند گزارش شده است. ناپلئون قبلا به افسران نیروی دریایی خود گفته بود: این جنگ یک ریسک است. اگر ما شکست بخوریم دریاها را و در نتیجه تجارت و نيز دوستان دوردستمان را از دست خواهیم داد.

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

انگلستان از زمان پيروزي در نبرد ترافالگار تا قرن بيستم، در جهان برتري دريايي داشت. تا نيمه قرن بيستم، انگليسي ها در سالروز پيروزي ترافالگار مراسم برپا مي داشتند.

1879 – اختراع لامپ برق توسط توماس اديسون مخترع شهير امريكايي

در نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي علاوه بر اختراعات متعدد در جنبه‏هاي گوناگون علمي، در استفاده از نيروي برق براي ايجاد روشنايى و حرارت و به كار انداختن موتورهاي كارخانه‏ها و وسايل حمل و نقل نيز پيشرفت‏هاي بزرگي به دست آمد. البته كشف نيروي برق مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم است و نخستين وسايل برقي نيز در قرن هجدهم و نيمه اول قرن نوزدهم مورد استفاده قرار مي‏گرفت. ولي بهره‏برداري گسترده از نيروي برق و اختراع لامپ الكتريكي به صورت امروزي، مربوط به مخترع معروف امريكايى توماس آلوا اديسون است كه بسياري از اختراعات ديگر در زمينه تلگراف، تلفن و دستگاه گرامافون و عكاسي و فيلم‏برداري و… نيز مديون اوست.

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

اديسون اختراعات زيادي داشت اما ساختن لامپ برقْ در 21 اكتبر 1879م، بزرگ‏ترين اختراع او به شمار مي‏رفت و همين ابداع بود كه اديسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتي متجاوز از نيم قرن، با نهايت كارآمدي و فعاليت مشغول بود، اما هيچ يك از اختراعات و ابداعات ديگرش، تا اين حد مهم و جالب و هيجان‏انگيز نبود.

1944 – آغاز تاکتیک کامیکازی Kamikaze در جهان و حملات هوایی انتحاری

21 اكتوبر 1944 و درجريان جنك جهاني دوم، يك طیاره نظامي امپراتوري جاپان كه مواد منفجره در بدنه آن جاسازي شده بود و مخازنش پر از بنزین بود در خليج «لي تي Leyte» واقع در مجمع الجزاير فيليپين خود را به رزمناو سنگين 16 ساله استرالیایی به نام «استراليا HMAS Australia» كوبيد و آن را از كار انداخت. در اين حمله هوائي انتحاري، فرمانده كشتي و سي تن از افسران و ملوانان آن كشته شدند. با اين حمله، تاكتيك «كاميكازي Kamikaze» وارد عمليات نظامي در جهان شده است، زیرا که نخستین حمله از این دست بوده است. در اين نوع حمله هوايي، خلبان داوطلب خودکشی است و نیروی دریایی جاپان همیشه دهها خلبان آماده خودکشی در دسترس داشت. دومین حمله کامیکازی 24 اکتوبر ـ سه روز بعد و سومین آن 25 اکتوبر و در همان آبها صورت گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشتی های آمریکا و انگلستان و متحدانشان به این طریق ازمیان رفتند ازجمله ناو طیاره بر آمریکایی «امانی بی». پرونده عملیات کامیکازی بسته نشده و ارتش بسیاری از کشورها در لحظه ضرورت آماده استفاده از این تاکتیک و همچنین تاکتیک «اژدر انسانی» در دریا هستند. واژه کامیکازی (کامیکازه) از دو کلمه «باد» و «ملکوت» ساخته شده و چنین بادی در قرون وسطی کشتی مغولها را که عازم تصرف ژاپن بودند غرق کرده بود..

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
HMAS Australia

زادروزها

۱۷۷۲ – زادروز ساموئل تیلور کالریج شاعر و منتقد ادبی سبک رومانتیک و فیلسوف انگلیسی
۱۷۹۰ – زادروز آلفونس دولامارتین شاعر، نویسنده و سیاست‌مدار فرانسوی

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلفرد نوبل

۱۸۳۳ – زادروز آلفرد نوبل شیمی‌دان سوئدی، مخترع دینامیت، بنیان‌گذار جایزه نوبل

۱۹۵۸ – زادروز آندره گایم فیزیک‌دان هلندی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک به همراه کنستانتین نووسلف
۱۹۸۰ – زادروز کیم کارداشیان شخصیت مطرح دنیای رسانه و سرگرمی، مدل، بازرگان، بازیگر و شخصیت تلویزیونی آمریکایی

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیم کارداشیان

۱۹۸۱ – زادروز نمانیا ویدیچ بازیکن فوتبال اهل صربستان

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندره گایم

درگذشت‌ها

۱۴۲۲ – درگذشت شارل ششم پادشاه فرانسه از ۱۳۸۰ تا ۱۴۲۲
۱۸۰۵ – درگذشت هوریشیو نلسون از بزرگترین دریاسالاران امپراتوری بریتانیا

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرتور شنیتسلر

۱۹۳۱ – درگذشت آرتور شنیتسلر رمان نویس و نمایش‌نامه‌نویس اتریشی
۱۹۳۲ – درگذشت فرانسوا تروفو فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجستهٔ فرانسوی

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جک کرواک

۱۹۶۹ – درگذشت جک کرواک رمان نویس و شاعر فرانسوی
۱۹۷۸ – درگذشت آناستاس میکویان دولتمرد اهل شوروی

29 مهر - 21 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آناستاس میکویان

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *